هوس «جنگ» همزمان با میل «آتش‌بس» درکی‌یف

کد خبر: 1186029

اوکراین سرمست از خروج نیرو‌های روسی از «خرسون» آن را فتح‌الفتوح می‌داند که می‌تواند مقدمه‌ای برای آزادسازی مناطق دیگر باشد و به همین دلیل روی دونتسک متمرکز شده است تا شانس خود را برای آزادسازی آن امتحان کند، اما همزمان با تداوم جنگ از آمادگی خود برای ازسرگیری مذاکرات صلح با روسیه خبر داده است

هوس «جنگ» همزمان با میل «آتش‌بس» درکی‌یف

اوکراین سرمست از خروج نیرو‌های روسی از «خرسون» آن را فتح‌الفتوح می‌داند که می‌تواند مقدمه‌ای برای آزادسازی مناطق دیگر باشد و به همین دلیل روی دونتسک متمرکز شده است تا شانس خود را برای آزادسازی آن امتحان کند، اما همزمان با تداوم جنگ از آمادگی خود برای ازسرگیری مذاکرات صلح با روسیه خبر داده است. مقامات امریکایی هم گفته‌اند که هرگونه مذاکرات صلح با مسکو به خود کی‌یف بستگی دارد که تصمیم نهایی را بگیرد.

در نهمین ماه جنگ اوکراین، نشانه‌هایی از تمایل روسیه و اوکراین برای پایان دادن به درگیری‌ها دیده می‌شود، ولی همزمان جنگ در برخی جبهه‌ها همچنان ادامه دارد. هرچند مقامات اوکراینی تاکنون هرگونه مذاکره با روسیه را رد می‌کردند، اما خروج نیرو‌های روسی از بخش‌هایی از خرسون در جنوب شرقی اوکراین، مسیر تحولات را تغییر داده است. دیمیتری کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین روز شنبه در سخنانی اعلام کرد که اگر سرگئی لاوروف، همتای روسی او خواستار برگزاری گفتگو‌هایی باشد، او با دقت با همتای روس خود دیدار خواهد کرد. به گزار ش شبکه راشاتودی، کولبا بدون اشاره به اینکه آیا کی‌یف واقعاً با برگزاری چنین جلسه‌ای موافقت می‌کند یا خیر، اظهار داشت: «اگر مسکو درخواستی ارسال کند، ما با در نظر گرفتن تمام جنبه‌ها و واقعیت‌های وضعیت فعلی، به دقت درخواست مسکو را بررسی خواهیم کرد.»

اوکراین بار‌ها سیگنال‌های متفاوتی درباره چشم‌انداز مذاکره با روسیه ارسال کرده است. ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور این کشور پیش‌تر با وجود تأکید بر اینکه در‌های گفتگو بسته نیست، گفته بود که از مذاکره با همتای روس خود تا زمانی که ولادیمیر پوتین در قدرت است، خودداری خواهد کرد. زلنسکی همچنین مدعی است که برای نشستن بر سر میز مذاکره، روس‌ها باید مناطق اشغال شده را پس دهند؛ درخواستی که مقامات کرملین به شدت با آن مخالفت کرده‌اند. مسکو اخیراً اعلام کرده است که آماده مذاکره بدون هیچ پیش‌شرطی است. هرچند اوکراین در جنگ با روسیه به طور کامل گوش به فرمان اتاق فکر‌های امریکا و اروپایی‌ها است، اما با این حال امریکایی‌ها می‌گویند که همه چیز در دستان کی‌یف است تا نظر خود را برای صلح با مسکو اعلام کند. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا روز شنبه پس از دیدار با وزیر امور خارجه اوکراین در شهر «پنوم‌پن» در کامبوج اظهار داشت که کی‌یف در مورد زمان و محتوای چارچوب مذاکره با روسیه تصمیم خواهد گرفت. به گزارش خبرگزاری «رویترز»، بلینکن در مورد تعهد تزلزل‌ناپذیر ایالات متحده برای کمک به اوکراین در کاهش اثرات حملات روسیه بر زیرساخت‌های حیاتی با نزدیک شدن به فصل زمستان از جمله کمک‌های بشردوستانه گفتگو کرد. این درحالی است که در روز‌های اخیر برخی رسانه‌ها گزارش دادند که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید مقامات کی‌یف را تحت فشار قرار داده است تا مذاکرات صلح با مسکو را از سر بگیرند. امریکایی‌ها با مقامات روسی نیز به طور محرمانه گفتگو‌هایی داشتند تا سطح تنش‌ها با یکدیگر را کاهش دهند. مقامات واشنگتن سعی دارند خروج نیرو‌های روسی از خرسون را بزرگ‌نمایی کرده و آن را پیروزی برای اوکراینی‌ها قلمداد کنند تا شاید از مناطق اشغالی دیگر صرف‌نظر کند و به میز مذاکرات بازگردد. غربی‌ها ادامه جنگ را به دلیل بحران انرژی و ترس از اقدامات غیرمنتظره روسیه به صلاح نمی‌دانند و سعی دارند مذاکرات صلح را شروع کنند. مقامات مسکو بار‌ها گفته‌اند که اوکراینی‌ها برای مذاکره استقلالی از خود ندارند و تحت فرمان واشنگتن هستند و اخیراً هم گفته بودند که پایان جنگ بدون اجازه امریکا امکان ندارد.

عزم تداوم جنگ در دونتسک

با وجود آمادگی کی‌یف برای مذاکره با روسیه، همزمان مقامات اوکراینی برنامه‌هایی را برای ادامه جنگ هم در دستور کار دارند. رئیس‌جمهور اوکراین روز یک شنبه در سخنانی با ادعای درگیری نیرو‌های حامی مسکو در شهر خرسون پس از خروج ارتش این کشور از این شهر، جنگ در دونتسک را «جهنمی» توصیف کرد. به گزارش روزنامه ایندیپندنت، زلنسکی گفت: «روس‌ها در همه مناطق یک هدف دارند؛ تحقیر مردم تا سرحد امکان، ولی ما همه‌چیز را به حالت قبل برمی‌گردانیم، اطمینان داشته باشید.» زلنسکی همچنین ارتش روسیه را «اشغالگر» خواند و اضافه کرد: «آن‌ها قبل از خروج از خرسون، تمام زیرساخت‌های حیاتی (ارتباطات، آب، گرمایش و برق) را ویران کردند.» به ادعای زلنسکی، موفقیت اوکراین در خرسون، جایی که در حال حاضر نیرو‌های این کشور بیش از ۶۰ درصد مناطق مسکونی را تحت کنترل دارند، تا اندازه‌ای ماحصل تداوم مقاومت در منطقه دونتسک، به‌رغم حملات متعدد روسیه، بوده است. وی اضافه کرد: «آنجا فقط جهنم است و هر روز جنگی شدید جریان دارد. اما واحد‌های ما شجاعانه در حال دفاع بوده و زیر فشار وحشتناک مهاجمان، مقاومت کرده و از خطوط دفاعی ما صیانت می‌کنند.» تلاش زلنسکی برای تشدید درگیری‌ها در دونتسک، نشان می‌دهد که اوکراینی‌ها از عقب‌نشینی روسیه از خرسون سرمست شده و آن را پیروزی بزرگی برای خود می‌دانند که توانسته‌اند با زور نظامی پس بگیرند، درحالی که نیرو‌های روسی خودشان برای جلوگیری از کاهش تلفات غیرنظامیان بخش‌هایی از آن را تخلیه کردند. تمرکز اوکراینی‌ها بر دونتسک می‌تواند مقامات کرملین را به اتخاذ تدابیر جدید وادار کند که حمله به زیرساخت‌های حیاتی اوکراین بخشی از این برنامه می‌تواند باشد. همچنان که روس‌ها گفته‌اند که هنوز از همه توان تسلیحاتی خود در جنگ اوکراین استفاده نکرده‌اند.

منبع: روزنامه جوان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها