ادعای دیپلمات انگلیسی درباره برنامه هسته ای ایران

کد خبر: 1198442

دیپلمات انگلیسی در تداوم هراس از پیشرفت برنامه هسته ای ایران، بدون اشاره به کارشکنی های غرب به ویژه آمریکا در مسیر مذاکرات بازگشت به توافق هسته ای، مدعی شد این برنامه صلح و امنیت بین المللی را تهدید می کند.

ادعای دیپلمات انگلیسی درباره برنامه هسته ای ایران

دیپلمات انگلیسی در تداوم هراس از پیشرفت برنامه هسته ای ایران، بدون اشاره به کارشکنی های غرب به ویژه آمریکا در مسیر مذاکرات بازگشت به توافق هسته ای، مدعی شد این برنامه صلح و امنیت بین المللی را تهدید می کند.

دیوید راتلی دیپلمات انگلیسی روز پنجشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره حاکمیت قانون با تکرار ادعاها درباره برنامه هسته ای ایران، ادعا کرد: امروز، برنامه هسته ای ایران بسیار پیشرفت کرده است. این برنامه صلح و امنیت بین المللی را تهدید می کند و سیستم جهانی عدم اشاعه را تضعیف می کند.

این مقام دولت انگلیس ادعا کرد: هر گونه نقض منشور ملل متحد تهدیدی برای همه است. تهاجم غیرقانونی روسیه به اوکراین یک نمونه بارز نقض منشور سازمان ملل است. روسیه با این تهاجم بی دلیل، همه پرسی ساختگی و تلاش برای الحاق غیرقانونی، به تعهدات خود به منشور سازمان ملل بی توجهی کرده است.

دیپلمات انگلیسی ادامه داد: روسیه به وضوح ممنوعیت استفاده از زور و اصل  احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین را نقض کرده است. این امر درحالی است  که روسیه عضو دائمی شورای امنیت است که مسئولیت خاصی را به همراه دارد.

وی در ادامه اظهارات خود با هراس از پیشرفت برنامه هسته ای ایران ادعا کرد: امروز، برنامه هسته ای ایران بسیار پیشرفت کرده است.  این برنامه صلح و امنیت بین المللی را تهدید می کند و سیستم جهانی منع اشاعه را تضعیف می کند.

دیپلمات انگلیسی همچنین مدعی شد: در کره شمالی، پرتاب بی‌سابقه ۷۰ موشک بالستیک در سال ۲۰۲۲، قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت را نقض می‌کند و همچنان صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند.

وی همچنین ادعا کرد: در سوریه، هدف قرار دادن مدارس، بیمارستان ها و امدادگران توسط رژیم بشار اسد و روسیه نقض آشکار قوانین بین المللی است.

ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت. اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ این توافق از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت گرفت.

دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵ محکوم کرد اما تاکنون دربرابر هرگونه اقدام معتبر برای جبران رفتار نادرست گذشته کوتاهی کرده است.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافق مد نظر ایران، سندی است که تحریم‌ها به صورت حداکثری رفع و منطقه‌ هم از اجرای آن بهره‌مند شود.

دولت دموکرات بایدن سیاست های فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ را در پیش گرفته و به بهانه حقوق بشری در حمایت از ناآرامی ها در ایران تاکنون تحریم هایی را همگام با متحدان غربی خود اعمال کرده و اگرچه نقش خود را در حوادث اخیر ایران منکر شده و مدعی است در پی تغییر رژیم نیست، اما از آغاز ناآرامی ها در ایران از هیچ اقدامی فروگذار نکرده و به صراحت اعلام کرده است که به جای تمرکز بر مذاکره و رویکرد دیپلماسی که همواره شعار آن را سرداده ، بر ناآرامی های ایران متمرکز است.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها