لاوروف: درباره رویکرد غرب نسبت به ایران نگرانیم

کد خبر: 1202229

وزیر خارجه روسیه درباره سخنان همتای آمریکایی خود مبنی بر امکان بکارگیری گزینه نظامی برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران گفت: غرب همواره ترجیح می دهد، قطعنامه های شورای امنیت را زیرپا بگذارد و به تجاوزگری روی آورد.

لاوروف: درباره رویکرد غرب نسبت به ایران نگرانیم

وزیر خارجه روسیه درباره سخنان همتای آمریکایی خود مبنی بر امکان بکارگیری گزینه نظامی برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران گفت: غرب همواره ترجیح می دهد، قطعنامه های شورای امنیت را زیرپا بگذارد و به تجاوزگری روی آورد.

به نقل از شبکه المیادین، سرگئی لاوروف روز سه شنبه در نشست خبری با سامح شکری وزیر خارجه مصر درباره سخنان آنتونی بلینکن همتای آمریکایی‌اش مبنی بر امکان بکارگیری گزینه نظامی برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران گفت: غرب همواره ترجیح می دهد، قطعنامه های شورای امنیت را زیرپا بگذارد و به تجاوزگری روی آورد.

وزیر خارجه روسیه افزود: درباره رویکرد غرب نسبت به ایران نگرانیم و تصمیم غربی ها برای کنار گذاشتن برجام یک اشتباه بزرگ بود.

وی اضافه کرد: روسیه از تلاش های رئیس جمهوری ترکیه برای از سرگیری روابط با دولت سوریه حمایت می کند و آمادگی دارد سطح تلاش ها را در این باره افزایش دهد.

لاوروف در ادامه با بیان اینکه ایران یک پای مذاکرات ترکیه و سوریه خواهد بود، تصریح کرد: برای پیوستن ایران به تماس های سه جانبه میان ترکیه، سوریه و روسیه به توافق رسیده ایم و منطقی است که تماس های آینده برای از سرگیری روابط ترکیه و روسیه با میانجیگری روسیه و ایران انجام شود.

وزیر خارجه روسیه افزود: برای مشخص شدن زمان دیدارها و برنامه های آینده در رو سطح نظامی و سیاسی درحال تلاش هستیم و باید به سوی دستیابی به نتایج مشخصی گام برداریم.

لاوروف از دریافت "پیامی مشخص" از طرف همتای آمریکایی خود از طریق وزیر خارجه مصر خبر داد.

وی گفت: ما موضع متوازن و مسئولانه مصر را ارج می نهیم و همتای مصری من پیامی را که از وزیر خارجه آمریکا در قاهره دریافت کرده بود را ابلاغ کرد. خمواره تاکید کرده ایم که روسیه از هر پیشنهاد جدی استقبال می کند و این جدیت شامل همه ابعاد می شود.

لاوروف افزود: در این پیام به روسیه اعلام شده است که مسکو باید از اقدامات خود دست بردارد  و این کار به موفقیت منجر می شود.

 

وزیر خارجه روسیه اضافه کرد: بخش دوم درخواست و پیام آمریکا و اروپا توسط دبیرکل ناتو وقتی که گفت: روسیه شکست می خورد و غرب اجازه نمی دهد اوکراین شرکست بخورد زیرا این به معنای شکست اروپا و همه جهان است . او نه تنها مسئولیت اعضای ناتو را به دوش می کشد بلکه مسئولیت همه جهان را به دوش دارد.

لاوروف گفت: سخن فقط درباره اوکراین و نظام کی یف نیست زیرا این نظام از خود استقلالی ندارد بلکه تسلیم دیکته های آمریکا است و آن ها نمی خواهند به ابهت آمریکا خدشه ای وارد شود.

وی بیان کرد: از همتای آمریکایی ام می خواهم که ادامه نامه اش را وقتی بنویسد که تنها خواستار خروج روسیه از اوکراین نباشد.

وزیر خارجه مصر نیز گفت: روسیه به عنوان یک کشور عضو شورای امنیت و ساز وکار چهارجانبه بین المللی همواره از موضوع فلسطین دفاع کرده است و ما از ارتباط و ارائه پیشنهادات در این زمینه بی نیاز نیستیم.

سامح شکری افزود: ما به هماهنگی با یکدیگر تا زمان حل و فصل بحران ها ادامه می دهیم و امیدواریم این تلاش مشترک ما را از درگیری ها و بحران ها که به ضرر امنیت و ثبات است خارج کند.

وی اضافه کرد: با طرف آمریکایی درباره تحولات اخیر گفت و گو کردیم و امروز فرصتی دست داد تا همان موضوعات را با همتای روسی بررسی کنم.

شکری گفت: مصر در همه تماس ها در خصوص بحران اوکراین خواستار مذاکراتی است که به نتایجی برای پایان یافتن درگیری نظامی منجر شود و به سود همه طرف ها باشد.

وزیرخارجه مصر روز گذشته در قاهره میزبان آنتونی بلینکن همتای آمریکایی خود بود که در یک سفر غیرمنتظره و برای فرستادن پیامی به مسئولان روسی به مصر سفر کرده بود./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها