سرگئی لاوروف: روسیه مخالفتی با مذاکره با اوکراین ندارد

کد خبر: 1186447

وزیر خارجه روسیه با اشاره به اینکه مسکو منتظر مشاهده تلاش ملموس غرب برای ادب کردن زلنسکی است، گفت کشورش در پی ایجاد ساز و کار ناظر بر فعالیت های بیولوژیک آمریکا است.

سرگئی لاوروف: روسیه مخالفتی با مذاکره با اوکراین ندارد

وزیر خارجه روسیه با اشاره به اینکه مسکو منتظر مشاهده تلاش ملموس غرب برای ادب کردن زلنسکی است، گفت کشورش در پی ایجاد ساز و کار ناظر بر فعالیت های بیولوژیک آمریکا است.

به نقل از روسیا الیوم، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در نشست خبری در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ در جزیره بالی اندونزی به تشریح مواضع کشورش در خلال این اجلاس و موضوعات مورد بحث در دیدار با مقامات کشورهای حاضر در آن پرداخت.

وزیر امور خارجه روسیه در ابتدای این نشست خبری گفت: شرکای غربی سعی کردند بیانیه اجلاس گروه ۲۰ را سیاسی کنند با این حال آنها نتوانستند روسیه را به دلیل عدم دستیابی به توافق بر سر بیانیه نهایی نشست گروه ۲۰، سرزنش کنند.

لاوروف در ادامه تصریح کرد: ما توجهات را به فعالیت‌های نظامی - بیولوژیکی پنتاگون در بسیاری از کشورها به ویژه در آسیای مرکزی جلب می‌کنیم. روسیه به دنبال ایجاد مکانیزمی برای نظارت بر فعالیت‌های بیولوژیکی نظامی پنتاگون خواهد بود.

لاوروف با اشاره به تحولات اوکراین افزود: سخنرانی سراسر نفرت و خصومت «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین در اجلاس سران گروه ۲۰ نشان داد که او به هیچیک از توصیه‌های حامیان غربی خود در مورد مذاکره با روسیه گوش نمی‌دهد. ما می‌خواهیم شواهد ملموسی ببینیم که غرب به‌طور جدی علاقه‌مند به تنبیه و ادب کردن زلنسکی است و به او توضیح می‌دهد که این روند نمی‌تواند ادامه یابد و به نفع مردم اوکراین و خود او نیست. من در گفتگو با رئیس جمهور فرانسه و صدر اعظم آلمان به آنها اطلاع دادم که اوکراین مذاکره با ما را نمی‌پذیرد و خواهان حل و فصل بحران نیست.

وی با بیان اینکه روسیه مخالفتی با مذاکره با اوکراین ندارد، ادامه داد: تمام مشکلات در حل و فصل بحران اوکراین از سوی کی یف ایجاد می‌شود که حاضر به مذاکره نیست و شروط‌هایی که می‌گذارد، نامناسب و غیر واقعی است. در مورد گزارش‌هایی مبنی بر آماده شدن آمریکایی‌ها برای مذاکره، این شایعات دائماً مطرح و سپس ناپدید می‌شوند و ما دیگر به این موضوع پاسخ نمی‌دهیم.

لاوروف تصریح کرد: اتحادیه اروپا و ناتو مدت‌هاست که درگیر جنگ ترکیبی در اوکراین علیه روسیه هستند و این مشارکت، شامل تهیه سلاح و آموزش نیروهای نظامی است. در مورد تصمیم خاص اتحادیه اروپا برای آموزش نظامی نیروهای اوکراینی، ما شاهد دوگانگی معیار هستیم زیرا به موازات آن، «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه و «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان و دیگر رهبران کشورهای اروپایی در مورد لزوم حرکت به سمت حل و فصل صلح آمیز سخن می‌گویند. آنها گرفتار نوعی دوگانگی شخصیت سیاسی هستند.

وی همچنین فاش کرد که علیرغم تحریم‌ها، ۱۰ میلیون تن غلات به ویژه گندم به آسیا و آفریقا صادر شده است و تأکید کرد: غرب موانعی بر سر راه صادرات غلات و کود از روسیه به کشورهای جهان قرار داد. آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، من را در جریان وعده‌های آمریکا و اروپا در رابطه با نقش روسیه در توافقنامه صادرات غلات قرار داد. تحریم‌ها مانع رسیدن کشتی‌های روسیه به بنادر اروپایی می‌شود و سازمان ملل باید این موانع را بردارد.

وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه کشورش با سیاسی کردن مسئله انرژی مخالفت است، گفت: روسیه در اجلاس گروه ۲۰ پیشنهاد داد که انحصار در بازارهای دارویی کنار گذاشته شود./مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها