خطر نافرمانی مدنی بیخ گوش نتانیاهو

کد خبر: 1198250

یکی از اعضای پارلمان رژیم صهیونیستی با انتقاد شدید از کابینه‌ای که نخست‌وزیر تشکیل داده از ساکنان اراضی اشغالی خواست به هر طریقی راه نافرمانی و اعتراض را تا سرنگونی در پیش بگیرند. در چنین شرایطی، وزیر جنجالی کابینه جدید رژیم صهیونیستی که هفته پیش وارد مسجدالاقصی شده بود، همچنان قصد دارد که یک‌بار دیگر این اقدام را تکرار کند.

خطر نافرمانی مدنی بیخ گوش نتانیاهو

بنی گانتس، وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی پیشتر گفته بود اقدامات بنیامین نتانیاهو، این رژیم را به سمت جنگ داخلی سوق خواهد داد. حالا یائیر گولان، عضو کنست رژیم صهیونیستی عملاً ساکنان اراضی اشغالی را به چیزی شبیه به آنچه گانتس درباره آن هشدار داده بود، دعوت کرده است. وی روز سه‌شنبه با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود به شدت به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم حمله کرد. گولان با تأکید بر بستن خیابان‌ها و مغازه‌ها از اعلام نافرمانی مدنی در سراسر فلسطین اشغالی حمایت کرد. این مقام صهیونیست همچنین خواستار تظاهرات چند هفته‌ای علیه نتانیاهو شد و تأکید کرد که صهیونیست‌ها با تظاهرات مداوم خود باید کابینه نتانیاهو را سرنگون کنند. این عضو کنست معتقد است اسرائیلی‌ها باید با کابینه نتانیاهو مبارزه کنند و به تظاهرات بسنده نکنند. گولان که معاون وزیر اقتصاد پیشین این رژیم بوده، خاطرنشان کرد: «کابینه نتانیاهو فاسد است. حریدی‌ها (یهودیان فوق‌ارتدکس) افراطی، پول‌های اسرائیل‌ها را می‌گیرند و بدون هیچ مانعی هر کاری که بخواهند انجام می‌دهند.»

یائیر لاپید، نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی نیز با اشاره به طرح یاریو لوین، وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی آن را اسباب کاهش اختیارات دادگاه عالی دانست، نهادی که عالی‌ترین دستگاه قضایی صهیونیستی به شمار می‌رود. وی با بیان اینکه نتانیاهو با این اقدامات «کودتای سلطه‌طلبانه» خود را تکمیل خواهد کرد، ادامه داد: «در صورت اجرای اصلاحات، ائتلاف حاکم می‌تواند هر فردی را که از آن اطاعت نکند، مجازات و ساکت کند.» لاپید با اشاره به اینکه با این اقدام «قضات، سیاستمداران و مشاوران حقوقی [برای کابینه]به عروسک بدل خواهند شد»، خاطرنشان کرد: «چه کسی هزینه تمامی اقداماتی را که انجام می‌دهند، پرداخت خواهد کرد؟»

تلاش وزیر صهیونیست برای تقابل با حماس

در بحبوحه سیل انتقادات از کابینه نوپای نتانیاهو، ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی رژیم صهیونیستی که هنوز آتش اقدام اخیر او فروکش نکرده، به دنبال تنش‌آفرینی دیگر است. بن گویر روز سه‌شنبه ۱۳ دی‌ماه، تحت تدابیر شدید امنیتی و در‌حالی‌که جلیقه ضدگلوله پوشیده بود، وارد مسجدالاقصی و پس از چند دقیقه از این مسجد خارج شد. اقدامی که رام بن باراک، عضو کنست رژیم صهیونیستی آن را نوعی تعرض به مسجدالاقصی دانست و تأکید کرد او از ترس حماس، همانند یک دزد، شبانه وارد مسجدالاقصی شده است. با این حال و به‌رغم هشدار‌های پیاپی از بدنه رژیم صهیونیستی درباره پیامد‌های چنین اقدامی، بن گویر در گفتگو با رادیو ارتش رژیم صهیونیستی تأکید کرد هدف از تعرض به مسجدالاقصی این بوده که ثابت کند ترسی از تهدیدات حماس ندارد و مجدداً اقدام به هتک‌حرمت این مسجد خواهد کرد. این در حالی است که حازم قاسم، سخنگوی جنبش حماس در محکومیت تعرض صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی گفت: «ما از اعضای سازمان همکاری اسلامی می‌خواهیم تدابیر قاطعانه و جدی برای متوقف کردن جنایت‌های مستمر رژیم اشغالگر ضدسرزمین، ملت و مقدسات فلسطین اتخاذ کنند.»

وی همچنین از کشور‌های عضو این سازمان خواست در سطح بین‌المللی و در عرصه سیاسی، دیپلماسی و حقوقی برای رسوا کردن و جرم‌انگاری جنایت‌های رژیم اشغالگر به صورت جدی وارد عمل شوند. حازم قاسم از کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی درخواست کرد از مبارزه ملت فلسطین برای باز پس گرفتن حقوق خود و آزادسازی سرزمین فلسطین و بازگشت به آن، حمایت و پشتیبانی کنند.

وزیر امنیت در برابر یهودیان مخالف

بن گویر همچنین در پی اعلام همبستگی گروه یهودی ناتوری کارتا با فلسطینی‌ها، خواهان اخراج این گروه مخالف رژیم به سوریه شد. گروه یهودی ناتوری کارتا یک جنبش مذهبی مخالف رژیم صهیونیستی است و اسرائیل در خاک فلسطین اشغالی را به رسمیت نمی‌شناسد. این گروه معتقد است نباید تشکیل یک کشور یهودی به قیمت گرفتن خاک یک ملت دیگر تمام شود. این مقام صهیونیست در توئیتی، تصویری از هیئت «ناتوری کارتا» منتشر کرد که با در دست داشتن پرچم فلسطین در حال بازدید از اردوگاه آوارگان جنین در شمال‌غربی کرانه باختری بود. بن گویر روی این تصویر نوشت: «به سوریه.»

اخیراً هیئتی از ناتوری کارتا ضمن بازدید از جنین با اعضای ارشد جهاد اسلامی و جنبش فتح دیدار کرد. این هیئت اعلام کرد هدفشان از این سفر مخالفت با رژیم صهیونیستی و حمایت از فلسطین است. آن‌ها تصاویری منتشر کردند که پرچم فلسطین در دستشان قرار دارد. بازدید هیئت «ناتوری کارتا» از اردوگاه جنین یک روز پس از صدور دستور بن گویر مبنی بر جلوگیری از برافراشتن پرچم فلسطین در اماکن عمومی صورت گرفت، دستوری که مخالفت فلسطینی‌ها و محکومیت عفو بین‌الملل را به همراه داشت و آن‌ها این تصمیم را تلاشی برای محو هویت یک ملت و مغایر با منشور سازمان ملل متحد و حقوق بشر دانستند.

منبع: روزنامه جوان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها