اخبار جنگ اوکراین | بلژیک به اوکراین جنگنده نمی دهد | کنگره آمریکا خواستار توقف کمک به اوکراین شدند

کد خبر: 1204115

نخست وزیر بلژیک می گوید موضوع ارسال جنگنده به اوکراین را بررسی نخواهد کرد.

اخبار جنگ اوکراین | بلژیک به اوکراین جنگنده نمی دهد | کنگره آمریکا خواستار توقف کمک به اوکراین شدند

نخست وزیر بلژیک می گوید موضوع ارسال جنگنده به اوکراین را بررسی نخواهد کرد.

به نقل از رویترز، نخست وزیر بلژیک امکان ارائه برخی تسلیحات نظامی به ارتش اوکراین را رد کرد.

در حالیکه رئیس جمهور اوکراین در تور اروپایی خود در فرانسه به سر می برد، «الکساندر دی کرو» نخست وزیر بلژیک امروز پنج شنبه در نشست سران اتحادیه اروپا اعلام کرد که کشورش امکان ارسال جنگنده های خود به اوکراین را مورد بررسی قرار نمی دهد.

نخست وزیر بلژیک تاکید کرد که این کشور خود به جنگنده هایش نیاز دارد.

لازم به ذکر است که ارتش روسیه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) «عملیات نظامی ویژه» خود را در شرق اوکراین آغاز کرد؛ مقامات ارشد دولت روسیه می‌گویند این عملیات در پاسخ به درخواست سران دونتسک و لوهانسک برای حفاظت از آنها در برابر نیروهای اوکراینی آغاز شده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفته است که هدف از این عملیات حمایت از مردمی است که بیش از ۸ سال تحت نسل کشی و آزار و اذیت کی یف قرار داشتند.

آمریکا و کشورهای غربی برای مقابله با پیشروی ارتش روسیه، ضمن ارسال انواع تسلیحات پیشرفته به ارتش اوکراین، تاکنون تحریم های زیادی علیه روسیه اعمال کرده اند. از سوی دیگر «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نیز گفته است هر گونه محموله و کاروانِ حامل تسلیحات نظامی برای اوکراین، هدفی مشروع برای نیروهای روسیه است./مهر

شماری از نمایندگان کنگره آمریکا خواستار توقف کمک به اوکراین شدند

با گذشت نزدیک به یک سال از جنگ در اوکراین، شماری از نمایندگان کنگره آمریکا خواهان توقف کمک‌های نظامی این کشور به اوکراین هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فاکس نیوز، شماری از قانونگذاران آمریکایی در تلاش هستند تا مانع ادامه جنگ افروزی یکساله کشورشان در اوکراین شوند.

برخی منابع رسانه‌ای روز پنج شنبه اعلام کردند که شماری از نمایندگان کنگره آمریکا قصد دارند قطعنامه‌ای را ارائه کنند که در آن از دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا می‌خواهند به ارائه کمک‌های نظامی و مالی به اوکراین پایان دهد.

«مت گاتز» نماینده ایالت فلوریدا، روز پنجشنبه قصد دارد قطعنامه‌ای را در مجلس نمایندگان ارائه کنند که از دولت بایدن می‌خواهد به کمک‌های نظامی و مالی ایالات متحده به اوکراین پایان دهد.

این قطعنامه که «قطعنامه خستگی اوکراین» نام گرفته از حمایت گاتز و ۱۰ نماینده دیگر مجلس نمایندگان آمریکا برخودار است و و از همه طرف‌های درگیر می‌خواهد که پس از نزدیک به یک سال جنگ، به سوی توافق صلح حرکت کنند.

در این قطعنامه یادآور می‌شود که از زمان حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، آمریکا با بیش از ۱۱۰ میلیارد دلار کمک مالی، نظامی و بشردوستانه به اوکراین، بزرگترین کمک کننده در این جنگ بوده است. این کمک‌ها شامل بیش از ۲۷.۴ میلیارد دلار کمک امنیتی نیز می‌شود.

در ژانویه سال جدید میلادی نیز، ایالات متحده کمک‌های امنیتی بیشتری را از جمله ۳۱ تانک آبرامز M1 برای ارسال به اوکراین را تائید کرد.

آمریکا و کشورهای غربی برای مقابله با پیشروی ارتش روسیه، ضمن ارسال انواع تسلیحات پیشرفته به ارتش اوکراین، تاکنون تحریم‌های زیادی علیه روسیه اعمال کرده اند. از سوی دیگر «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نیز گفته است هر گونه محموله و کاروانِ حامل تسلیحات نظامی برای اوکراین، هدفی مشروع برای نیروهای روسیه است.

مجارستان: پیوستن اوکراین به ناتو باعث جنگ جهانی می شود

سخنگوی دفتر نخست وزیری مجارستان اعلام کرد این کشور به دلیل تبعات گسترده عضویت اوکراین در ناتو، از این موضوع حمایت نمی کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، دفتر نخست وزیری مجارستان می گوید حمایت از پیوستن اوکراین به ناتو، جنگ جهانی را به بار خواهد آورد.

«گرگلی گولیاس» سخنگوی دفتر نخست وزیری اوکراین روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران اعلام کرد که دولت بوداپست از تمایل اوکراین برای پیوستن به ناتو حمایت نمی کند.

این مقام نخست وزیری مجارستان در پاسخ به سوالی در مورد تمایل اوکراین برای پیوستن به ناتو، تاکید کرد که هر کشوری می‌تواند درخواست عضویت برای پیوستن به ائتلاف ناتو را ارائه کند.

گولیاس در عین حال هشدار داد: با این حال، در شرایط کنونی پیوستن سریع اوکراین به ناتو به معنای آغاز جنگ جهانی است.

وی در مورد چشم انداز عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا نیز یادآور شد تاکنون قوانین مربوط به آموزش و زبان ملی، که در اوکراین به تصویب رسیده است، با هنجارهای اروپایی مطابقت ندارد. سخنگوی دفتر نخست وزیری مجارستان تاکید کرد: اگر اوکراین خواهان پیوستن به اتحادیه اروپا است باید در این موضوعات پیشرفت کند.

مجارستان: عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا را تصویب نمی‌کنیم

دولت مجارستان تصویب طرح عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا را مشروط به حل مشکل سرکوب اقلیت مجارستانی در این کشور دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، مجارستان مخالفت خود با عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا اعلام کرد.

هئیت وزیران دولت مجارستان امروز پنج شنبه در بیانیه ای اعلام کرد که بوداپست طرح عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا را مادامی که مشکل سرکوب اقلیت مجارستانی در استان زاکارپاتیا حل نشود، به تصویب نخواهد رساند.

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان پیشتر هم با تاکید بر موضع خود در قبال جنگ جاری بین روسیه و اوکراین، گفته بود که در این جنگ تنها بازنده اروپا و تنها برنده هم آمریکا است.

اوربان تاکید کرد که اتحادیه اروپا آنقدر شهامت ندارد که بپذیرد سیاست تحریمی که علیه مسکو اعمال کرده، اشتباه بوده و مجارستان هم آنقدر توانایی ندارد که موضع کشورهای بزرگ‌تر را تغییر دهد و تحریم ها علیه روسیه هرچند بی‌ ثمر، اما احتمالاً همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند.

اوربان پیش‌تر گفته بود که اروپا به خاطر متحدش یعنی آمریکا، قید انرژی روسیه را زد و مجبور شد که برای انرژی ۵ یا ۱۰ برابر بیشتر پول پرداخت کند و این موضوع به افزایش تورم هم دامن زده است.

نیویورک تایمز: ۲۰۰ هزار سرباز روس در جنگ اوکراین کشته و زخمی شده‌اند

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقامات غربی و آمریکایی در گزارشی مدعی شد که تعداد سربازان کشته‌ و مجروح روسی در جنگ اوکراین به ۲۰۰ هزار نفر می‌رسد.

به گزارش ایسنا، این مقامات بر این باورند که تخمین کشته‌های این جنگ "دشوار" است زیرا به ادعای آن‌ها مسکو به طور عادی تعداد کشته‌ها و مجروحان خود را "کمتر" اعلام می‌کند. براساس گزارش نیویورک تایمز، تعداد کشته‌ها در شهر باخموت در شرق اوکراین و همچنین شهر سولدار فراتر از آنچیزی است که پیشتر "تلفات سنگین" خوانده شده بود.

این مقامات آمریکایی در ادامه چنین ادعا کردند که مسکو به دلیل آنکه شهر باخموت را شهری کلیدی برای تصرف تلقی می‌کند، اغلب سربازان سابق یا سربازان ضعیف خود را به خطوط مقدم و درگیری با اوکراین اعزام می‌کند و در نتیجه این اقدام صدها سرباز در روز کشته و زخمی می‌شوند.

آخرین تخمین‌های دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در ماه نوامبر گذشته انجام شد؛ هنگامی که ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد ارتش مشترک آمریکا گفت: «بیش از ۱۰۰ هزار سرباز در هر طرف (اوکراین و روسیه) از زمان آغاز این جنگ کشته و زخمی شده‌اند.» در آن زمان مقامات به طور خصوصی اعلام کردند که این تعداد به ۱۲۰ هزار نزدیک‌تر است.

در تاریخ ۲۲ ژانویه وزیر دفاع نروژ در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی این کشور ضمن بیان اینکه "در رابطه با اعداد و ارقام کشته‌ها ابهامات زیادی وجود دارد" گفت: تحقیقات و برآوردها حاکی از آن است که روسیه ۱۸۰ هزار کشته و زخمی درحالیکه برای اوکراین ۱۰۰ هزار کشته و مجروح در عملیات و ۳۰ هزار غیرنظامی کشته‌شده ثبت شده است.

این درحالیست که مقامات آمریکایی اخیرا اعلام کردند که تعداد کشته‌ها و زخمی‌های روسیه نزدیک به ۲۰۰ هزار است؛ رقمی که تنها ظرف ۱۱ ماه، هشت برابر بیشتر از تلفات آمریکایی‌ها طی دو دهه جنگ در افغانستان است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ حمله به اوکراین را با هدف "نازی زدایی" و جلوگیری از پیوستن این کشور به ناتو آغاز کرد؛ حمله‌ای که روسیه خود آن را "عملیات ویژه نظامی" نامیده و باعث شده که غرب واکنش‌های مختلفی از جمله "شدیدترین تحریم ها" را نسبت به این مسئله نشان دهد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها