واکنش استکهلم به توهین به اردوغان

کد خبر: 1198517

رئیس مجلس ترکیه در واکنش به انجام آنچه آن را "اقدام شنیع حامیان پ.ک.ک/ی.پ.گ" خوانده، سفر رسمی رئیس پارلمان سوئد به آنکارا را لغو کرد.

 واکنش استکهلم به توهین به اردوغان

رئیس مجلس ترکیه در واکنش به انجام آنچه آن را "اقدام شنیع حامیان پ.ک.ک/ی.پ.گ" خوانده، سفر رسمی رئیس پارلمان سوئد به آنکارا را لغو کرد.

به نقل از خبرگزاری آناتولی، مصطفی شنتوپ، رئیس مجلس ترکیه سفر رسمی آندریاس نورلن رئیس پارلمان سوئد را که قرار بود در ۱۷ ژانویه به ترکیه انجام شود، لغو کرد.

این در حالی است که وزیر امور خارجه سوئد در واکنش به اقدامات تحریک‌آمیز حامیان پ.ک.ک/ی.پ.گ در این کشور، آن را منزجر کننده خواند.

توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه سوئد طی توئیتی ضمن واکنش نشان دادن به اقدامات تحریک‌آمیز حامیان پ.ک.ک/ی.پ.گ در این کشور، آن را منزجر کننده توصیف کرد.

وی گفت که توهین به یک رئیس جمهور منتخب مردم نفرت‌انگیز است.

وزیر امور خارجه سوئد همچنین تاکید کرد که دولت کشورش از گفت‌وگوهای آزاد در مورد مسائل سیاسی حمایت می‌کند، اما از سخنان نفرت‌انگیز نسبت به نمایندگان سیاسی خودداری می‌کند.

گفتنی است حامیان پ.ک.ک/ی.پ.گ در سوئد در ادامه اقدامات «تحریک‌آمیز» خود علیه ترکیه، با تجمع در مقابل ساختمان تاریخی‌ شهرداری در استکهلم، عروسکی شبیه به رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه را از تیرک جلوی ساختمان از پاهایش آویزان کرده و تصویر این لحظه را در شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک گذاشتند.

در ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی وابسته به پ.ک.ک/ی.پ.گ به اشتراک گذاشته شده، تهدیدات علیه ترکیه و اردوغان با زیرنویس ترکی انجام شده است.

شبکه تلویزیونی دولتی TRT گزارش داد که ترکیه سفیر سوئد را احضار کرده است تا نارضایتی خود را از آویزان شدن آدمک عروسکی به شکل رجب طیب اردوغان در خارج از ساختمان شهرداری استکهلم ابراز کند.

مقامات ترکیه روز پنج‌شنبه ۱۲ ژانویه ۲۰۲۲ این عمل را تبلیغی تروریستی از سوی حامیان حزب کارگران کردستان (پ‌.ک‌.ک) و دیگر گروه‌های شبه نظامی کرد دانستند.

به گفه شبکهTRT به سفیر سوئد اطلاع داده شده است که ترکیه به شدت «این اقدام شنیع» را محکوم می‌کند. مقامات ترکیه همچنین گفتند که این اقدام مغایر با توافقی است که ترکیه با سوئد و فنلاند داشته است. بر اساس این توافق کشورهای سوئد و فنلاند  که به دنبال تایید ترکیه برای عضویت در ناتو هستند وعده داده‌اند که جلوی فعالیت‌های شبه‌نظامیان کرد را در کشورهای خود بگیرند.

به نقل از یورونیوز، فخرالدین آلتون، مدیر ارتباطات دفتر اردوغان در واکنش به توئیت بیلستروم، این حادثه را محکوم کرد و از مقامات سوئدی خواست بدون تاخیر اقدامات لازم را علیه گروه‌های تروریستی انجام دهند. او به زبان انگلیسی در توییتر نوشت: «گروه تروریستی پ‌.ک‌.ک می‌تواند دولت سوئد را در قلب استکهلم به چالش بکشد و این موضوع به این دلیل است که مقامات سوئدی اقدامات لازم را علیه تروریسم انجام نداده‌اند.»

این اولین بار نیست که ترکیه سفیر سوئد را احضار می‌کند. در ماه نوامبر گذشته نیز پس از پخش تصاویری از سفارت ترکیه در استکهلم این کشور ادعا کرده در این تصاویر به اردوغان توهین شده است و سفیر این کشور را فراخواند.

سوئد و فنلاند مدت‌هاست به دنبال عضویت در ناتو هستند و در نهایت پس از حمله نیروهای روسی به اوکراین درخواست عضویت در ائتلاف نظامی ناتو را کردند؛ اما ترکیه عضو ناتو هنوز الحاق خود را تایید نکرده است این در حالی است که کشورها برای عضویت در این ائتلاف نیاز به تایید یکپارچه از سوی تمام اعضای آن را دارند.

در این راستا فواد اوکتای،‌ معاون رجب طیب اردوغان اعلام کرد، کشورش به سوئد برای پیوستن به ناتو چراغ سبز نشان نمی‌دهد.

اوکتای به یک شبکه ترکیه گفت: نمی‌توانیم با تسامح استکهلم با چنین فعالیت‌هایی که اعضا و حامیان گروه‌های تروریستی به اسم دموکراسی انجام می‌دهند،‌ کنار بیاییم. نمی‌توانیم به عضویت سوئد در ناتو چراغ سبز نشان دهیم. استکهلم باید این را بفهمد.

معاون اردوغان تاکید کرد: سوئد تا به امروز به اکثر تعهدات خود درباره توافق سه جانبه پایبند نبوده و نمی‌تواند جدیت ترکیه را درک کند.

او اظهار کرد: مادامی که سوئد گروه‌های تروریستی را به آغوش کشیده پیوستن آن به ناتو بیشتر از یک رویا نخواهد بود.ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها