دیدار و گفت‌وگوی بورل با وزیر خارجه عربستان درباره برجام

کد خبر: 1204860

وزیر خارجه عربستان سعودی در حاشیه یک سفر رسمی به بروکسل با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و درباره ایران گفت‌وگو کرد.

دیدار و گفت‌وگوی بورل با وزیر خارجه عربستان درباره برجام

وزیر خارجه عربستان سعودی در حاشیه یک سفر رسمی به بروکسل با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و درباره ایران گفت‌وگو کرد.

یک رسانه عربستان سعودی امروز دوشنبه از دیدار و گفت‌وگوی وزیر خارجه این کشور با «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره برجام خبر داده است. 

پایگاه سعودی‌گزت نوشته فیصل بن‌فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی امروز دوشنبه در حاشیه یک سفر رسمی به مقر اتحادیه اروپا در بروکسل با بورل دیدار کرد. 

مقام‌های دو طرف در این دیدار به بررسی روابط میان عربستان سعودی و اتحادیه اروپا و روش‌های تقویت آن در تمامی حوزه‌های همکاری پرداختند. 

این روزنامه نوشته است بورل و بن‌فرحان علاوه بر این در خصوص برنامه هسته‌ای ایران و مذاکرات بین‌المللی در خصوص آن گفت‌وگو کرده و آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و تلاش‌های بین‌المللی در این زمینه را مورد بررسی قرار دادند. 

آخرین دور مذاکرات رفع تحریم‌های وین مردادماه سال جاری در وین برگزار شد اما بعد از آن دچار وقفه شده است تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است.

بایدن در شرایطی سال ۲۰۲۱ بر سر کار آمد که سیاست فشار حداکثری علیه ایران در دستیابی به اهدافش ناکام مانده بود.  این سیاست علاوه بر ناکامی در شکل دادن به یک توافق هسته‌ای جدید، باعث ایجاد تفرقه در روابط میان کشورهای دو سوی آتلانتیک، به خطر افتادن اثربخشی نظام تحریم‌ها به عنوان یکی از ابزارهای اصلی سیاست خارجی آمریکا شد.

جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام و رفع ادعاهای پادمانی آژانس اتمی را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.

چند روز پیش  یک مقام دولت آمریکا در مصاحبه‌ای با یک رسانه آمریکایی گفت که واشنگتن در خصوص برنامه هسته‌ای ایران، پذیرای دیپلماسی با این کشور است، اما ایران کماکان از گفت‌وگوهای مستقیم اجتناب می‌کند. 

وبگاه «diplomatic» به نقل از این مقام آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود نوشت: «ما همیشه گفته‌ایم پذیرای دیپلماسی هستیم تا ببینیم می‌توانیم به برنامه هسته‌ای آنها رسیدگی کنیم یا نه. این برنامه باعث نگرانی‌های جدی برای ما است.»

وی اضافه کرد: «البته همان‌طور که بارها گفته‌ایم نظرمان این است که روشی که به مراتب بهتر است این است که این کار از طریق مذاکرات مستقیم انجام شود که ایران کماکان آن را رد می‌کند.»

این مقام ارشد آمریکایی مدعی شد با آنکه ایران مذاکرات مستقیم را رد کرده است «ما همیشه روش‌هایی برای انتقال پیام به ایران داشته‌ایم تا منظورمان را به نحوی که باعث اشتباه نشود به ویژه در خصوص تهدیدهای ایران علیه شهروندان آمریکا، آزادسازی زندانیان بازداشت‌شده‌مان و حمایت نظامی ایران از روسیه به آنها منتقل کنیم.»

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها