شرط آنکارا برای قبول پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو

کد خبر: 1196496

وزیر امور خارجه ترکیه امروز در سخنانی اعلام کرد: گام‌های زیادی باید از سوی سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو برداشته شود.

شرط آنکارا برای قبول پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو

وزیر امور خارجه ترکیه امروز در سخنانی اعلام کرد: گام‌های زیادی باید از سوی سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو برداشته شود.

به نقل از روزنامه دِیلی صباح، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه امروز سه شنبه در سخنانی خطاب به خبرنگاران اعلام کرد که اگر سوئد و فنلاند به تعهداتشان پایبند باشند، آنکارا نیز در ارتباط با عضویت این ۲ کشور در ناتو موافقت خواهد کرد.

وزیر امور خارجه ترکیه در این خصوص ادامه داد که برای عضویت سوئد و فنلاند در ناتو گام های زیادی باید از سوی این دو کشور برداشته شود و لذا هیچ «الزام زمانی» پیرامون این موضوع وجود ندارد.

وی چندی پیش در نشست خبری مشترک با «توبیاس بلیسترم» همتای سوئدی خود در آنکارا گفته بود: سوئد نشان داده است که خواهان توسعه روابط با ترکیه است و ما این مسئله را ارزشمند می‌دانیم. ما نگرانی‌های امنیتی سوئد و فنلاند و تلاش آنها برای پیوستن به ناتو را درک می‌کنیم. ولی ما از این دو کشور انتظار داریم افراد مرتبط با سازمان‌های تروریستی را به ما تحویل دهند. سوئد و فنلاند باید نگرانی‌های امنیتی ما در مورد سازمان‌های تروریستی را درک کنند، همانطور که ما نگرانی‌های آنها را در مورد پیوستن به ناتو درک می‌کنیم. این در حالی است که هیچ تحول محسوسی در مورد استرداد جنایتکاران مرتبط با تروریسم و مسدود کردن دارایی‌های تروریست‌ها در چارچوب مذاکرات سه جانبه ترکیه، سوئد و فنلاند صورت نگرفته است. اظهارات همتای سوئدی من مبنی بر فاصله گرفتن سوئد از سازمان‌های تروریستی "YPG/BYD" نیز مهم بود و آنها همچنین یک فرد مرتبط با گروه تروریستی پ ک ک را به ترکیه تحویل دادند. اینها گام‌هایی در مسیر درست هستند.

فنلاند و سوئد با آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، درخواست خود را برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو ارائه دادند.

گرچه ناتو این درخواست‌ ها را پذیرفته اما تمامی ۳۰ عضو این ائتلاف باید این درخواست را تأیید کنند و تاکنون مجارستان و ترکیه موافقت خود را اعلام نکرده‌ اند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها