۳۳۰ خاخام دنبال تحریم نتانیاهو

کد خبر: 1194261

انتقاد‌هایی که پیش‌تر متوجه کابینه مدنظر بنیامین نتانیاهو بود، علاوه بر اینکه صدای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را در آورده تا جایی که تشکیل چنین کابینه افراطی را تهدیدی برای موجودیت اسرائیل دانسته، اعتراض ۳۳۰ خاخام را هم به دنبال داشته است و این خاخام‌ها در تلاشند حمایت هر چه بیشتر کنیسه‌ها را برای پیوستن به پویش تحریم کابینه نتانیاهو جلب کنند.

۳۳۰ خاخام دنبال تحریم نتانیاهو

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر مکلف رژیم صهیونیستی بامداد پنج شنبه به اسحاق هرتزوگ، رئیس این رژیم اعلام کرد که با مشارکت حریدی‌ها و جریان صهیونیسم دینی، کابینه خود را تشکیل خواهد داد. با این حال، بیش از ۳۳۰خاخام امریکایی از جمله خاخام‌های کنیسه‌های بزرگ یهودی در شهر‌های بزرگ امریکا متعهد شده‌اند که مانع سخنرانی اعضای تندرو کابینه جدید بنیامین نتانیاهو در کنیسه‌های تحت رهبری خود شوند. علاوه بر این، خاخام‌های امریکایی درصدد جلوگیری از گفت‌وگوی اعضای کابینه نتانیاهو با جوامع یهودی خود هستند. در نامه خاخام‌ها و دیگر رهبران جامعه یهودی در امریکا آمده است که سیاست‌های ایتامار بن‌گویر و رفقایش به روابط بین اسرائیل و یهودیان مقیم در مناطق مختلف جهان آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد خواهد کرد. امضاکنندگان این نامه همچنین تأکید کرده‌اند که در تلاش برای متقاعد کردن سایر کنیسه‌ها و پیوستن آن‌ها به پویش تحریم نتانیاهو به عنوان نشانه تعهد خود به ارزش‌های دموکراتیک هستند. از جمله حامیان این پویش، اعضای شورا‌های خاخام‌ها در شیکاگو و لس‌آنجلس، خاخام‌های مسئول بزرگ‌ترین انجمن‌های محافظه‌کار و اصلاح‌طلب در واشنگتن، رهبر جنبش بازسازی و رئیس دانشگاه محافظه‌کار یهودی امریکایی در لس‌آنجلس هستند.

 ترس صهیونیست‌ها از آینده اتحاد با امریکا

یائیر لاپید، نخست‌وزیر این رژیم نیز، کابینه جدید را خطرناک، افراطی و غیرمسئول دانسته تا جایی که معتقد است کابینه جدید می‌تواند زمینه را برای نابودی اسرائیل مساعد کند. لاپید در عین حال که نتانیاهو را ضعیف و تحت تأثیر شرکای خود از احزاب افراطی ارزیابی کرد، گفته است: «کابینه جدید به دموکراسی یا حکومت قانون پایبند نیست. کابینه نتانیاهو نظام آموزشی را ویران، جامعه یهودیان افراطی را به شکل نامتناسبی تأمین مالی و اقتصاد را ویران خواهد کرد.»‌لاپید با اعلام اینکه این کابینه که تندرو‌ترین کابینه تاریخ اسرائیل است و عاقبت خوشی ندارد، افزود: «لیکود کابینه را تشکیل نداد بلکه دیگران (احزاب افراطی) آن را تشکیل دادند و ایتمار بن گویر رهبر حزب عوتسما یهودیت و بزالل اسموتریچ رهبر حزب صهیونیسم دینی و آریه درعی رهبر حزب شاس دستور کار خود را به نتانیاهو تحمیل کرده‌اند.»‌اشاره نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به سه چهره‌ای است که طی روز‌های گذشته از جانب چهره‌های مختلف، درباره عملکرد آن‌ها هشدار داده شده است. لاپید به عنوان رهبر حزب «یش عتید» در کنست، باز گذاشتن دست حزب صهیونیسم دینی در امور کرانه باختری را عامل تضعیف وزارت جنگ این رژیم اعلام کرد و افزود که وزارت جنگ اختیاراتش را در کرانه باختری از دست خواهد داد و معلوم نخواهد بود چه کسی مسئول چه کاری است و این وضعیت موجب انفجار منطقه خواهد شد. همچنین لاپید درباره بن‌گویر که قرار است وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی شود، نیز گفت: «کابینه‌ای را در دنیا به من نشان دهید که یک جنایتکار خشن را رئیس پلیس می‌کند که ۵۳ اتهام و هشت محکومیت را در سابقه کیفری خود دارد.»‌وی، آوی ماعوز، رهبر حزب افراطی «نوعم» را فردی نژادپرست اعلام کرد و افزود: «والدین باید نگران شست‌و‌شوی مغزی فرزندان‌شان باشند؛ وقتی ماعوز مسئول نظام آموزشی است.»‌وی، سیاسی شدن ارتش رژیم صهیونیستی، انفجار اوضاع کرانه باختری، تضعیف جایگاه بین‌المللی رژیم صهیونیستی و تخریب روابط تل‌آویو با یهودیان مقیم امریکا و دیگر کشور‌ها را از دیگر نتایج روی کار آمدن کابینه راست‌گرایان ارزیابی کرد. لاپید گفت: «این اولین کابینه اسرائیل در تاریخ است که امریکا آن را متحد نزدیک خود نمی‌داند.» وی، تشدید قوانین سختگیرانه برای مهاجرت یهودیان به سرزمین‌های اشغالی توسط کابینه جدید را عامل از دست رفتن فرصت مهاجرت یهودیان مقیم روسیه و اوکراین ارزیابی کرد.

نظرسنجی اخیر مؤسسه صهیونیستی «میدگام» حاکی از این است که ۴۰ درصد از صهیونیست‌ها پس از تشکیل دولت راستگرای افراطی احساس ترس و نگرانی می‌کنند و ۴۰ درصد دیگر از توسعه پروژه صهیونیستی ابراز امیدواری کرده‌اند. ۷۲ درصد از افرادی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، از مخالفان نتانیاهو (جریان چپ‌گرا، میانه‌رو و فلسطینیان داخل اراضی ۱۹۴۸) بودند و ۱۱ درصد نیز از حامیان کمپین حمایت از نتانیاهو بودند. در پاسخ به این پرسش که چند درصد از صهیونیست‌ها از دولت جدید راستگرای افراطی رضایت دارند، ۵۱ درصد از صهیونیست‌ها در این نظرسنجی از دولت جدید اعلام نارضایتی کردند، در مقابل، نیز ۴۳ درصد از صهیونیست‌ها رضایت خود را از دولت جدید راستگرا اعلام کردند.

منبع: روزنامه جوان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها