بشار اسد: حجم این فاجعه بسیار فراتر از امکانات سوریه بود

کد خبر: 1205505

رئیس جمهور سوریه شامگاه امروز شنبه ضمن قدردانی از کشورهایی که به این کشور کردند، گفت که حجم این فاجعه بسیار فراتر از امکانات سوریه بود.

بشار اسد: حجم این فاجعه بسیار فراتر از امکانات سوریه بود

 بشار اسد رئیس جمهور سوریه شامگاه امروز شنبه در یک سخنرانی درباره زلزله‌ای که در این کشور رخ داد، تأکید کرد که پس از چنین فجایعی باید از وطن حمایت کرد.

شبکه خبری الاخباریه به نقل از اسد گزارش داد، احساس عمیق فراگیری بین مردم سوریه نسبت به این کشو وجود دارد و اگر جنگ باعث شد که مقادیر زیادی از منابع ملی سوریه نابود شود و امکانات آن تضعیف شود، ولی تجربه‌ای برای مردم این کشور به همراه داشت که در ساعات اولیه زلزله سریعا وارد عمل شدند. از کشورهایی که در این زلزله، در کنار سوریه بودند، قدردانی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه حجم این فاجعه بسیار فراتر از امکانات سوریه بود، ادامه داد: واکنش سریع نهادهای دولتی و جامعه مدنی و افراد داوطلب، این نقاط ضعف را جبران کرد. بسیاری از کمک کنندگان و اتباع سوری مقیم خارج هم به هر نحوی تلاش کردند محاصره سوریه را در هم شکنند و در حد توان به برادران زلزله‌زده خود کمک کنند.

رئیس جمهور سوریه با اشاره به اینکه کمکهای فوری کشورهای دوست و برادر، باعث حمایت از تلاشهای داخلی سوریه در کاهش خسارتهای ویرانیهای زلزله داشت، تصریح کرد: اشتیاق و حرکت برای حل فجایع، بسیار ضروری است؛ مشروط به اینکه مبتنی بر درایت و آگاهی از واقعیتها باشد، نه مبتنی بر مبالغه و توهم.

اسد پیش از این نیز، در اولین اظهارنظر تلویزیونی بعد از زمین‌لرزه، در بازدید از مناطق زلزله‌زده به خبرنگاران گفت کشورهای غربی به وضعیت انسانی توجهی ندارند.  این اظهارنظر با اظهارات شنیده شده از سوی مقامات و رسانه‌های سوریه که کمبود کمک‌های بشردوستانه به این کشور زلزله‌زده را با تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا مرتبط دانسته‌اند، مطابقت دارد. 

وزارت خزانه‌داری آمریکا جمعه (۱۰ فوریه) «مجوز عمومی» به مدت ۱۸۰ روز که معاملات مرتبط با امداد زلزله را مجاز می‌کند، صادر کرد. وزارت خارجه سوریه این تصمیم دولت آمریکا برای تعلیق بخشی از تحریم‌ها علیه این کشور را صوری با هدف نمایش احساسات کاذب انسانی خواند.

رئیس‌جمهور سوریه و همسرش «اسما اسد» جمعه وارد استان زلزله زده حلب شدند. آن دو ابتدا به بیمارستان حلب رفته و با زخمی‌ها و مجروحین زلزله ملاقات کردند و سپس با حضور در منطقه «المشارفه» در حلب که بیشترین آسیب را در زلزله دیده است، از نزدیک در جریان آواربرداری و امدادرسانی قرار گرفتند.

رئیس‌جمهور سوریه در سخنانی گفت که مردم این کشور در ۱۲ سال گذشته در برابر هر مشکل و توطئه‌ای استقامت کرده‌اند و از این بلای طبیعی نیز عبور خواهند کرد.

چند روز از وقوع زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۷.۸ درجه در مقیاس ریشتر به مرکزیت ترکیه، می‌گذرد. زلزله‌ای که بخش‌های زیادی از منطقه غرب آسیا و شرق مدیترانه را به لرزه درآورد و علاوه بر ترکیه، بخش‌های زیادی از شمال سوریه را ویران کرد. /فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها