موضع گیری گوترش درباره فلسطین

کد خبر: 1198503

دبیر کل سازمان ملل گفت: من فکر می‌کنم که هیچ راه حل جایگزینی وجود ندارد و نپذیرفتن راه حل دو کشوری تحقق صلح در خاورمیانه را تا ابد ناممکن می‌کند.

 موضع گیری گوترش درباره فلسطین

دبیر کل سازمان ملل گفت: من فکر می‌کنم که هیچ راه حل جایگزینی وجود ندارد و نپذیرفتن راه حل دو کشوری تحقق صلح در خاورمیانه را تا ابد ناممکن می‌کند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم،  دبیرکل سازمان ملل هشدار داد که خودداری از پذیرش راه حل دو کشوری در مناقشه فلسطین و اسرائیل، باعث می‌شود که تحقق صلح در خاورمیانه تا ابد ناممکن شود.

«آنتونیو گوترش» پس از دیدار با نمایندگان دائم کشورهای عربی در سازمان ملل، در کنفرانسی مطبوعاتی در پاسخ به این سؤال که آیا فکر می‌کند کابینه اسرائیل به راه حل دو کشور اعتقادی دارد یا نه، گفت: «این سؤال را از آنها باید بپرسید، اما من فکر می‌کنم که هیچ راه حل جایگزینی وجود ندارد و نپذیرفتن راه حل دو کشوری تحقق صلح در خاورمیانه را تا ابد ناممکن می‌کند.

او همچنین بر ضرورت حفاظت از وضعیت کنونی اماکن مقدس در بیت‌المقدس و خودداری از هر اقدامی که موجب تضعیف راه حل دو دولتی شود، تأکید کرد.

وی تأکید کرد که «شهرک‌سازی، بیرون انداختن فلسطینیان از زمین‌هایشان و تخریب منازل آنها موجب خشم و سرخوردگی نه فقط در فلسطین که در بسیاری مناطق دیگر می‌شود».

گوترش همچنین گفت: مجمع عمومی سازمان ملل کاملا حق دارد که نظر دادگاه‌های بین‌المللی را درباره مسائلی که مورد اهتمام اعضای سازمان ملل است بپرسد.

وی در عین حال آنچه را «اقدامات تروریستی» خواند را نیز محکوم کرد و گفت که باید به «حق اسرائیل در وجود و زندگی در امنیت» احترام گذاشت!

رایزنی «اشتیه» با نماینده آمریکا در امور فلسطین

«محمد اشتیه» در دیدار «هادی عمرو»، معاون وزیر خارجه و نماینده ویژه آمریکا در امور فلسطین، وی را در جریان اقدامات یکجانبه کابینه افراط‌گرای کنونی رژیم صهیونیستی به محض بر سر کار آمدنش قرار داد.

او گفت که لازم است آمریکا به صورت فوری برای توقف این اقدامات و تهدیدات اسرائیل که موجب تضعیف حکومت محلی می‌شود وارد عمل شود.

وی این اقدام را سازمان‌دهی برای ناممکن کردن تشکیل کشور فلسطین دانست و تأکید کرد که سفر آتی وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی آمریکا به منطقه باید با پیام امید به ملت فلسطین و پیام روشن به اسرائیل درباره توقف اقداماتش و احترام به قوانین بین‌المللی باشد.

«اشتیه» خواستار تحت فشار قرار دادن واقعی اسرائیل از جانب آمریکا برای پایان دادن به اقدامات غیر قانونی و آزادکردن اموال فلسطینیان شد و تأکید کرد که ملت فلسطین و رهبرانشان به سیاست‌های تحمیلی تن نمی‌دهند و به مبارزه مردمی و سیاسی و دیپلماتیک و حقوقی خود ادامه می‌دهند.

در 31 دسامبر، مجمع عمومی سازمان ملل تصویب کرد که از دادگاه لاهه درباره حکم شهرک‌سازی اسرائیل نظرخواهی شود. این مصوبه با اعتراض شدید رژیم صهیونیستی مواجه شد و «بنیامین نتانیاهو» آن را مصوبه‌ای «حقیرانه» خواند.

تداوم حملات اشغالگران اسرائیلی به کرانه باختری

در حمله نظامیان اشغالگر اسرائیلی به شهرک «قباطیه» در مجاورت جنین، دو فلسطینی به شهادت رسیده و 3 نفر دیگر زخمی شدند.

گروهی از نیروهای ویژه ارتش رژیم صهیونیستی به شهرک قباطیه یورش برده و چند جوان فلسطینی را بازداشت کردند.

به گفته این منابع، نیروهای ویژه ارتش رژیم صهیونیستی پس از اینکه شناسایی شدند، اقدام به تیراندازی به سمت فلسطینیان کردند که طی آن 5 نفر زخمی شدند.

دو نفر از مجروحان که وضعیت وخیمی داشتند، ساعاتی بعد بر اثر شدت جراحات وارده در بیمارستان به شهادت رسیدند.

در همین راستا، وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که «حبیب محمد عبدالرحمان کمیل» جوان 25 ساله فلسطینی که از ناحیه سر زخمی شده بود، بر اثر شدت جراحات وارده به شهادت رسیده است.

این وزارتخانه همچنین از شهادت «عبدالهادی نزال» نوجوان 18 ساله فلسطینی به ضرب گلوله صهیونیست ها خبر داد.

به این ترتیب شمار فلسطینیان شهید شده در 24 ساعت گذشته به 3 تن و از آغاز سال جدید میلادی به 6 تن رسیده است./تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها