موضع متفاوت سیاستمدار روس در موضوع آتش زدن قرآن در سوئد

کد خبر: 1201726

سیاستمدار روس و نماینده سابق پارلمان این کشور معتقد است سوئد به دلیل آتش زدن قرآن مستحق تحریم‌های سازمان ملل و دیگر سازمان‌های اسلامی و بین‌المللی است.

موضع متفاوت سیاستمدار روس در موضوع آتش زدن قرآن در سوئد

سیاستمدار روس و نماینده سابق پارلمان این کشور معتقد است سوئد به دلیل آتش زدن قرآن مستحق تحریم‌های سازمان ملل و دیگر سازمان‌های اسلامی و بین‌المللی است.

«الینا پانینا» مدیر موسسه راهبردهای سیاسی و اقتصادی بین المللی و نماینده سابق پارلمان روسیه  آتش زدن قرآن در سوئد را محکوم کرد و گفت که این کشور مستحق تحریم‌های سازمان ملل است.

وی در پایگاه اینترنتی موسسه راهبردهای سیاسی و اقتصادی بین المللی روسیه نوشت: در 21 ژانویه «راسموس پالودان» نژادپرست دانمارکی در «استکهلم» در مقابل سفارت ترکیه ، قرآن را آتش زد. مقامات سوئدی ریاکارانه اعلام کردند که به این دلیل که در چارچوب قانون انجام شده است، نمی‌توانند کاری بکنند.

در روسیه چنین اعمالی جزو مجازات کیفری هستند. ماده 148 قانون جزایی روسیه مبنی بر «نقض حق آزادی وجدان و مذهب»، برای توهین به احساسات مذهبی دینداران مجازات تعیین کرده است. علاوه بر آن قوانین روسیه به طور خاص از متون مقدس ادیان سنتی، یعنی انجیل، قرآن، تلمود و باورهای بودایی کانجور حمایت می‌کند.

وی در بخش دیگری از این مطلب تصریح کرد: تا به امروز سوزاندن قرآن در استکهلم از سوی وزارت خانه‌های خارجه کشورهای مسلمان محکوم شد. در روسیه نیز برخی سازمان‌های اسلامی و کلیسای ارتدکس روسیه واکنش‌های تندی از خود نشان دادند. اما آیا این کافی است؟ بدیهی است که نه. آتش زدن قرآن در استکهلم باید توسط روسیه در سطح بالایی محکوم شود. به ویژه اینکه روسیه عضو ناظر سازمان همکاری اسلامی است که از کشورهای با اکثریت مسلمان یا اقلیت تأثیرگذار مسلمان تشکیل شده است. شاید وقت آن رسیده است که موضوع تحریم سوئد در چارچوب سازمان همکاری اسلامی مطرح شود.

به اعتقاد این سیاستمدار روس، روسیه نیز باید در سازمان ملل بحث و بررسی در خصوص این موضوع را آغاز کند. مسلم است که تخریب و هتک حرمت عمومی متون دینی ناقض اسناد بنیادین بشردوستانه در حوزه حقوق بین الملل است. همدستی مقامات سوئدی نه تنها به این دلیل خطرناک است که برای احساسات مذهبی دینداران آزاردهنده است بلکه چنین وقایعی و عدم واکنش مقامات رسمی به آن موجب رادیکالیسم و ​​تمایل به انتقام جویی و هتک حرمت به مقدسات می‌شود.

نماینده سابق پارلمان روسیه در بخش پایانی مطلب خود تاکید کرده است: دیپلماسی روسیه باید به طور فعال نسبت به چنین مواردی واکنش نشان دهد. غرب در تلاش است تا «نظم مبتنی بر قاعده مورد نظر خود» را بر جهان تحمیل کند که اساساً بازسازی نظام استعماری است. ما باید در سازمان ملل متحد از هنجارهای حقوق بین الملل حمایت کنیم که در آن خدمت به مردم از جمله حفظ صلح بین المللی و احترام به ادیان قرار دارند.

بحث تحریم‌های بین المللی علیه سوئد در سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین المللی کاملا واقعی است. علاوه بر آن، چنین اقدامی در راستای منافع ما در حوزه امنیتی خواهد بود. به خودی خود طرح موضوع اعمال تحریم‌ها علیه سوئد روند همگرایی این کشور با ناتو را پیچیده خواهد کرد. هرچه سوئد دیرتر به این پیمان بپیوندد، برای کشور ما بهتر خواهد بود./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها