بوریس جانسون مرد شماره یک انگلیس می‌شود؟

کد خبر: 1198719

اخیرا رسانه‌های انگلیسی نشانه‌هایی دال بر بازگشت مجدد "بوریس جانسون" به صحنه رقابت برای عهده داری نخست وزیری انگلیس و نجات محافظه کاران از سقوط خبر می‌دهند.

بوریس جانسون مرد شماره یک انگلیس می‌شود؟

اخیرا رسانه‌های انگلیسی نشانه‌هایی دال بر بازگشت مجدد "بوریس جانسون" به صحنه رقابت برای عهده داری نخست وزیری انگلیس و نجات محافظه کاران از سقوط خبر می‌دهند.

"ان تی وی" آلمان در گزارشی نوشت: محافظه‌کاران از شکست انتخاباتی در زمان نخست‌وزیری ریشی سوناک در سال 2024 بیم دارند. بوریس جانسون، نخست وزیر سابق انگلیس در این شرایط در یک سخنرانی برای همکاران حزبی خود از محافظه کاران به عنوان تنها حزبی که واقعاً به برگزیت اعتقاد دارد تمجید کرد و حالا اینجاست که کمک مالی بزرگترین مروج برگزیت در بریتانیا مفید واقع می شود.

در ادامه این گزارش آمده است: یکی از بالاترین کمک‌های مالی به یک سیاستمدار در تاریخ بریتانیا، این گمانه‌زنی را افزایش داده است که "بوریس جانسون" می‌تواند مجددا به ردیف اول بازگردد. جان کریگ، خبرنگار ارشد اسکای نیوز، گفت: این کمک یک میلیون پوندی جدید کاملاً واضح کرده است که او نمی رود. اهدای این هدیه موسوم به مگا که در ماه دسامبر انجام شد، در لحظه ای هیجان انگیز از منظر عمومی انجام شد. زیرا اخیراً، بوریس جانسون، نخست وزیر سابق انگلیس در باشگاه انحصاری کارلتون لندن - چیزی شبیه مقر غیررسمی حزب محافظه‌کار او - سخنرانی کرد که برخی از ناظران قبلاً آن را سیگنال شروع کارزار او می‌دانستند.

در رسانه ها رسماً صحبت از رونمایی از تابلوی پرتره بود، جایزه‌ای که همه سران دولت های قبلی دریافت می کنند. در واقع، سخنرانی جانسون که توسط حاضران به عنوان "طوفانی" مورد تمجید قرار گرفت، به عنوان حمله به ریشی سوناک، نخست وزیر وقت و شواهدی از جاه طلبی های جانسون تلقی شد. جانسون در میان دیگران خطاب به حضار گفت: به مبارزه (...) برای بریتانیای جهانی پویا با مالیات کم ادامه دهید.

سوناک چند هفته پیش مجبور شد با اکراه طرح افزایش مالیات را اعلام کند. آن هم در حالی که کمک مالی معادل حدود 1.13 میلیون یورو که در ثبت درآمد اضافی نمایندگان بریتانیا منتشر شد به دفتر جانسون رفت. این هدیه از طرف کریستوفر هاربورن، کارآفرین انگلیسی اهدا شد. این تاجر که حدود 20 سال است در تایلند زندگی می کند، یکی از مهم ترین تامین کنندگان مالی این کشور برای برگزیت به حساب می آید. به گفته روزنامه گاردین، او حدود 6 میلیون پوند به حزب سابق برگزیت به رهبری نایجل فاراژ، یکی از نیروهای محرک خروج از اتحادیه اروپا، کمک کرده است.

جانسون در سخنرانی خود در باشگاه کارلتون قاطعانه از اینکه محافظه کاران باید از برگزیت استفاده کنند، حمایت کرد. او گفت: فقط یک حزب واقعاً به برگزیت اعتقاد دارد و زمانی که مردم به آن دست پیدا کنند، پویایی سیاسی تغییر خواهد کرد. پیام این سخنرانی این هم هست: نخست‌وزیر سوناک، اگرچه مدت‌ها طرفدار برگزیت بود، اما بسیار در این باره مردد است. از طرفی استفاده از فرصت های ادعایی خروج از اتحادیه اروپا نیاز به یک مرد انفجاری مانند جانسون دارد.

کریگ از کهنه کاران سیاسی در انگلیس نوشت، هاربورن با کمک مالی میلیون دلاری خود نشان می دهد که او به تنهایی معتقد است که جانسون می تواند برگزیت را اجرا کند و از اعداد نظرسنجی فاجعه بار محافظه کاران دور شود. وی تاکید کرد: اگر تا به حال مدرکی وجود داشته باشد که آقای جانسون و طرفدارانش در حال برنامه ریزی برای بازگشت به چیزی هستند که آنها می بینند که حزب محافظه کار را از شکست انتخاباتی تحت رهبری ریشی سوناک نجات می دهد، این همان است. بر اساس نظرسنجی ها، حزب مخالف کارگر در مسیر پیروزی در انتخابات سراسری برنامه ریزی شده برای سال 2024 قرار دارد.

هدیه میلیونی هاربورن به هیچ وجه تنها مبلغ کلانی نیست که جانسون از زمان ترک "داونینگ استریت" در سپتامبر به دست آورده است. ثبت نام های رسمی نشان می دهد که این مرد 58 ساله برای دو سخنرانی در ماه دسامبر کمی بیش از 250 هزار پوند دریافت کرده است. مجموع درآمد او به عنوان سخنران از زمان خروج از سمت نخست وزیری حدود 1.2 میلیون پوند است. همچنین به نظر می رسد که او از ملکی مجلل در لندن که متعلق به زوج شرکتی بامفورد است، بدون اجاره استفاده می کند. جانسون می گوید که خانواده بامفورد هزینه اجاره او را 10000 پوند در ماه اهدا می کنند.

با این همه جانسون هنوز نگفته است که آیا واقعاً قصد بازگشت دارد یا خیر. اما این واقعیت است که او هرگز خروج خود از داونینگ استریت را که به اجبار فراکسیون پارلمانی خودش انجام شده بود، نبخشید. پس از استعفای لیز تراس، جانشین کوتاه مدت جانسون او تلاش جدیدی در این راستا انجام داده بود، اما سپس به نفع سوناک منصرف شد. تا به امروز مشخص نیست چرا. بهر حال در حال حاضر آنچه که در پایگاه حزب نشان می دهد جانسون به طور قابل توجهی محبوب تر از رئیس فعلی این حزب یعنی سوناک است.

انتخابات محلی در آغاز ماه می اکنون تاریخ احتمالی برای حمله جدید جانسون در نظر گرفته می شود. اگر محافظه کاران شکست سخت مورد انتظار را متحمل شوند، جانسون می تواند به عنوان ناجی نیازمند ظاهر شود. اما زودتر می‌توان در این باره تصمیم گرفت که آیا برنامه‌های بازگشت جانسون واقعاً شانسی دارند یا خیر. یک کمیته پارلمانی که به ماجرای رسوایی موسوم به «پارتی گیت» در خیابان داونینگ می پردازد، می تواند به زودی نخست وزیر سابق را احضار کند. اگر نمایندگان مجلس به این نتیجه برسند که جانسون در آن زمان به پارلمان دروغ گفته است، زندگی سیاسی جانسون برای همیشه به پایان می رسد. اخیراً جزئیات جدیدی آشکار شده است که با اظهارات جانسون مبنی بر رعایت همیشه قوانین کرونا در تناقض است./تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها