سهم‌خواهی در کابینه نتانیاهو بالا گرفت

کد خبر: 1190675

رسانه‌های عبری از بالا گرفتن اختلافات میان سران رژیم صهیونیستی بر سر سهم‌خواهی در کابینه تل‌آویو خبر می‌دهند.

 سهم‌خواهی در کابینه نتانیاهو بالا گرفت

رسانه‌های عبری از بالا گرفتن اختلافات میان سران رژیم صهیونیستی بر سر سهم‌خواهی در کابینه تل‌آویو خبر می‌دهند.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی از بالاگرفتن اختلافات میان احزاب صهیونیستی برای تصاحب کرسی‌های کلیدی در کابینه بعدی این رژیم به نخست‌وزیری «بنیامین نتانیاهو» خبر می‌دهند؛ کابینه‌ای که به اذعان تحلیلگران از تندروترین کابینه‌های تاریخ این رژیم محسوب می‌شود.

وبگاه «عرب ۴۸» با اشاره به این موضوع نوشت که سرویس‌های امنیتی رژیم صهیونیستی به شدت از توافق ائتلافی میان بنیامین نتانیاهو مأمور تشکیل کابینه و رهبر حزب لیکود با « بزالل اسموتریچ » رئیس حزب «صهیونیسم دینی» انتقاد می‌کنند. توافقی که به موجب آن به اسموتریچ اختیارات نامحدودی در بخش سیاست‌گذاری تل‌آویو در خصوص کرانه باختری اعطاء می‌شود. این وظیفه تا پیش از این بر عهده رئیس ستاد مشترک ارتش و وزیر جنگ بود.

بنا بر توافق صورت گرفته، یک از وزرای امنیتی از حزب صهیونیسم دینی نقش مهمی در انتخاب رئیس «اداره مدنی» اسرائیل در کرانه باختری و هماهنگ کننده فعالیت‌های کابینه تل‌آویو در مناطق اشغالی خواهد داشت. بر این اساس، به حزب صهیونیسم دینی اختیارات نامحدودی در خصوص سیاست‌گذاری رژیم صهیونیستی درباره فلسطینی‌ها و شهرک‌نشینان کرانه باختری داده می‌شود.

در چنین فضایی، «آویو کوخای» رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی، شب گذشته در گفت‌وگو با کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت: «اجازه کوچکترین دخالتی در انتصاب افسران را نمی دهد و این امر غیرقابل تصور است».

این در حالی است که از زمان تاسیس اداره مدنی در سال ۱۹۸۱ میلادی، تعیین رئیس آن که یک افسر با درجه سرهنگ تمامی است، بدون دخالت‌های سیاسی و به دستور رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی صورت می‌گرفت و وزیر جنگ نیز آن را تایید می‌کرد. این امر درباره تعیین هماهنگ‌کننده که یک افسر با درجه سرهنگ دومی است نیز صدق می‌کرد.

اما «یائیر لاپید» نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی دوشنبه صبح در پیامی توئیتری نوشت: «بر اساس توافق حاصل شده بین حزب لیکود و حزب صهیونیسم مذهبی، اسموتریچ رهبر این حزب مسئول انتصاب یک سرهنگ تمام به عنوان هماهنگ کننده عملیات های (نظامی) و همچنین مسئول انتصاب یک سرهنگ دوم به عنوان مسئول امور غیرنظامی در قلمرو (سرزمین‌های اشغالی) خواهد بود».

اظهارات شب گذشته کوخاوی علیه توافق پشت پرده نتانیاهو و اسموتریچ ظهور شکافی عمیق میان نتانیاهو و نهادهای امنیتی و نظامی در کابینه جدید را افشا کرد. روزنامه عبری «یدیعوت آحارانوت» با اشاره به این مسائل، نوشت که در پی تشدید اختلافات میان سران احزاب سیاسی رژیم صهیونیستی بر سر تقسیم مناصب در کابینه جدید، احتمالا نتانیاهو از رئیس رژیم صهیونیستی خواهد خواست تا مهلت او برای تشکیل کابینه را تمدید کند.

در چنین فضایی، «گیدئون سعر» رئیس حزب «امید جدید» و متحد «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در فهرست ائتلافی اردوگاه دولت از اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی خواست تا با درخواست نتانیاهو به منظور تمدید مهلت تشکیل کابینه موافقت نکند و این فرصت را از وی سلب نماید.

هرتزوگ ۱۳ نوامبرگذشته، در پی اعلام نتایج انتخابات پارلمانی اخیر در اراضی اشغالی، نتانیاهو را مامور تشکیل دولت جدید کرد. وی از این زمان ۲۸ روز فرصت دارد که کابینه جدید را تشکیل دهد و در صورت عدم موفقیت در این امر، -طبق قوانین رژیم صهیونیستی- این مهلت دو هفته دیگر تمدید خواهد شد./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها