شمار قربانیان زلزله سوریه و ترکیه از ۱۶ هزار نفر گذشت

کد خبر: 1204032

بر اساس گزارش رسانه‌های مختلف، شمار قربانیان زلزله مهیب ترکیه و سوریه از ۱۶ هزار نفر گذشت.

 شمار قربانیان زلزله سوریه و ترکیه از ۱۶ هزار نفر گذشت

 تعداد قربانیان زلزله سوریه و ترکیه  از 16 هزار نفر گذشت و این درحالی است که امیدها برای پیدا کردن افراد زنده در حال کاهش است.

به گزارش المیادین، چند روز پس از زمین لرزه‌ای که بیش از 16 هزار نفر را در ترکیه و سوریه کشته و تعداد بی شماری را در سرمای شدید آواره کرد، جستجو برای بازماندگان در میان آوارها ادامه دارد.

نیروهای امداد در ترکیه و سوریه روز پنجشنبه در هوای یخبندان به جستجوی بازماندگان زیر آوار پرداختند و سه روز پس از زلزله، شانس کمی برای نجات قربانیان دارند.

آمارهای وزارت بهداشت سوریه و تیم‌های امداد و نجات در شمال سوریه نشان می‌دهد که تعداد قربانیان زلزله تنها در سوریه امروز پنجشنبه از مرز 3300 نفر گذشت.

بر اساس اعلام سازمان مدیریت حوادث و فوریت‌های ترکیه، تعداد قربانیان در ترکیه از 12873 نفر فراتر رفته است، در حالی که عملیات امداد و نجات و آواربرداری در شرایط سخت ادامه دارد.

خبرنگار المیادین در حلب امروز پنجشنبه در رابطه با ورود کمک‌های بشردوستانه به سوریه تاکید کرد که کمک‌های دوستان سوریه در حال  افزایش است که نشان دهنده اصرار بر شکستن محاصره غرب علیه سوریه است.

کامیون‌ها و  ماشین آلات سنگین از لبنان به سوریه رسید تا در امدادرسانی و آواربرداری شرکت کند.

«علی حمیه» وزیر حمل و نقل دولت موقت لبنان نیز به نوبه خود اعلام کرد که لبنان ماشین‌های سنگین و تجهیزات آواربرداری مجهز به جرثقیل‌های بزرگ برای سوریه اعزام می‌کند.

از آنجایی که سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی به بهانه اینکه راهی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به سوریه نیست، از کمک به زلزله زدگان این کشور سر باز می‌زنند، لبنان از روز گذشته فرودگاه بین‌المللی بیروت و بنادر بیروت و طرابلس و نیز حریم هوایی خود را به روی هواپیماهایی که حامل کمک‌های انسانی برای زلزله‌زدگان سوریه هستند باز و اعلام کرده که از آنها عوارض و مالیات نمی‌گیرد.

پیش از این مقامات و گروه‌های مختلف لبنانی ضمن ابراز همدردی عمیق با زلزله‌زدگان سوریه و ترکیه و اعلام آمادگی برای کمک به آنها، از کشورهای عربی و اسلامی خواستند تا برای مقابله با تحریم‌های ظالمانه آمریکا ضد سوریه که مانع کمک‌رسانی به این کشور می‌شود، متحد گردند.

خبرنگار المیادین تاکید کرد که امروز پنجشنبه یک تیم تخصصی ایرانی با سگ‌های آموزش دیده، تیم روسی و حسگرها  وارد سوریه شدند. همچنین هواپیمای امدادی ایران به فرودگاه حلب رسیدند.

  دیروز یک هواپیمای ونزوئلا نیز وارد فرودگاه بین‌المللی دمشق شد و کمک‌های امدادی را برای زلزله زدگان حمل کرد. همچنین  فروند هواپیما از کشورهای الجزایر، ایران و عراق در ساعات گذشته وارد فرودگاه بین‌المللی حلب شده‌اند.

به گزارش الجزیره، بر اساس جدیدترین آمار، مجموع قربانیان زلزله مرگبار در ترکیه و سوریه از 16 هزار نفر گذشت و بیش از 69 هزار نفر هم زخمی شده‌اند.

بر اساس گزارش مقامات رسمی، تاکنون حداقل 12873 نفر در ترکیه جان خود را از دست داده‌اند و در سوریه هم حداقل 3162 نفر قربانی شده‌اند. بر اساس گزارش آژانس بلایای طبیعی ترکیه، در مجموع 28044 نفر از مناطق زلزله‌زده در جنوب ترکیه تخلیه شده‌اند.

سازمان مدیریت حوادث غیرمترقبه ترکیه تاکید کرد که بیش از 28 هزار نفر از ساکنان مناطق زلزله زده در جنوب این کشور به مناطق امن منتقل شدند.

از سحرگاه دوشنبه (17 بهمن ماه) که زلزله‌ای به بزرگی 7.8 ریشتر جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزانده و تلفات فاجعه‌بار و بی‌سابقه‌ای در سطوح انسانی و مادی برای هر دو کشور به همراه داشت، کشورها و سازمان‌های مختلف از سراسر جهان روند امدادرسانی به زلزله‌زدگان را آغاز کردند.

مرکز ملی زلزله چهارشنبه شب اعلام کرد که یک زلزله جدید 4.3 ریشتری در عمق 30 کیلومتری مرزهای سوریه و لبنان ثبت شد.

کمک‌های انسانی از کشورهایی از جمله ایران، الجزایر، عراق، ونزوئلا و امارات  به سوریه اعزام شده است.

«احمد الدرزی» تحلیلگر سیاسی سوری در این زمینه اعلام کرد، تحریم‌های آمریکا علیه سوریه عملیات نجات زلزله‌زدگان را بسیار دشوار کرده است. این مسئله تنها محدود به قانون سزار نیست بلکه تحریم‌های جدید موسوم به «قانون کپتاگون» نیز محاصره سوریه را از همه مرزها تنگ‌تر کرده و ارسال تجهیزات لازم برای کمک به آسیب‌دیدگان زلزله با سختی‌های زیادی روبه رو شده است.

با وجود اینکه 3 روز از زمین‌لرزه ویرانگر ترکیه و سوریه گذشته اما تاکنون تنها ایران و روسیه و لبنان و چند کشور دیگر بوده‌اند که با شکستن محاصره آمریکا و غرب و بدون توجه به پیامدهایی که ممکن است در نتیجه امدادرسانی به زلزله‌زدگان سوریه با آن مواجه شوند، به کمک مردم این کشور شتافتند. ناظران امور بر این باورند که اگر تحریم‌های ظالمانه آمریکا نبود مقابله با تبعات زمین‌لرزه بزرگ سوریه به مراتب آسان‌تر می‌شد و تعداد زیادی از مردم نجات می‌یافتند.

تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها