دعوای چین و آمریکا بر سر روسیه بالا گرفت

کد خبر: 1206100

وزارت امور خارجه چین اعلام کرد آمریکا باید موضع خود را در قبال اوکراین تغییر دهد.

دعوای چین و آمریکا بر سر روسیه بالا گرفت

وزارت امور خارجه چین اعلام کرد آمریکا باید موضع خود را در قبال اوکراین تغییر دهد.

در پی هشدار واشنگتن به پکن در مورد عواقب کمک تسلیحاتی به مسکو، وزارت امور خارجه چین اعلام کرد آمریکا باید موضع خود را در قبال اوکراین تغییر دهد.

وانگ ون بین سخنگوی وزارت امور خارجه چین اظهار کرد مقامات پکن انتقاد آمریکا از روابط دوستانه بین چین و روسیه را نمی پذیرند و از واشنگتن می خواهند تا دیدگاهی مسئولانه نسبت به جنگ در اوکراین داشته باشند و در موضع خود نسبت به این موضوع بازنگری کنند.

وی افزود: ما هرگز به اظهارات انتقادی آمریکا از روابطمان با مسکو اهمیت نمی دهیم. واشنگتن حتی روی ما هم فشار می آورد و ما این موضوع را نمی پذیریم.

این دیپلمات چینی با اشاره به اظهارات آنتونی بلینکن درباره عواقب کمک تسلیحاتی چین به روسیه خاطرنشان کرد ما بر این موضوع پافشاری می‌کنیم که واشنگتن باید درباره اقدامات خود بیشتر فکر کند و گام‌های واقعی را به سمت ایجاد صلح و انجام گفتگوهای صلح در مورد موضوع اوکراین بردارد.

این در حالی است که «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ به «وانگ یی» همتای چینی خود، درباره کمک تسلیحاتی به روسیه در جنگ با اوکراین هشدار داد.

بلینکن در جریان یک مصاحبه با شبکه ان بی سی نیوز پس از دیدار با وزیر خارجه چین ضمن ابراز نگرانی خود درباره کمک تسلیحاتی پکن به مسکو، گفت: من این موضوع را برای وزیر خارجه چین روشن کردم که این اقدامات عواقبی جدی در روابط بین دو کشور دارد.

وی افزود: چین از شیوه‌های مختلفی برای کمک مرگ بار به روسیه از جمله ارسال سلاح استفاده کرده است و واشنگتن به زودی جزئیات بیشتر آن را اعلام خواهد کرد.

این در حالی است که روسیه و چین اندکی پیش از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین، پیمان دوستی نامحدود امضا کرده بودند و با کاهش روابط مسکو با غرب، روابط اقتصادی بین دو کشور افزایش چشمگیری یافت.

«لیندا توماس گرینفیلد» سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز روز گذشته درباره پیامد کمک‌های تسلیحاتی چین به روسیه هشدار داد.

در همین حال، «جک کین» ژنرال بازنشسته آمریکایی اظهار کرد در پی هشدار واشنگتن به پکن درباره عواقب کمک تسلیحاتی به روسیه، احتمالا چین از این موضع خود عقب نشینی می‌کند.

وی در گفتکو با شبکه خبری فاکس نیوز گفت: پس از آنکه آنتونی بلینکن به همتای چینی خود درباره کمک تسلیحاتی به روسیه هشدار داد، احتمالا پکن از ارسال این کمک‌های مرگبار به روسیه خودداری خواهد کرد./تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها