بایدن میزبان مکرون است

کد خبر: 1189749

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه امروز پنجشنبه بیش از ۲۰۰ سال روابط دو کشور را جشن خواهند گرفت، اما در پس‌زمینه این جشن، اختلاف نظر بر سر کمک های جدید دولتی آمریکا (یارانه) برای محصولات ساخت این کشور، نارضایتی اروپا را به دنبال داشته است.

بایدن میزبان مکرون است

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه امروز پنجشنبه بیش از ۲۰۰ سال روابط دو کشور  را جشن خواهند گرفت، اما در پس‌زمینه  این جشن، اختلاف نظر بر سر کمک های جدید دولتی آمریکا (یارانه) برای محصولات ساخت این کشور، نارضایتی اروپا را به دنبال داشته است.

این نخستین باری است که بایدن از زمان آغاز به کار خود در سال ۲۰۲۱، میزبان همتای فرانسوی خود است.

مکرون و همسرش روز سه شنبه در دومین دیدار از آمریکا به عنوان رئیس جمهور فرانسه (از سال ۲۰۱۷ تاکنون)، وارد این کشور شد.

بایدن ۸۰ ساله و مکرون ۴۴ ساله در برنامه های بین المللی بارها با یکدیگر دیدار کرده اند اما این نخستین بار است که آنها قرار است به مدت طولانی با یکدیگر گفتگو کنند.

این دو رهبر چهارشنبه شب در یک رستوران ایتالیایی به نام "فیولا ماره" در منطقه تاریخی جورج تاون در یک حرکت نمادین خوشامد گویی با یکدیگر شام خوردند.

بر اساس گزارش ها، انتظار می رود مکرون در دیدار با بایدن نگرانی های فرانسه و اروپا را در مورد کمک های دولتی آمریکا به ارزش ۴۰ میلیارد دلار را مطرح کند.

دولت بایدن برای محصولات ساخت آمریکا، یارانه های هنگفتی را در نظر گرفته که یکی از اهداف آن رسیدگی به بحران آب و هوا است.

رهبران اروپایی معتقدند لایحه یارانه که توسط بایدن در ماه اوت امضا شده، برای شرکت های غیر آمریکایی ناعادلانه است و ضربه جدی به اقتصاد آنها وارد می کند زیرا اروپا را با پیامدهای حمله روسیه به اوکراین در فوریه مواجه می کند.

یکی از مقامات آگاه آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، به خبرنگاران گفت که مکرون در نشست چهارشنبه با قانونگذاران آمریکایی در کنگره گفته است که این اقدام علیه شرکت های اروپایی "فوق العاده تهاجمی" است.

پیش از این، خبرگزاری فرانسه گزارش داد، مکرون در مراسم ناهار روز چهار شنبه (به وقت محلی) اعضای کنگره و رهبران تجاری آمریکا تصریح کرد: «این سیاست‌ها برای تجار فرانسه بسیار نامطلوب است.» وی پس از این ناهار کاری به دیدار جو بایدن همتای آمریکایی خود رفت.

اشاره مکرون به سیاستی است که اخیرا به امضای بایدن رسیده و به نام قانون کاهش تورم (IRA) شناخته می‌شود. طبق این قانون، با حمایت دولت آمریکا از تولیدکنندگان، میلیاردها دلار به صنایع سازگار با محیط زیست کمک خواهد شد.

کاخ سفید از قانون IRA به عنوان تلاش مبتکرانه برای احیای مجدد تولیدات آمریکا و ترویج فناوری‌های تجدیدپذیر یاد می‌کند، اما دولت‌های اتحادیه اروپا معتقدند که آمریکا با دادن یارانه به بخش اقتصاد سبز خود با اروپا جنگ تجاری به راه انداخته است.

مکرون با تاکید بر اینکه طبقه متوسط فرانسه نیازمند شغل است گفت: «ما نمی‌خواهیم به بازاری برای فروش محصولات آمریکایی تبدیل شویم زیرا دقیقاً محصولات مشابه شما را داریم. و پیامد IRA این است که شما شاید مشکل خود را حل کنید اما مشکل ما را افزایش خواهید داد.»

کارین ژان پیر سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید، در واکنش به این سخنان گفت که پیشرفت‌های آمریکا در اقتصاد انرژی پاک به اروپایی‌ها کمک خواهد کرد.

مکرون  با کامالا هریس معاون رئیس جمهور آمریکا در مقر ناسا در واشنگتن نیز دیدار کرد. در این دیدار همکاری فرانسه و آمریکا در فضا بررسی و پیشنهاد اعزام اولین فرانسوی به ماه توسط ناسا مطرح شد.

مکرون با اشاره به برنامه آمریکا با عنوان «آرتمیس» برای سفر به ماه که اولین ماموریت آزمایشی بدون سرنشین سفینه آن در اواسط نوامبر با مشارکت آژانس فضایی اروپا انجام شد گفت: «ما بسیار مشتاق هستیم به آن بپیوندیم.»

این سفر سه روزه در حالی انجام می‌شود که تنش‌های تجاری آمریکا و اروپا در اوج خود قرار دارد. یکی از مشکلات دیگر اروپا با ایالات متحده، هزینه بالای صادرات گاز طبیعی مایع آمریکا است که برای جبران صادرات روسیه افزایش یافته است.

همچنین در مورد چگونگی مقابله با چین، میان این دو بلوک اختلاف نظر وجود دارد. با توجه به اینکه واشنگتن لحن جنگ طلبانه‌تری را دنبال می‌کند و قدرت‌های اتحادیه اروپا در تلاش برای یافتن راه حل میانه‌ای هستند، بعید به نظر می‌رسد در آینده نزدیک شاهد نزدیک شدن نقطه نظرات دو طرف باشیم./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها