روابط ریاض و قطر دوباره شکرآب شد

کد خبر: 1197909

یک رسانه لبنانی از کارشکنی ریاض در حل و فصل بحران مربوط به ریاست جمهوری لبنان و ناخرسندی سعودی از ورود قطر به پرونده لبنان پرده برداشت.

روابط ریاض و قطر دوباره شکرآب شد

یک رسانه لبنانی از کارشکنی ریاض در حل و فصل بحران مربوط به ریاست جمهوری لبنان و ناخرسندی سعودی از ورود قطر به پرونده لبنان پرده برداشت.

روزنامه الاخبار لبنان در مطلبی با عنوان نشست پاریس قطعی نیست؛ ریاض تلاشهای فرانسه و قطر را به بن بست می کشاند آورده است: کاملا روشن است که مشکل در نقش خارجی در انتخابات ریاست جمهوری لبنان به عدم حصول هرگونه توافق آمریکایی-فرانسوی با عربستان بر می گردد.

الاخبار می نویسد: مشکل عدم تغییر در موضع ریاض درباره انتخاب رئیس جمهور جدید لبنان است و این به عامل فشاری بر فرانسوی ها و قطری ها تبدیل شده است به ویژه که مسئولان فرانسوی مرتبط با این بحران اعلام کرده اند که عربستان در این زمینه کارشکنی می کند و به دنبال حل و فصل بحران نیست و موضوع برایش اهمیتی ندارد. عربستان شروط خود را در طرح شورای همکاری خلیج فارس اعلام کرد که حدود یک سال پیش توسط احمد الناصر الصبح، وزیر خارجه کویت به بیروت ابلاغ شد. همچنین عربستان، فرانسه و آمریکا سپتامبر بیانیه مشترکی را صادر کرده و ویژگی‌های رئیس جمهوری را مشخص کردند.

این رسانه در ادامه آورده است: علاوه بر این عربستان همچنان همان روی موضع خود درباره مکانیزم تعامل با بحران درخصوص صندوق فرانسه و عربستان برای حمایت از امنیت غذایی و بهداشت و کمک‌ها و چگونگی توزیع آن است.

الاخبار نوشت: رویکرد ریاض تنها مخالفت با همکاری نیست بلکه اعتراض به هرگونه نقشی از سوی کشورهای عربی و شورای همکاری خلیج فارس است.

منابع سیاسی اعلام کردند: مسؤولان عربستانی موضع منفی نسبت به نقش قطر در لبنان دارند و با صراحت ناخرسندی خود را از استقبال دوحه از مسؤولان لبنانی و تلاش برای تبلیغ برخی اسامی و مداخله درباره پرونده ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و اسرائیل و تمایل قطر برای ورود به بازار نفت در لبنان اعلام کرده‌اند. این پیام به قطر رسیده است. قطر تأکید دارد که هدف از اقدامات این کشور پر کردن جای عربستان یا تحریک کردن هیچ طرفی نیست.

الاخبار ادامه داد: درحالی که برخی منابع می‌گویند نشست چهارجانبه پاریس درباره لبنان ظرف دو هفته آتی برگزار می‌شود و برخی دیگر می‌گویند که نشست لغو شده است منابع آگاه اعلام کردند، فرانسوی‌ها به حزب الله اطلاع داده‌اند که نامزدی چالشی را برای ریاست جمهوری مطرح نخواهد کرد./مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها