واکنش چین به نشست ۲+۲ آمریکا و ژاپن

کد خبر: 1199157

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به نشست ۲+۲ آمریکا و ژاپن، از این دو متحد خواست تا ذهنیت جنگ سردی خود را کنار بگذارند.

واکنش چین به نشست ۲+۲ آمریکا و ژاپن

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به نشست ۲+۲ آمریکا و ژاپن، از این دو متحد خواست تا ذهنیت جنگ سردی خود را کنار بگذارند.

وانگ ونبین در واکنش به نشست رهبران آمریکا و ژاپن به همراه وزرای امور خارجه و دفاع دو کشور در واشنگتن گفت: چین از آمریکا و ژاپن می‌خواهد تا ذهنیت جنگ سرد را کنار گذاشته و درگیر درگیری‌های بلوک به بلوک نباشند.

وی از واشنگتن و توکیو خواست تا به جای برگزاری چنین نشست‌هایی، برای حفظ صلح و ثبات منطقه‌ای تلاش کنند.

فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن و جو بایدن رییس جمهوری آمریکا پس از دیدار روز جمعه در کاخ سفید، در بیانیه مشترکی اعلام کردند: هند و اقیانوسیه با چالش‌های فزاینده‌ای مواجه است. از اقدامات ناسازگار با نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین توسط چین گرفته تا تحریکات کره شمالی همه چالش های پیش روی ما هستند. در همین حال در اروپا، روسیه به جنگ تجاوزکارانه ناعادلانه و بی رحمانه خود علیه اوکراین ادامه می دهد. ما به شدت با هرگونه تلاش یکجانبه برای تغییر وضعیت موجود با زور یا اجبار در هر نقطه از جهان مخالفیم.

بعد از دیدار سران دو کشور، آنها به همراه وزرای امور خارجه و دفاع نشست سالانه کمیسیون مشاوره امنیتی را برگزار کردند که به اصطلاح به آن چارچوب ۲+۲ گفته می‌شود.

رهبران دو کشور همچنین به وزرای خود دستور دادند تا همکاری ها میان دو کشور را برای توسعه و بکارگیری موثر توانایی دفاعی ژاپن و سایر قابلیت ها تقویت کنند.

آمریکا و ژاپن بار دیگر بر تعهد خود به خلع سلاح اتمی کامل شبه جزیره کره مطابق با قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل تاکید کردند.

واشنگتن و توکیو همچنین تاکید کردند که مواضع اساسی ما در مورد تایوان تغییر نخواهد کرد. دو کشور بر اهمیت حفظ صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان به عنوان عنصر ضروری امنیت و رفاه در جامعه بین المللی تاکید کردند.

دو کشور افزودند: در مخالفت قاطع با جنگ ناعادلانه و بی رحمانه روسیه علیه اوکراین متحد هستند و به تحمیل تحریم‌ها علیه روسیه و حمایت قاطع از اوکراین ادامه خواهند داد./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها