افزایش محبوبیت چین نزد سعودی‌ها

کد خبر: 1195644

در یک نظرسنجی انجام شده در عربستان مشخص شد که مردم این کشور دیگر اطمینان چندانی به آمریکا ندارند و به کشورهای دیگر همچون چین و روسیه به عنوان شریک نگاه می کنند.

افزایش محبوبیت چین نزد سعودی‌ها

در یک نظرسنجی انجام شده در عربستان مشخص شد که مردم این کشور دیگر اطمینان چندانی به آمریکا ندارند و به کشورهای دیگر همچون چین و روسیه به عنوان شریک نگاه می کنند.

به نقل از سایت خبری عربی ۲۱، مرکز مطالعات واشنگتن یک نظرسنجی را که یک شرکت منطقه ای به روش مصاحبه از ۱۰۰۰ شهروند سعودی انجام داده، منتشر کرد. این مرکز بدون اینکه نام این شرکت را ذکر کند آن را نهادی مستقل و باتجربه توصیف کرد.

بر اساس این نظرسنجی، اکثریت قریب به اتفاق سعودی ها به توافقات عادی سازی ابراهیم که نزدیک به دو سال پیش بین رژیم اشغالگر و امارات، بحرین و مراکش صورت گرفت، بدبینانه نگاه می کنند.

اگرچه این نظرسنجی نشان می‌دهد که تعداد کمی از سعودی‌ها به برقراری روابط با رژیم صهیونیستی نگاه مثبتی دارند اما اکثریت قریب به اتفاق بازگشت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به قدرت را امری منفی می‌دانند.

در مورد روابط خارجی عربستان نیز در این نظرسنجی محبوبیت فزاینده چین در میان سعودی ها و برتری آن بر ایالات متحده آمریکا روشن شده است.

به طور خلاصه این نظرسنجی نشان می دهد که برای اولین بار از زمان شروع این نظرسنجی ها از حدود یک دهه پیش، از اهمیت ایالات متحده در میان افکار عمومی عربستان نسبت به دو رقیب بزرگ جهانی اش کاسته شده است. در مقابل اکثریت سعودی ها (۵۷ درصد) فکر می کنند که روابط خوب با چین برای عربستان "مهم" است.

همچنین در این نظرسنجی در مورد روابط خارجی عربستان، روسیه با ۵۳ درصد در رتبه دوم قرار گرفت اما برخلاف تصور غلط رایج، سعودی ها به شدت عملیات نظامی روسیه در اوکراین را رد می کنند. سه چهارم (۷۳ درصد) پاسخ دهندگان گفته اند که این عملیات اثرات منفی بر منطقه دارد.

در مقابل ایالات متحده به طور قابل توجهی از رقبای خود عقب است، زیرا تنها ۴۱ درصد از سعودی ها می گویند که روابط خوب با واشنگتن مهم است. اکثریت سعودی‌ها (۶۱ درصد)، مانند نظرسنجی‌های اخیر، همچنان (حداقل تا حدی) با این گزاره موافق هستند: «این روزها نمی‌توانیم روی ایالات متحده حساب کنیم، بنابراین باید بیشتر به کشورهای دیگر مانند چین یا روسیه به عنوان شریک توجه کنیم».

همچنین تقریبا نیمی از پاسخ دهندگان هنوز از برقراری روابط با رژیم صهیونیستی استقبال می کنند اگرچه اکثریت انتخاب نتانیاهو برای نخست وزیری را محکوم می کنند.

همانطور که در نظرسنجی‌های اخیر مشخص شد، مواضع مردمی نسبت به روابط با اسرائیل متفاوت است. در حال حاضر میزان شهروندانی که خواهان این روابط هستند، ۴۳ درصد است و بر اساس یک نتیجه کلیدی غیرمنتظره که نتایج قبلی را تأیید می‌کند، در عربستان نظر نسل‌های قدیمی (۳۰ سال و بالاتر) و نسل‌های جوان‌تر در مورد برقراری روابط با رژیم صهیونیستی تقریبا نزدیک به هم است.

اما اعداد فوق تقریباً دو برابر درصدی است که توافق ابراهیم را شروعی برای تأثیرات مثبت بر خاورمیانه می‌داند یعنی تقریبا ۲۰ درصد مردم عربستان چنین نظری دارند.

علاوه بر این، در یک اجماع غیرعادی، ۹۰ درصد از شهروندان سعودی گفتند که نتیجه آخرین انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی در اول نوامبر که در آن بنیامین نتانیاهو با ائتلاف اکثریت به قدرت بازگشت، تأثیرات منفی بر منطقه خواهد داشت.

در سطح داخلی نیز تعداد کمی از سعودی ها دولتشان را مقصر اقتصاد می دانند و نیمی از آنها خواهان کاهش فساد و افزایش خدمات رسانی همه جانبه هستند.

در این خصوص، تنها ۲۱ درصد از سعودی ها می گویند که دولت آنها "تلاش کمی" برای "برآوردن نیازهای شهروندان جهت تامین استانداردهای زندگی قابل قبول" انجام می دهد. سه چهارم پاسخ دهندگان هم با این گزاره موافقند: "خوب است که ما مانند برخی از کشورها اعتراضات گسترده ای علیه دولت نداریم."

اما پاسخ به پرسش‌های مرتبط نشان می‌دهد که بسیاری از سعودی‌ها از برخی تلاش‌های دولت خود حداقل در خلوت انتقاد می کنند. تقریباً نیمی (۵۴ درصد) می گویند که ریاض «تلاش کمی» برای «کاهش سطح فساد در اقتصاد و زندگی عمومی ما انجام می دهد». تقریباً همین درصد (۵۶ درصد) هم می‌گویند که با وجودی که مقامات سعودی نظرسنجی‌ها را می‌خوانند، محتوای رسانه‌های اجتماعی را به طور گسترده تجزیه و تحلیل می‌کنند، دولت ریاض «تلاش کمی برای توجه به نظرات شهروندان عادی» انجام می دهد./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها