تحولات اوکراین | شرط زلنسکی برای حل مناقشه در اوکراین از طریق دیپلماسی

کد خبر: 1192538

عدم علاقه زلنسکی به موضوع تعداد تلفات ارتش اوکراین در درگیری با روسیه، هشدار پوتین درباره پیامدهای منفی تحریم‌ها برای اتحادیه اروپا و ادعای پنتاگون درباره ماهیت تدافعی تسلیحات ارسالی به کی‌یف، از جمله مهمترین رویدادها پیرامون جنگ اوکراین است.

تحولات اوکراین | شرط زلنسکی برای حل مناقشه در اوکراین از طریق دیپلماسی

عدم علاقه زلنسکی به موضوع تعداد تلفات ارتش اوکراین در درگیری با روسیه، هشدار پوتین درباره پیامدهای منفی تحریم‌ها برای اتحادیه اروپا و ادعای پنتاگون درباره ماهیت تدافعی تسلیحات ارسالی به کی‌یف، از جمله مهمترین رویدادها پیرامون جنگ اوکراین است.

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین خطاب به کشورهای اروپایی خواستار افزایش ارسال تسلیحات نظامی پیشرفته، از جمله سامانه‌های موشکی و دفاع هوایی و تانک‌های مدرن شد.  وی این موضوع را در نشست شورای اروپا بیان کرده و یادآور شد که پشتیبانی دفاعی از اوکراین نباید کمتر از شش ماه گذشته باشد.

زلنسکی گفت: ما به تسلیحات نظامی پیشرفته تر، و  تحویل بیشتر و سریع آنها نیاز داریم. این مسئله به خصوص در مورد سیستم دفاع هوایی و دفاع موشکی، تانک های مدرن و  توپخانه دارای برد بیشتر صدق می کند.

علاوه بر  این وی  ابراز امیدواری کرد که کمیسیون اروپا هرچه زودتر ارزیابی کند که آیا کی‌یف شرایط لازم برای پیوستن به اتحادیه اروپا را برآورده کرده یا خیر. زلنسکی گفت: «ما از شما مصرانه می‌خواهیم که این کار را انجام دهید و این روند را تسریع کنید تا فوراً به سمت آغاز مذاکرات درباره عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا حرکت کنیم.»

در اوایل ماه دسامبر، روزنامه "وال استریت ژورنال" در تحلیلی هشدار داد  که بهای حمایت نظامی از اوکراین در آینده ممکن است برای کشورهای غربی بسیار بالا باشد. به نوشته این نشریه، این سئوال باز باقی مانده است که آیا غرب از ذخایر نظامی و قدرت سیاسی کافی برای ادامه مشارکت در درگیری نظامی در اوکراین برخوردار است یا خیر.

پیش از این، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعتراف کرد که حمایت نظامی فعال اتحادیه اروپا از کی‌یف، زرادخانه‌ها و توانایی‌های اتحادیه را ا حدود زیادی کاهش داده و امنیت این قاره را به خطر انداخته است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز دویست و نود و ششم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

زلنسکی شرط حل مناقشه در اوکراین از طریق دیپلماسی را نام برد

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین شب گذشته در مصاحبه اختصاصی مجله "اکونومیست" تاکید کرد که خروج نیروهای روسیه به پشت مرزهای سال 1991 ، شرط اصلی برای حل و فصل مناقشه از طریق دیپلماسی است.

زلنسکی در مصاحبه با این مجله انگلیسی گفت: اگر او (ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه) اکنون به پشت مرزهای سال 1991 عقب نشینی کند، آنگاه مسیر احتمالی دیپلماسی هموار خواهد شد. تنها چنین اقدامی می تواند مناقشه را از مسیر توسعه نظامی به یک مسیر دیپلماتیک تغییر دهد.

پیش از این رهبر اوکراین سه گام را برای پایان دادن به درگیری های نظامی کنونی در کشورش اعلام کرد. اولین مورد، ارائه تجهیزات نظامی مدرن به کی‌یف است، دومین گام، حمایت از ثبات مالی، انرژی و اجتماعی در سال 2023  و در نهایت، گام سوم اجرای «فرمول صلح» است که قبلاً توسط زلنسکی پیشنهاد شده بود.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، در واکنش به "گام‌های به سوی صلح زلنسکی" یادآور شد که این اقدامات تنها منجر به ادامه خصومت‌ها می‌شود. وی تاکید کرد که طرف اوکراینی باید واقعیت هایی را که در حال حاضر تحقق یافته، از جمله پیوستن مناطق جدید به ترکیب فدراسیون روسیه پس از نتایج همه پرسی را بپذیرد.

زلنسکی مسئله تلفات ارتش اوکراین در درگیری با روسیه را نادیده گرفت

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در بخش دیگری از مصاحبه خود با مجله انگلیسی "اکونومیست" از پاسخ دادن به این سئوال خودداری کرد که کی‌یف حاضر است تا چند شهروند اوکراینی را در درگیری نظامی با روسیه از دست بدهد.

وی به جای پاسخ به این سئوال، از خبرنگار پرسید که آیا مقامات اوکراینی باید می‌گفتند: «هر چیزی که مال ماست را بردارید و ما به لهستان می‌رفیتم؟». زلنسکی افزود: "بسیاری از مردم کشور خارج شدند، اما بیشتر آنها همچنان در کشور باقی مانده و به جای دیگری نخواهد رفت و تا نفر آخر ایستادگی خواهند کرد."

رئیس جمهوری اوکراین همچنین تاکید کرد که که مخالف "توقف و انجماد" درگیری است و  اطمینان دارد که روس‌ها برای نسل‌ها بهای جنگ علیه اوکراین را پرداخت خواهند کرد.

در پایان ماه نوامبر، اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، در سخنرانی ویدئویی گفت که بیش از صد هزار نیروی نظامی اوکراینی از آغاز جنگ تاکنون کشته شده اند. بعداً این بخش از سخنان وی درباره از تلفات ارتش اوکراین از پیام ویدیویی وی حذف شد. سپس توضیح داده شد که چنین تصمیمی به دلیل "عدم دقیق بودن ارقام اعلام شده" اتخاذ شده است.

وزیر خارجه آمریکا: هر دو حزب کنگره از اوکراین حمایت می‌کنند

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا بامداد امروز، جمعه، در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست سران آمریکا و آفریقا که در واشنگتن برگزار شد، تاکید کرد که هم دموکرات ها و هم جمهوری خواهان در کنگره آمریکا حمایت خود از اوکراین و قصد دولت واشنگتن برای "ادامه فشارها بر روسیه" را تکرار کرده و به آن متعهد هستند.

بلینکن یادآور شد که هفته گذشته با سناتورهای آمریکایی نشستی داشته و روز پنجشنبه نیز به همراه دیگر نمایندگان دولت از کنگره بازدید کرده و در چارچوب آن با اعضای مجلس نمایندگان دیدار کرده است. او گفت: «آنچه من در آنجا شنیدم حاکی از ادامه حمایت قوی هر دو حزب از تلاش‌هایی است که ما برای کمک به اوکراین به منظور دفاع از خود انجام می‌دهیم و همچنین اعمال فشارهایی که به روسیه برای پایان دادن به این تجاوز وارد می‌آوریم و در همین راستا به تقویت توان دفاعی خود در ناتو نیز ادامه می‌دهیم.»

بلینکن از نگرانی کشورهای آفریقایی نسبت به جنگ روسیه در اوکراین خبر داد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد که رهبران کشورهای آفریقایی در نشست خود با مقامات ایالات متحده در واشنگتن نسبت به اقدامات نظامی روسیه در اوکراین ابراز نگرانی کرده و اظهار داشتند که وضعیت پیرامون اوکراین نه تنها به کی‌یف، بلکه به کل سیستم روابط بین‌الملل مربوط می‌شود.

وی بامداد امروز، جمعه، در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از پایان نشست سران آمریکا و آفریقا که در واشنگتن برگزار شد، گفت: آنها عمیقاً معتقدند که این نگرانی فقط مربوط به اتفاقاتی نیست که برای اوکراینی‌ها در خاک خودشان رخ می‌دهد، این وضعیتی است که باید همه را نگران کند، زیرا بر اصولی که پس از دو جنگ جهانی و دوران استعمار ایجاد شده‌اند تأثیر منفی می‌گذارد.

وزیر خارجه آمریکا گفت: "اصولی مانند تمامیت ارضی، استقلال و حاکمیت - همه اینها بسیار با اهمیت است و این اصول به ویژه در رابطه با آفریقا مهم است."

مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه اوکراین درباره کریمه را تصویب کرد

مجمع عمومی سازمان ملل بامداد امروز، جمعه، قطعنامه پیشنهادی اوکراین در محکومیت نقض حقوق بشر که ادعا می شود در کریمه و از سوی روسیه ثبت شده است، را تصویب کرد.

طبق گزارش منتشره توسط خبرگزاری تاس، 82 کشور به این قطعنامه رای مثبت داده، 80 کشور رای ممتنع و 13 کشور رای به آن رای مخالف دادند. روسیه، بلاروس، زیمبابوه، ایران، چین، کره شمالی، کوبا، مالی، نیکاراگوئه، سوریه، سودان، اریتره، اتیوپی به این سند رای مخالف  دادند. سند مشابهی از سال 2016 به این طرف، به صورت سالانه مورد تصویب قرار می گیرد که جنبه سمبلیک داشته و الزام آور نیست.

این قطعنامه به ویژه از روسیه خواسته است که "تمامی اقدامات لازم برای پایان دادن فوری به همه موراد نقض حقوق بشر و سوء استفاده علیه ساکنان کریمه را انجام دهد." گفته می‌شود که این اقدامات شامل «اقدامات و اقدامات تبعیض‌آمیز، بازداشت‌ها و دستگیری‌های خودسرانه، شکنجه و سایر رفتارهای بی‌رحمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز، خشونت جنسی، از جمله با هدف وادار کردن زندانیان به متهم کردن خود یا «همکاری» با مجریان قانون است."

علاوه بر این، در این سند درخواستی از مسکو برای لغو قوانینی که در کریمه توسط روسیه وضع شده و اجازه تخلیه اجباری و مصادره اموال خصوصی، از جمله زمین، در شبه جزیره کریمه را بر خلاف قوانین بین‌المللی می‌دهد، مطرح شده است.

رئیس دفتر زلنسکی درخواست مذاکره بین روسیه و اوکراین را مضحک خواند

آندری یرماک، رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین، نسبت به عاقلانه بودن درخواست ها برای مذاکره بین مسکو و کی‌یف ابراز تردید کرد.

وی در مقاله ای برای مجله اکونومیست The Economist که شب گذشته منتشر شد، با بیان این مطلب ، یادآور شد: نظر برخی از سیاستمداران غربی مبنی بر اینکه نشستن بر سر میز مذاکره نخستین کاری است که باید قبل از برقرار شدن صلح در اوکراین انجام شود، یک اشتباه اصولی است. درخواست از هر دو طرف برای مذاکره قبل از اینکه روسیه حق موجودیت اوکراین به عنوان یک کشور مستقل را به رسمیت بشناسد، واقعاً  مضحک است.

یرماک اقداماتی را که باید قبل از مذاکرات انجام شود را فهرست کرد و در میان آنها، به لزوم ارائه تضمین تامین انرژی، غذا، هسته ای، امنیت زیست محیطی اوکراین و همچنین اقداماتی برای جلوگیری از تشدید تنش تاکید کرد.

رئیس دفتر زلنسکی افزود: نشستن بر سر میز مذاکره برای تایید پایان درگیری‌ها باید آخرین مورد در فهرست اقدامات ضروری باشد.

 رئیس‌ جمهوری صربستان، شرط اعمال تحریم‌ها علیه روسیه را اعلام کرد

الکساندر ووچیچ، رئیس جمهوری صربستان شب گذشته، پنجشنبه در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که این کشور تا زمانی که تهدیدی علیه منافع حیاتی جمهوری صربستان وجود نداشته باشد، تحریم هایی علیه روسیه اعمال نخواهد کرد.

وی گفت: «[تحریم‌ها] موضوع کلیدی در مباحثات تیرانا بود. تعجب کردم وقتی از من پرسیدند: «چرا تحریم نمی‌کنی؟» من بارها همه دلایل را توضیح داده ام. ما خود 10 سال مورد تحریم بودیم، چرا باید آن را به یک کشور دیگر تحمیل کنیم؟ ما تا زمانی که بتوانیم تحمل کنیم و منافع حیاتی ما به خطر نیفتاده باشد، دست به چنین اقدامی نخواهیم زد و این وظیفه اخلاقی ماست. همه چیز که سیاه و سفید، این یا آن نیست، روسیه در سال 2015 از ما در شورای امنیت حمایت کرد، در شرایطی که تمامی کشورهای اروپایی پشت ما را خالی کرده بودند.»

در اواخر ماه اکتبر، الکساندر ووچیچ مواضع بلگراد در قبال تحریم های ضد روسی را تشریح کرد و به همین ترتیب یادآور شده بود که شرط اعمال محدودیت ها، وجود تهدیدی برای امنیت صربستان است. به گفته وی، البته صربستان چیزی به روسیه بدهکار نیست، اما به یاد دارد که این مسکو و پکن بودند که از تمامیت صربستان در سازمان ملل حمایت کرده و آن را حفظ کردند.

کاخ سفید: آمریکا با ارسال سامانه‌های موشکی پاتریوت به اوکراین، وارد جنگ با روسیه نخواهد شد

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید، شب گذشته، پنج‌شنبه در یک نشست مطبوعاتی با خبرنگاران درباره گزارش‌های قبلی درباره برنامه‌های آمریکا برای تامین سامانه‌های موشکی پاتریوت به اوکراین اظهار نظر کرده و تاکید کرد که ایالات متحده در حال جنگ با روسیه نیست، اما به ارسال تسلیحات نظامی به کی‌یف ادامه خواهد داد.

دبیر مطبوعاتی رهبر آمریکا در پاسخ به سوالی درباره واکنش کاخ سفید به هشدارهای مسکو درباره عواقب احتمالی ارسال این سامانه‌ها به کی‌یف، گفت: «این تنها روسیه است که اقدامات تحریک‌آمیز را انجام می‌دهد. ایالات متحده نه اکنون و نه پیش از این با روسیه در جنگ نبوده است. من این را در پاسخ به آنچه طی 24 ساعت گذشته از سوی مقامات مسکو شنیده ایم، می گویم.»

همچنین از سخنگوی کاخ سفید پرسیده شد که آیا اصولا جو بایدن امکان ارسال مجتمع های پاتریوت به کی‌یف را بررسی می کند، اما وی پاسخ مشخصی به این سئوال نداد و تنها گفت: "امروز چیزی ندارم که در مورد بسته های جدید کمک های امنیتی به اوکراین اضافه کنم."

آمریکا اعتراف کرد: امکان حذف روسیه از شورای امنیت سازمان ملل وجود ندارد

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید شب گذشته، پنجشنبه، اعلام کرد که ایالات متحده در حقیقت مایل است روسیه را از عضویت دائمی در شورای امنیت سازمان ملل حذف کند. ولی به گفته وی، در حال حاضر واشنگتن چنین امکانی را نمی بیند، بنابراین ایالات متحده همچنان به سیاست منزوی ساختن روسیه در تمامی سکوهای بین المللی ادامه خواهد داد.

وی گفت: «اگر راهی برای جلوگیری از مشارکت روسیه در شورای امنیت سازمان ملل وجود داشت، ما بلافاصله از آن استفاده می کردیم. اما متأسفانه، ما امکانی برای تغییر منشور سازمان ملل نمی‌بینیم.»

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه به سخنان دبیر مطبوعاتی کاخ سفید واکنش نشان داد و در کانال تلگرامی خود نوشت: «همه به خوبی می دانند که اگر راهی برای تسلط بر جهان وجود داشت، آنها (آمریکایی‌ها) بلافاصله در این خصوص اقدام می کردند. خدا را شکر که به سادگی چنین راهی وجود ندارد. در غیر این صورت، آنها بلافاصله دست به کار میشدند.»

پیش از این، در اوایل ماه دسامبر مشخص شد که در پیش نویس بودجه دفاعی ایالات متحده حاوی این نظریه گنجانده شده است که کاخ سفید به دنبال حذف روسیه از سازمان های بین المللی است و در این راستا تلاش خواهد کرد.

 آمریکا گسترش حمایت نظامی از اوکراین در اوایل سال 2023 را بعید نمی داند

روزنامه پولیتیکو بامداد امروز، جمعه، به نقل از منابع خبری خود گزارش داد که ایالات متحده در حال بررسی امکان گسترش گسترده کمک های نظامی این کشور به کی‌یف در ماه ژانویه است.

به گفته یک مقام آگاه، علاوه بر تامین احتمالی سامانه‌های دفاع موشکی پاتریوت، واشنگتن می‌تواند انواع دیگر تسلیحات پیشرفته را نیز در اختیار کی‌یف قرار دهد. از جمله مجموعه های JDAM هستند (Joint Direct Attack Munition) که با آن می توان بمب های هوایی معمولی را به بمب های هدایت شونده و همچنین بمب های زمینی با قطر کوچک تبدیل کنید که دامنه حملات را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

در میان گزینه‌های حمایت نظامی از اوکراین، قراردادی با شرکت فناوری ریتیون Raytheon Technologies به منظور ایجاد سامانه‌های دفاع موشکی کاملاً جدید در حال بررسی است، اما همانطور که این روزنامه یادآور شده، این روند «ممکن است سال‌ها طول بکشد».

به نوشته پولیتیکو، پنتاگون همچنین قصد دارد آموزش پرسنل نظامی اوکراینی در پایگاه نظامی آمریکا در آلمان را گسترش دهد. در حال حاضر چند صد سرباز اوکراینی در این پایگاه در حال دیدن آموزش نظامی هستند تا نحوه کار با انواع خاصی از تسلیحات نظامی را بیاموزند.

 پنتاگون گسترش برنامه آموزشی برای نیروهای ملی گرای اوکراینی را تایید کرد

پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون شب گذشته، پنجشنبه اعلام کرد که وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا از ماه ژانویه 2023 برنامه آموزشی نیروهای ملی گرای اوکراینی را گسترش خواهد داد که طی آن حداقل 500 نیروی داوطلب نظامی اوکراینی در ماه آموزش خواهند دید و شامل اجرای مانورهای مشترک، نبرد با تسلیحات ترکیبی و برنامه آموزشی گسترده می شود.

رایدر یادآور شد که این آموزش در خاک آلمان انجام خواهد شد. این برنامه در سطح گردان سازماندهی خواهد شد و متناسب با نیازهای نیروهای اوکراینی و با در نظر گرفتن وضعیت فعلی در اوکراین خواهد بود.

پیش از این، در 30 نوامبر، شبکه سی ان ان گزارش داد که ایالات متحده در حال بررسی گسترش آموزش نیروهای نظامی غیرارتشی اوکراینی از جمله آموزش ماهانه 2500 نفر در پایگاه نظامی خود در آلمان است. مشخص شد که این دوره آموزشی فشرده تر از آنچه که نظامیان اوکراینی در لهستان و بریتانیا دریافت می کنند، برنامه ریزی شده است.

طبق این اطلاعات، این پیشنهاد از سوی مقامات اوکراینی ارائه شده و در حال حاضر تحت بررسی بین وزارت خانه‌ای در دولت ایالات متحده است.

ادعای آمریکا در خصوص ماهیت تدافعی تسلیحات ارسال شده به اوکراین

پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون شب گذشته، در واکنش به بیانیه سفارت روسیه در واشنگتن مبنی بر اینکه عرضه احتمالی سامانه های موشکی ضد هوایی پاتریوت به کی‌یف یک اقدام تحریک آمیز خواهد بود، اظهار نظر و تاکید کرد که ایالات متحده به اوکراین تنها تسلیحات دفاعی می دهد که برای محافظت از غیرنظامیان طراحی شده است.

به گفته وی، ایالات متحده به تامین سیستم های دفاعی اوکراین ادامه خواهد داد. با این حال، رایدر یادآور شد که در حال حاضر نمی تواند انواع مشخص تسلیحات در بسته جدید کمک نظامی به کی‌یف را اعلام کند.

سفارت روسیه در واشنگتن روز گذشته هشدار داده بود که عرضه سامانه های پدافند هوایی پاتریوت به اوکراین اقدامی تحریک آمیز است و پیامدهای آن تشدید درگیری و خطرات جدید برای امنیت جهانی خواهد بود.به عقیده نمایندگی دیپلماتیک روسیه، بدین ترتیب ایالات متحده به طور فزاینده ای به  درگیری نظامی در اوکراین کشیده می شود.

سفرای اتحادیه اروپا بالاخره بر سر بسته نهم تحریم‌ها علیه روسیه به توافق رسیدند

سفرای 27 کشور عضو اتحادیه اروپا در خصوص محتوای نهمین بسته تحریمی علیه روسیه به دلیل درگیری نظامی در اوکراین به توافق رسیدند، این بسته قرار است امروز جمعه در جریان یک تشریفات کتبی، یعنی بدون بحث بیشتر ، تصویب شود. این موضوع را نمایندگی جمهوری چک که ریاست دوره ای شورای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، اعلام کرد.

طبق این اطلاعات، "سفیران به توافق اصولی در مورد بسته تحریمی علیه روسیه، به عنوان بخشی از حمایت جاری اتحادیه اروپا از اوکراین، دست یافته اند. این سومین بسته تحریمی است که تحت ریاست جمهوری چک شورای اتحادیه اروپا (یعنی از اول اه جولای سال 2022) مورد توافق قرار گرفته است. همچنین در مجموع نهمین بسته تحریمی علیه روسیه است) و این سند فردا (جمعه) طی یک روش کتبی به تصویب خواهد رسید."

ماتئوش موراویتسکی، نخست وزیر لهستان نیز شب گذشته در کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست اتحادیه اروپا،  اعلام کرد که تحریم های انفرادی اتحادیه اروپا در بسته نهم تحریمی علیه روسیه تقریباً 200 نفر را تحت پوشش قرار داده است.

    بیشتر بخوانید

        تحولات اوکراین| اتحادیه اروپا تاکنون 90 میلیارد یورو کمک مالی به اوکراین کرده است

        تحولات اوکراین| بورل: ذخایر نظامی اروپا تخلیه شده است

        تحولات اوکراین| غرب بدون عجله در انتظار آغاز مذاکرات بین کی‌یف و مسکو است

فرمانده کل ارتش اوکراین: نظامیان روسی در دسترسی سامانه‌های موشکی ما نیستند

والری زالوژنی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین روز پنج شنبه در مصاحبه با مجله اکونومیست انگلیس اعتراف کرد که ارتش اوکراین قادر نیست با استفاده از سامانه های موشکی پرتاب چندگانه (HIMARS) به نیروهای نظامی روسیه دست یابد.  وی مدعی شد: «آنها (سربازان روس) به فاصله ای عقب نشینی کردند که HIMARS نمی توانند به آنها دسترسی داشته باشند.»

این مقام بلندپایه نظامی شکایت کرد که ارتش اوکراین تجهیزاتی با برد پروازی بیشتر برای این منظور در اختیار ندارد. وی در عین حال تاکید کرد که ارتش اوکراین با کمبود نیروی  نظامی مواجه نیست. به گفته زالوژنی، ولی بطور واضح تجهیزات و مهمات کافی در اختیار ندارد.

در پایان ماه نوامبر، آلکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت دفاع ملی اوکراین، از غرب خواست موشک‌هایی با برد 800 کیلومتر به کی‌یف تحویل دهند.

اعتراف مقام نظامی اوکراینی به سهم نیروهای بسیجی روسیه در کاهش سرعت ضد حملات

والری زالوژنی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین روز پنج شنبه در مصاحبه با مجله انگلیسی "اکونومیست" اعتراف کرد که بسیج نسبی اعلام شده به روسیه اجازه داده تا عملیات ضد حمله ارتش اوکراین در برخی مناطق جمهوری خلق لوهانسک کند شود.

وی گفت: « باید پذیرفت که بسیج روسیه کارآمد بوده است. این درست نیست که آنها با مشکلاتجدی روبرو هستند. اعزام نیروهای نظامی بسیج شده به جبهه نبرد، به کاهش سرعت ضد حملات ارتش اوکراین در چند منطقه در لوهانسک کمک کرده است.»

علاوه بر این، زالوژنی دوباره خواستار ارائه تسلیحات نظامی و مهمات آنها به اوکراین شد. به گفته وی، در حال حاضر کی‌یف به دلیل کمبود سلاح و مهمات، قادر به انجام عملیات در مقیاس بزرگ نیست.

الکساندر سیرسکی، فرمانده نیروی زمینی نیروهای مسلح اوکراین نیز در این مصاحبه با این نظریه موافقت کرد. به گفته وی، طرف روسی از نظر نیروی انسانی توان بالقوه بالایی دارد و نباید انتظار داشت که آنها با کمبود نیروی نظامی مواجه شوند.

هر دو  مقام نظامی اوکراینی پیش بینی کردند که نتیجه درگیری نظامی به پیشرفت روند اوضاع در ماه های آینده بستگی دارد.

حمایت لهستان از بسته کمک نظامی 18 میلیارد یورویی به اوکراین

خبرگزاری رویترز شب گذشته گزارش داد که لهستان با بازگشایی بسته حمایت نظامی 18 میلیارد یورویی برای اوکراین، اعتراض خود نسبت به حداقل نرخ مالیات شرکتی 15 درصدی را پس گرفت.

طبق این اطلاعات، پس از تصمیم لهستان، کشورهای اتحادیه اروپا در مورد تخصیص کمک های مالی کلان به اوکراین برای سال 2023 توافق کردند و حداقل مالیات شرکتی در سطح اتحادیه اروپا نیز مورد تصویب قرار گرفت.

روز گذشته مشخص شده بود که لهستان از حمایت مالی اتحادیه اروپا برای اوکراین در سال 2023 در سطح 18 میلیارد یورو به دلیل اختلاف نظر در مورد حداقل نرخ مالیات شرکتی خودداری کرده است.

تصویب گسترش بودجه صندوق صلح اروپا به میزان 2 میلیارد یورو برای کمک نظامی به کی‌یف

در نشست روز پنج شنبه سران اتحادیه اروپا در پراگ با گسترش 2 میلیارد یورویی صندوق صلح اروپا (EPF) موافقت شد که تامین مالی تسلیحات ارسالی به اوکراین را تضمین می کند. این موضوع شب گذشته توسط سرویس مطبوعاتی شورای اتحادیه اروپا اعلام شد.

رهبران اتحادیه اروپا از توافق کشورهای عضو برای گسترش این بودجه استقبال کردند. بدین ترتیب، 2 میلیارد یورو اضافی در سال 2023 به آن اضافه خواهد شد.

روز گذشته، ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین خطاب به کشورهای اروپایی خواستار افزایش عرضه تسلیحات مدرن به کشورش شد.

گسترش مجدد تحریم‌های آمریکا علیه چند شرکت و بانک روسی

وزارت خزانه داری آمریکا از اعمال تحریم ها علیه ولادیمیر پوتانین - تاجر روس، آندری بلوسیف - معاون نخست وزیر و تعدادی از فرمانداران مناطق روسیه خبر داد. این سند شب گذشته  در وب سایت این وزارتخانه منتشر شد.

شرکت اینترروس و روس بانک تحت تحریم قرار گرفتند که به معنای مسدود کردن دارایی ها و عملیات دلاری است (بنیاد خیریه ولادیمیر پوتانین است که مالک 47.5 درصد سهام روس بانک است و 45 درصد شرکت اینترروس نیز به وی تعلق دارد).

تحریم ها همچنین 29 فرماندار مناطق مختلف روسیه، از جمله فرمانداران کورسک، چلیابینسک، کراسنویارسک، مسکو، بریانسک، کالینینگراد، ولادیمیرفسکی و سایر مناطق این کشور را هدف قرار داده است.

آمریکا 9 شرکت روسی را به فهرست تحریم ها اضافه می کند

وزارت بازرگانی اعلام کرد که آمریکا 9 شرکت روسی را در فهرست تحریم‌ها قرار خواهد داد.  در بیانیه  منتشره در این رابطه آمده است: «دفتر صنعت و امنیت ایالات متحده با قرار دادن 9 شرکت روسی دیگر در فهرست «تأیید نشده» و اعمال تحریم های مربوط به مقررات صادرات موافقت خواهد کرد.

این فهرست قرار است روز جمعه، 16 دسامبر منتشر شود.

نیروهای هوا-فضای روسیه یک هواپیما و بالگرد دیگر ارتش اوکراین را منهدم کردند

ژنرال ایگور کوناشینکوف، سخنگوی رسمی وزارت دفاع روسیه، اعلام کرد که جنگنده‌های نیروهای هوا-فضای این کشور روز پنج شنبه موفق شدند یک فروند هواپیمای میگ-29 و یک بالگرد میگ-8  نیروهای مسلح اوکراین را در آسمان سرزمین دونتسک منهدم کنند.

به گفته این مقام نظامی، همچنین 11 هواپیمای بدون سرنشین اوکراینی توسط پدافند هوایی روسیه در مناطق مختلف سرنگون شدند.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه یادآور شد: تاکنون در مجموع 344 فروند هواپیما، 184 فروند بالگرد و همچنین دو هزار و 669 هواپیمای بدون سرنشین نیروهای مسلح اوکراین از آغاز عملیات ویژه حفاظت از دونباس منهدم شده است.

پوتین پیامدهای تحریم‌های ضد روسیه برای اتحادیه اروپا را برشمرد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز پنجشنبه در نشست شورای توسعه راهبردی و پروژه های ملی این کشور اعلام کرد که کشورهای اروپایی از طریق اعمال تحریم ها قبل از هر چیز خود باعث جهش تورم در این قاره شد.

وی گفت: «همین اروپا با اعمال محدودیت ها به چه دستاوردی رسید؟ قبل از هر چیز، همانطور که اقتصاددانان می گویند، جهش اجباری تورم در کشورهای اروپایی و در منطقه یورو، بی سابقه است. در ماه نوامبر، در کل منطقه یورو به 10 درصد رسید، برای برخی کشورها به طور کلی بیش از 20 و حدود 21.25 هم ثبت شد.»

به گفته پوتین، مقامات اتحادیه اروپا اعتراف می کنند که سیاست آمریکا منجر به غیرصنعتی شدن اروپا خواهد شد. وی تاکید کرد که با این حال اتحادیه اروپا به واشنگتن اجازه میدهد سیاست آنها را دیکته کند.

وی یادآور شد: «با اعمال تحریم‌ها، کشورهای غربی سعی کردند روسیه را به سمت حاشیه توسعه جهانی سوق دهند. اما ما هرگز راه خود انزوایی و خودکامگی را در پیش نخواهیم گرفت.»

همانطور که پوتین یادآور شد که برعکس، مسکو قصد دارد همکاری خود را با همه کشورهایی که به این موضوع علاقه مند هستند، را گسترش دهد.

رئیس جمهوری روسیه افزود که تهاجم بی‌سابقه‌ای در حال حاضر علیه روسیه انجام می‌شود تا اقتصاد را از طریق سرقت ذخایر ارزی، فروپاشی پول ملی - روبل - و ایجاد تورم مخرب درهم بشکند. وی گفت: در این راستا، اقدامات غرب علیه روسیه یک «جنگ اقتصادی» تمام عیار است.

پوتین تاکید کرد: در عین حال، محاسبه غرب برای نابودی اقتصاد روسیه محقق نشد، زیرا شهروندان روسیه در این شرایط همبستگی و مسئولیت پذیری خود را نشان دادند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها