در دیدار وزیر خارجه عراق با سفیر واشنگتن در بغداد چه گذشت؟

کد خبر: 1206936

وزیر خارجه عراق در دیدار سفیر آمریکا در بغداد با وی موضوعات مهمی را مورد رایزنی قرار داد.

در دیدار وزیر خارجه عراق با سفیر واشنگتن در بغداد چه گذشت؟

چهارمین جلسه نخست‌وزیر عراق با اتحادیه اتاق‌های بازرگانی و اتحادیه بانک‌ها برای بررسی ثبات در قیمت ارز برگزار شد.

در این جلسه، السودانی بر ادامه روند اصلاحات اقتصادی و نهادینه کردن این اصلاحات و نیز ادامه اقدامات برای ثبات در بازار ارز و برخورد با کسانی که در پی برهم زدن آرامش بازار هستند تأکید کرد.

ارائه و بررسی سامانه مجوز الکترونیک و اتصال شبکه‌ای نهادهای مالی عراق نیز از دیگر موضوعات مورد بحث در این جلسه بود. همچنین در این جلسه قراردادهای مشترک بخش خصوصی و شرکت بنادر عراق و گام‌های برداشته شده در این راستا بررسی شد.

محورهای دیدار السوانی با سفرای اروپایی

از سوی دیگر نخست‌وزیر عراق در دیدار با سفرای آلمان، اسپانیا و واتیکان بر آمادگی عراق برای برقراری شراکت‌های توسعه‌محور تأکید کرد.

بر اساس بیانیه رسمی دفتر نخست‌وزیر عراق، «محمد شیاع السودانی» در دیدارهای جداگانه با سفرای آلمان، واتیکان و اسپانیا روابط عراق با این کشورها و راه‌های گسترش آن را بررسی و بر اهتمام عراق به تقویت روابط تأکید کرد.

او تأکید کرد که عراق آماده شراکت‌های سازنده و توسعه‌محور و همکاری در برابر چالش‌های منطقه‌ای و جهانی و تلاش مشترک برای توسعه اقتصادی و مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی است.

وی افزود که عراق متعهد به سیاست متوازن در قبال بحران‌های جهانی و منطقه‌ای و در پی بر عهده گرفتن نقشی فعال در چارچوب تثبیت صلح و ثبات در عراق و تقویت توان ملت‌های دوست و برادر در برابر چالش‌های اقتصادی و اجتماعی است.

در دیدار وزیر خارجه عراق با سفیر واشنگتن در بغداد چه گذشت؟

«فواد حسین»، معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه عراق با «الینا رومانسکی»، سفیر آمریکا در بغداد درباره پیشنهاد بین‌المللی درباره جنگ روسیه و اوکراین رایزنی کرد.

دو طرف در این دیدار درباره نتایج سفر اخیر وزیر خارجه عراق به واشنگتن و راهکارهای پیگیری خروجی این نشست رایزنی و بر لزوم ایجاد سازوکار مشترک برای اجرای آن تاکید کردند.

وزیر امور خارجه عراق و سفیر آمریکا همچنین درباره موضوع توقف مذاکرات ایران و آمریکا به خصوص پس از سفر چهارشنبه شب «حسین امیر عبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران به بغداد تبادل نظر کردند.

بررسی پیشنهاد برزیل به مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره جنگ روسیه و اوکراین از دیگر محورهای گفت‌وگوی دو طرف بود.

جدال لفظی در مجلس عراق

در پی تنش بر سر قانون انتخابات در صحن علنی مجلس عراق و آبستراکسیون نمایندگان مستقل، جلسه مجلس عراق به روز شنبه موکول شد.

مجلس عراق بررسی دوباره تعدیل قانون انتخابات را در دستور کار جلسه قرار داده بود اما نمایندگان مستقل به این قانون اعتراض کرده و آن را تلاش برای «احتکار قدرت توسط احزاب» دانستند.

«حیدر المطیری»، رئیس فراکسیون «اشراقة کانون»، از تشکل‌های مستقل مجلس عراق، در کنفرانس مطبوعاتی به همراه شماری از نمایندگان که با آبستراکسیون خود جلسه را از رسمیت انداختند، گفت: به شدت با این تعدیلات مخالفیم و آنها را خلاف خواست ملت خواهان تغییر در عراق می‌دانیم.

المطیری افزود که این قانون به معنای حفظ قدرت در دست برخی گروه‌ها و دور زدن رأی مردم است.

 وز تأکید کرد که ادغام انتخابات مجلس با انتخابات استانداری‌ها غیر قابل قبول است.

وی خبر داد که 70 نماینده مجلس در سندی رسمی خواستار کنارگذاشته شدن طرح تعدیل قانون انتخابات شده‌اند.

علاوه بر این، در صحن علنی مجلس شاهد درگیری لفظی میان نمایندگان تشکل‌های سیاسی با نمایندگان مستقل بود.

این نمایندگان احزاب بزرگ‌تر را به تلاش برای بازگشت به قانون انتخابات سابق که مبتنی بر رأی اکثریت در دایره‌های متعدد انتخاباتی بود یا آنچه «سانت لگو» خوانده می‌شود متهم می‌کنند.

در سال 2019، یکی از اصلی‌ترین مطالبات معترضان تغییر قانون انتخابات بود. این تغییر از نظر بسیاری، باعث بر هم خوردن موازنه قدرت در فضای سیاسی عراق و در نتیجه یک سال اختلاف بر سر تشکیل دولت جدید پس از انتخابات پیش از موعد در اکتبر 2021 شد./تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها