آمریکا: باکو با بستن گذرگاه «لاچین» باعث بحران انسانی شده است

کد خبر: 1193824

عضو کنگره آمریکا در پیامی تصریح کرد که اقدام باکو در انسداد گذرگاه لاچین به بحران انسانی منجر شده است.

آمریکا: باکو با بستن گذرگاه «لاچین» باعث بحران انسانی شده است

«لوری تراهان» نماینده کنگره ایالات متحده آمریکا با انتقاد از سیاست‌های جمهوری آذربایجان در قبال ارمنستان تصریح کرد که اقدام باکو در انسداد گذرگاه «لاچین» منجر به بحران انسانی شده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که جمهوری‌ آذربایجان، از ۱۲ دسامبر (۲۱ آذرماه)، گذرگاه لاچین را بست و یک روز پس از آن، عرضه گاز به قره‌باغ کوهستانی را قطع کرد که البته سه روز بعد عرضه گاز به این منطقه از سرگرفته شد.

وبگاه «آرمن پرس» در این خصوص گزارش کرد تراهان در پیامی که در صفحه توییتری خود منتشر کرد، در واکنش به این اقدام باکو نوشت: «محاصره کریدور لاچین توسط (جمهوری) آذربایجان موجب بحران انسانی شده است. هزاران خانواده به دلیل این خشونت بی‌مورد در معرض خطر قرار گرفتند».

وی سپس در ادامه این پیام خواستار اقدام وزارت خارجه آمریکا شد و نوشت: «بار دیگر از وزارت امور خارجه می‌خواهم که به یافتن راه‌حل دیپلماتیک کمک کند».

محاصره گذرگاه لاچین موجب شده که بسیاری از ساکنان این منطقه ارمنی‌نشین با مشکل کمبود سوخت مواجه شوند. این اقدام جمهوری آذربایجان واکنش‌های منفی زیادی به همراه داشته و حتی اعضای کنگره آمریکا نیز خواستار بازگشایی این گذرگاه شده‌اند.

پیش از این، «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان ضمن ابراز نگرانی از انسداد گذرگاه لاچین خواستار بازگشایی این گذرگاه شده و گفته بود که مردم منطقه قره‌باغ کوهستانی در جاده‌ها در سرما گرفتار شده‌اند.

وزارت امور خارجه فرانسه نیز که از متحدان ارمنستان به حساب می‌آید، با صدور بیانیه‌ای خواستار بازگشایی راه ارتباطی قره‌باغ کوهستانی به ارمنستان از سوی جمهوری آذربایجان شده است.

باکو طی روز‌های گذشته به دلایل واهی مسیر مهم لاچین به قره‌باغ کوهستانی را مسدود کرده است. این تنها مسیر دسترسی ارمنستان به این منطقه است.

فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها