طعنه تند «منندز» به «اردوغان»؛ ترکیه خواب اف-16 را ببیند

کد خبر: 1193438

رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا تاکید کرد که به هیچ وجه با ارسال جنگنده اف-16 به ترکیه موافقت نمی‌کند.

طعنه تند «منندز» به «اردوغان»؛ ترکیه خواب اف-16 را ببیند

 رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز سه شنبه بار دیگر بر مخالفت خود با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه به دلیل تلاش او برای تسلیح باکو و تهدید یونان به حمله موشکی تاکید کرد.

به گزارش «رادیو ارمنستان» «رابرت منندز» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا از ایالات متحده و جامعه بین‌الملل خواست تا گام‌های ملموسی بردارند تا اردوغان را به دلیل تداوم نقض قوانین بین‌الملل بازخواست کنند.

وی گفت: «به همان اندازه که دوران تصدی اردوغان در داخل خشونت آمیز بوده، سیاست خارجی او نیز کاملاً افتضاح بوده است. یک چیز واضح است و آن اینکه ایالات متحده باید اقدامات رئیس جمهور ترکیه را جدی بگیرد. ما باید زمانی که اردوغان قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند پاسخگوی رفتارش باشیم».

وی ادامه داد: «اگر این ایستادگی  مرا به دشمن اردوغان تبدیل می‌کند، اگر مخالفت با  ترکیه جهت تسلیح جمهوری آذربایجان و امکان کشتار غیرنظامیان بیگناه ارمنستانی، من را به دشمن اردوغان تبدیل می‌کند من بدان افتخار می‌کنم.»

منندز ادامه داد: «به همین دلیل است که به عنوان رئیس کمیته روابط خارجی سنا، ارسال  هیچ جنگنده «اف-۱۶» برای ترکیه را تا زمانی که کارزار تجاوزکارانه خود را در کل منطقه متوقف نکند، تایید نمی‌کنم.»

۳۵  قانونگذار آمریکایی اخیرا در نامه‌ای به «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده خواستار متوقف شدن فروش جنگنده‌های «اف-۱۶ بلاک» و کیت‌های به‌روزرسان آن‌ها به ترکیه شدند.

 امضاکنندگان این نامه در نامه به بایدن، نگرانی عمیق از فروش جنگنده اف-۱۶  به ترکیه را ابراز داشتند.

در بخشی از این نامه قانونگذاران دو حزب عمده کنگره به بایدن آمده است: «نیروهای تحت حمایت ترکیه و آنکارا از تسلیحات و قطعات ساخت آمریکا برای ارتکاب جنایات جنگی از جمله بمباران هدفمند اهداف غیرنظامی مانند بیمارستان ها و مدارس در عراق، سوریه و قره باغ کوهستانی استفاده کرده اند. آنها همچنین بارها برای نقض قلمرو حاکمیت متحدان و شرکای ناتو مانند یونان و قبرس استفاده شده اند.»

ترکیه در تقابل با یونان به شدت در پی تجهیز نیروی هوایی خود است. یونان نیز در پی خرید «اف-۳۵» از آمریکاست./فارس

 وزیر دفاع ترکیه: برای دفاع از خود از هیچ‌کس اجازه نمی‌گیریم

وزیر دفاع ترکیه تاکید کرد که ترکیه برای دفاع از خود در برابر «گروه‌های تروریستی»، از هیچ‌کس اجازه نخواهد گرفت.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزیر دفاع ترکیه روز سه‌شنبه تاکید کرد که ترکیه برای استفاده از حق دفاع از خود در برابر گروه تروریستی «پ‌ک‌ک» و «یگان‌های مدافع خلق»، از هیچ‌کس اجازه نخواهد گرفت.

به نوشته روزنامه «دیلی صباح» «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه در مصاحبه با یک روزنامه ایتالیایی درباره عملیات زمینی احتمالی ترکیه علیه اهداف تروریستی در شمال سوریه گفت: گروه تروریستی پ.ک.ک و  وای پی جی صلح و امنیت ترکیه را هدف قرار می‌دهد و ما برای حفاظت از کشور و مرزهای خود از حق دفاع از خود که ناشی از ماده ۵۱ قانون اساسی است استفاده می‌کنیم. ما نیازی به اجازه از کسی نداریم.»

آکار تاکید کرد که ترکیه از دوستان و متحدانش انتظار دارد که تمامی روابط خود را با این گروه تروریستی قطع کنند و همبستگی و همکاری صمیمانه خود را با آنکارا در مبارزه با بلای تروریسم نشان دهند.

ترکیه به طور منظم عملیات برون مرزی را بر روی پایگاه‌های پ‌ک‌ک در شمال عراق و سوریه انجام می‌دهد. پ‌ک‌ک در فهرست سازمان‌های تروریستی ترکیه قرار دارد و بیش از ۳۰ سال است که علیه دولت ترکیه عملیات مسلحانه انجام می‌دهد.

ارتش ترکیه نیز  مدت‌هاست با  گروه تروریستی پ‌ک‌ک در حال نبرد است.  پ‌ک‌ک که در ۳۵ سال گذشته با دولت آنکارا در تقابل نظامی است از سوی  این کشور ، آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان گروه تروریستی شناخته می‌شود.

آنکارا بارها اعلام کرده که شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک)، مسئول مرگ بیش از ۴۰ هزار نفر از شهروندان ترکیه از جمله زنان و کودکان هستند. عوامل پ‌ک‌ک نیز  در شمال سوریه بارها عملیات تروریستی انجام داده‌اند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها