دیدار پوتین با مقام بلندپایه چین در مسکو ؛ بزودی

کد خبر: 1206099

سخنگوی کرملین با اشاره به روابط چند وجهی و متحدانه بین مسکو و پکن، از امکان دیدار و گفتگوی رئیس جمهوری روسیه با وانگ ایی، رئیس دفتر کمیسیون روابط خارجی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در جریان سفرش به مسکو خبر داد.

دیدار پوتین با مقام بلندپایه چین در مسکو ؛ بزودی

سخنگوی کرملین با اشاره به روابط چند وجهی و متحدانه بین مسکو و پکن، از امکان دیدار و گفتگوی رئیس جمهوری روسیه با وانگ ایی، رئیس دفتر کمیسیون روابط خارجی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در جریان سفرش به مسکو خبر داد.

به نقل از خبرگزاری «تاس»، "دیمیتری پسکوف"، سخنگوی مطبوعاتی رئیس جمهوری روسیه امروز، دوشنبه، در جمع خبرنگاران اعلام کرد که کرملین دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و "وانگ ایی"، رئیس دفتر کمیسیون روابط خارجی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در جریان سفر وی به مسکو را رد نمی‌کند.

پسکوف گفت: «ما دیدار بین آقای وانگ ایی و رئیس جمهور پوتین را رد نمی‌کنیم. او قطعاً به مسکو سفر خواهد کرد. تاریخ دقیق این سفر بعداً اعلام می‌شود.»

سخنگوی کرملین همچنین تاکید کرد که روابط روسیه و چین دارای ویژگی‌های بسیار چند وجهی و متحدانه است. وی افزود: «روابط دوجانبه دستور کار روشن و بسیار گسترده‌ای دارد و همواره مسائلی برای گفتگو وجود دارد.»

لازم به یادآوری است، وانگ‌ ایی، که از سمت وزارت خارجه چین به سرپرستی کمیسیون سیاست خارجی در کمیته مرکزی حزب کمونیست این کشور منتقل شده، هفته گذشته به کشورهای فرانسه، ایتالیا، مجارستان و در نهایت آلمان، به منظور شرکت در کنفرانس بین المللی امنیت در مونیخ سفر کرد.  این مقام چینی در کنفرانس امنیتی مونیخ اعلام کرد که این کشور تا پایان فوریه، سندی را آماده خواهد کرد که در آن موضع گیری پکن در خصوص حل و فصل مسالمت آمیز و دیپلماتیک درگیری نظامی در اوکراین مشخص شده است.

روز گذشته، یکشنبه، وانگ ایی در دیدار با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، تاکید کرد که کشورش هرگز اعمال فشارها و تهدیدهای آمریکا علیه روابط دوجانبه روسیه و چین را تحمل نخواهد کرد. پیش از این، بلینکن گفته بود که ایالات متحده نگران کمک احتمالی چین به روسیه در جریان درگیری‌های نظامی در اوکراین است. او در خصوص عواقب این اقدام، در صورت ارائه کمک نظامی به روسیه به وی هشدار داد.

در همین رابطه، صبح امروز، وانگ ونبین، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه چین در یک نشست مطبوعاتی اعلام کرد که مقامات پکن انتقاد آمریکا از روابط چین و روسیه را نپذیرفته و از واشنگتن می خواهند تا مسئولانه با مشکل اوکراین برخورد کرده و در مواضع خود در این رابطه تجدید نظر کند.

این دیپلمات با بیان ادعای طرف آمریکایی درباره کمک نظامی پکن به مسکو تاکید کرد: «ما هرگز اظهارات انتقادی ایالات متحده در مورد روابط چین و روسیه را مناسب ندانسته‌ایم، واشنگتن حتی ما را تحت فشار قرار داده است، که این برخورد اصلا پذیرفته شده نیست. ما از مقامات واشنگتن می‌خواهیم تا در مورد اقدامات خود تأمل بیشتری کرده و گام‌های واقعی برای برقراری آتش بس و پیشبرد مذاکرات صلح [در مورد مناقشه اوکراین] بردارند.»

سخنگوی وزارت خارجه یادآور شد که این ایالات متحده و نه چین است که به یک طرف این مناقشه، یعنی اوکراین، تسلیحات نظامی می دهد و در تشدید درگیری‌ها نقش دارد. وانگ افزود: «طرف آمریکایی صلاحیت آن را ندارد که به جمهوری خلق چین بگوید ما چه کاری باید انجام دهیم».

وی با تاکید اینکه، پکن همواره از حل و فصل مسالمت آمیز بحران اوکراین حمایت کرده است، افزود: ایالات متحده باید از سرزنش دیگران و از انتشار اطلاعات نادرست دست بردارد.

پیش از این، در اوایل ماه فوریه، ما ژائوسو، معاون وزیر امور خارجه چین،  پس از دیدار با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، یادآور شد که مقامات پکن قصد دارند به توسعه روابط دوجانبه با روسیه برای دستیابی به اهداف مشترک منطقه‌ای و بین المللی ادامه دهند./تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها