درخواست لاوروف از باکو: کریدور لاچین را باز کنید

کد خبر: 1199491

وزیر خارجه روسیه پس از گفت‌وگوی تلفنی با همتای خود از جمهوری آذربایجان به وی تاکید کرد تا روند بازگشایی عبور و مرور در کریدور لاچین را تسریع کند.

درخواست لاوروف از باکو: کریدور لاچین را باز کنید

به گزارش خبرگزاری تاس، وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگوی تلفنی با جیحون بایراموف، همتای خود از جمهوری آذربایجان بر ضرورت بازگشایی و رفع انسداد سریع عبور و مرور در سراسر کریدور لاچین بر اساس پارامترهای مورد توافق بیانیه سه جانبه ۹ نوامبر ۲۰۲۰ تاکید کرد.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد: در این گفت‌وگو همچنین بر این مساله تاکید شد که دستیابی به راه حل‌های قابل قبول مشترک با هدف احیای همکاری جامع درباره مسائل اصلی مربوط به عادی سازی روابط بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان و بر اساس توافق‌های به دست آمده بین روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان مهم است.

وزرای امور خارجه دو کشور همچنین درباره یکسری از مسائل مهم دیگر صحبت کردند.

۱۲ دسامبر ۲۰۲۲، چند تن از اتباع جمهوری آذربایجان که مدعی شده بود کارشناس محیط زیست هستند مسیر منتهی به کریدور لاچین را مسدود کردند که تنها مسیر ارتباطی بین ارمنستان و قره باغ است و نیروهای صلح‌بان روسی در آنجا مستقر هستند.

جمهوری آذربایجان گفته که این اقدام اعتراضی به معنای مسدود سازی راه‌ها در این منطقه نیست و خودروهای غیرنظامی می‌توانند آزادانه در دو طرف این کریدور تردد کنند.

دولت ایروان اما این اقدام را محکوم کرد، آن را تحریک آمیز خواند و گفت که باعث بروز بحران بشری در قره باغ می‌شود.

در این میان، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان نیز گفت که مسدودسازی این کریدور باعث کمبود مواد غذایی در قره باغ شده است.

۱۴ دسامبر سال گذشته میلادی نیز ارمنستان با ارجاع این مساله به دادگاه حقوق بشر اروپا خواستار ملزم کردن باکو به رفع انسداد این کریدور شد.

ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها