دعوت «شهباز شریف» از هند برای مذاکره

کد خبر: 1199667

نخست وزیر پاکستان همتای هندی خود را برای برگزاری مذاکره در خصوص وضعیت جامو و کشمیر فراخواند.

دعوت «شهباز شریف» از هند برای مذاکره

به نقل از خبرگزاری آناتولی، «شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان امروز چهارشنبه در سخنانی «نارندرا مودی» همتای هندی‌ اش را برای انجام مذاکرات «جدی» و «صمیمانه» برای حل مسئله جامو و کشمیر دعوت کرد.

وی در گفتگو با شبکه تلویزیونی العربیه اظهار داشت که امارات متحده عربی می‌تواند نقش مهمی در برگزاری این مذاکرات داشته باشد.

وی با اشاره به همسایگی دو کشور گفت: زندگی در صلح و پیشرفت و همچنین تنش و اتلاف وقت به ما بستگی دارد. تا کنون ۳ جنگ بین دو کشور رخ داده است که موجب افزایش بی‌ کاری و فقر شده بود. ما این موارد را تجربه کردیم، تا جایی که می‌ توانیم مسائل را حل کنیم خواستار زندگی در فضایی مسالمت آمیز هستیم.

ممتاز زهرا بلوچ سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در یک نشست خبری که ۱۴ ژانویه در اسلام‌ آباد برگزار شد، بی اشاره به نقش واشنگتن در تنش آفرینی های مکرر در منطقه جامو و کشمیر اعلام کرده بود که از نقش تسهیل کننده آمریکا در حل و فصل مسئله جامو و کشمیر با هند استقبال می‌ کند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، پس از استقلال هند و پاکستان از استعمار انگلیس تاکنون ۳ جنگ در سال‌ های (۱۹۴۷، ۱۹۶۵ و ۱۹۷۱) میان دو کشور بر سر مسئله کشمیر رخ داده و بیش از ۷۰ هزار نفر در این درگیری‌ ها کشته شده‌ اند.

گروه‌ های آزادیخواه کشمیر در سال ۱۹۸۹ مبارزه برای استقلال از هند و پیوستن به پاکستان را آغاز کردند. از سال ۱۹۸۹ تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار کشمیری توسط نیروهای امنیتی هند کشته و بیش از ۱۰ هزار زن در این منطقه مورد تجاوز قرار گرفته‌ اند.

هر از گاهی در خط کنترل منطقه آزاد کشمیر که در کنترل پاکستان قرار دارد و همچنین منطقه جامو و کشمیر که تحت حاکمیت هند است، درگیری‌ میان نظامیان دو کشور روی می‌دهد. از سال ۲۰۰۳ تاکنون دو طرف یکدیگر را به نقض آتش‌ بس در این منطقه متهم می‌ کنند.

بر اساس اعلام این خبر گزاری، مقامات دهلی نو روز ۵ آگوست سال ۲۰۱۹ ماده ۳۷۰ قانون اساسی این کشور که به منطقه جامو و کشمیر وضعیتی ویژه ارائه می‌ کرد را لغو کردند. طبق قانون جدید جامو و کشمیر به جای ایالت بودن به یک سرزمین اتحادیه تبدیل شد. بخش شرقی جامو و کشمیر نیز به یک سرزمین اتحادیه مجزا ذیل عنوان «لداخ» درآمد./مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها