اخبار اوکراین | آمریکا به اوکراین جنگنده نمی دهد

کد خبر: 1207456

کاخ سفید روز شنبه اعلام کرد که موضوع ارسال جنگنده اف-16 به اوکراین در آینده نزدیک حل نخواهد شد و بایدن چنین نیازی را برای اوکراین رد کرده است.

اخبار اوکراین | آمریکا به اوکراین جنگنده نمی دهد

کاخ سفید روز یکشنبه اعلام کرد که موضوع ارسال جنگنده‌های اف-16 به اوکراین در آینده قابل پیش‌بینی حل نخواهد شد.

کاخ سفید تاکید کرد که در حال حاضر «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا چنین نیازی را رد کرده است.

پیشتر «لیندا توماس گرینفیلد»، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل اعلام کرده بود، مقام‌های واشنگتن مذاکرات بر سر امکان اعطای جنگنده‌های اف-16 به مقام‌های کی‌یف را ادامه خواهند داد.  

این نماینده دولت آمریکا در مصاحبه با شبکه «سی.ان.ان» گفته بود، مقام‌های آمریکایی در عرض هفته‌ها و ماه‌های آینده مذاکراتشان با طرف اوکراینی بر سر مساله دادن جنگنده اف-16 به کی‌یف را ادامه می‌دهند.

گرینفیلد در پاسخ به سوال مجری سی.ان.ان اظهار کرد: "ما هنوز با اوکراینی‌ها مشغول مذاکرات هستیم. این مذاکرات برای هفته‌ها و ماه‌های آینده ادامه پیدا خواهند کرد."

صحبت‌های این نماینده دائم آمریکا نشان می‌دهد، کشورش همچنان به دنبال تشدید روند درگیری در اوکراین با دادن تسلیحات هر چه پیشرفته‌تر به این کشور است.

گرینفیلد اظهار کرد، یکی از مهم‌ترین فاکتورها در روند انتقال تسلیحات پیشرفته به اوکراین دادن آموزش کار با آنها به سربازان اوکراینی است.

او گفت: «اگر ما به آنها تسلیحاتی بدهیم که نتوانند از آنها استفاده کنند این یک کار بیهوده خواهد بود.»

کشورهای غربی که تا چندی پیش بر سر مساله ارسال تانک برای اوکراین و مخالفت اولیه آلمان با دادن تانک‌های «لئوپارد 2» به کی‌یف دچار مناقشه شده بودند حالا در گام بعدی تلاش برای تشدید درگیری در اوکراین موضوع دادن جنگنده به کی‌یف را پیش کشیده‌اند.

پیشتر گروهی متشکل از پنج نماینده جمهوری‌خواه و دموکرات کنگره آمریکا در نامه‌ای از «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا درخواست کردند تا جنگنده‌های اف-16 را برای نبرد با روسیه به اوکراین ارسال کند.

علی‌رغم هشدارهای مکرر روسیه به کشورهای غربی درباره تداوم کمک‌های نظامی و ارسال تجهیزات جنگی پیشرفته به اوکراین، پاریس نیز اخیراً از احتمال ارائه جنگنده به کی‌یف خبر داد. «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه بامداد روز جمعه گفت که ارائه جنگنده به اوکراین را رد نمی‌کند ولی کی‌یف در حال حاضر برای مقابله با روسیه به قدرت آتش فوری بیشتر نیاز دارد./فارس

 اسپانیا: نظامیانمان هرگز در جنگ اوکراین شرکت نمی‌کنند

وزیر دفاع اسپانیا تاکید کرد که نیروهای این کشور هرگز در جنگ اوکراین شرکت نخواهند کرد.

 «مارگاریتا روبلز» وزیر دفاع اسپانیا تاکید کرد که نیروهای این کشور هرگز در جنگ اوکراین شرکت نخواهند کرد.

وی که با نشریه «وان گواردیا» مصاحبه می‌کرد، گفت: «هیچ نیرویی از کشورهای ناتو که اسپانیا نیز یکی از آنهاست در جنگ اوکراین شرکت نخواهند کرد و نظامیان اسپانیا تنها در صورتی که علیه یک کشور ناتو تهاجم صورت بگیرد، عمل خواهند کرد».

پیشتر نیز وزیر دفاع اسپانیا اعلام کرده بود که کشورش در  همراهی با کمک‌های تسلیحاتی متحدان غربی، شش دستگاه تانک «لئوپارد-2» به اوکراین منتقل خواهد کرد و آماده است تا در صورت لزوم تعداد آنها را افزایش دهد. به گفته وی،‌ هم اکنون این تانکها در دست تعمیرات هستند.

طبق گزارش‌ها، اسپانیا  ۲۴ دستگاه نفر‌بر زرهی ام۱۱۳ هم به اوکراین می‌دهد.

به دنبال آغاز درگیری روسیه با اوکراین در فوریه گذشته، کشورهای غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشارهای اقتصادی، حمایت‌های همه جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار داده‌اند.

به رغم حمایت‌های غربی‌ها، در صحنه میدانی روسیه توانسته دست‌کم ۲۰ درصد از خاک اوکراین را به تصاحب خود درآورد.

روسیه پیش از این بارها تأکید کرده که کشورهای غربی با تأمین تسلیحات برای اوکراین به صورت غیررسمی خودشان را وارد جنگ کرده‌اند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین هفته پیش گفت: «مرز میان دخالت مستقیم و غیرمستقیم به تدریج در حال از بین رفتن است.»

 وزیر دفاع روسیه: تهدیدات اوکراین را از مرزهای خود دور می‌کنیم

وزیر دفاع روسیه با هشدار به هرگونه تجیهز اوکراین به سلا‌ح‌های تهاجمی گفت، روسیه تهدید را از مرزهای خود دور می‌کند.

وزیر دفاع روسیه روز یکشنبه نسبت به ارسال تجهیزات تهاجمی غرب به اوکراین هشدار داد و تاکید کرد که روسیه هرگونه تهدید را از مرزهای خود دور می‌کند.

 به گزارش خبرگزاری «تاس»، «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه گفت که روسیه باید بسته به تسلیحاتی که غرب در اختیار اوکراین قرار می‌دهد، تهدید را از مرزهای خود دور کند.

او در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «راشا-۱»  گفت: «این به سلاح هایی بستگی دارد که کی‌یف دریافت خواهد کرد.»

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه نیز در سخنرانی خود گفت که در صورتی که رژیم کی‌یف سامانه‌های دوربرد از سوی غرب دریافت کند، روسیه مجبور خواهد شد این تهدید را از مرزهای خود دورتر کند.

مسکو بارها تاکید کرده که کشورهای غربی با تأمین تسلیحات برای اوکراین به صورت غیررسمی خودشان را وارد جنگ کرده‌اند.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین اخیرا گفت: «مرز میان دخالت مستقیم و غیرمستقیم بتدریج در حال از بین رفتن است.»

پیش‌تر، «واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل، آمریکا و متحدان ناتو این کشور را به مداخله در امور کشورهای دیگر و دامن زدن به ناآرامی‌های جنگ اوکراین متهم کرد و  در سازمان ملل متحد گفت: «از زمان پایان جنگ سرد تاکنون، ایالات متحده ۲۵۱ عملیات نظامی در خارج از قلمرو خود انجام داده و خسارات سنگینی به کشورهای دیگر تحمیل کرده است.»

به دنبال آغاز درگیری روسیه با اوکراین در فوریه گذشته، کشورهای غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشارهای اقتصادی، حمایت‌های همه جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار داده‌اند. به رغم حمایت‌های غربی‌ها، در صحنه میدانی روسیه توانسته دستکم ۲۰ درصد از خاک اوکراین را به تصاحب خود درآورد

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها