پوتین فرمان جنجالی را امضا کرد

کد خبر: 1207927

رئیس جمهور روسیه فرمان تعلیق مشارکت کشورش در معاهده استارت نو برای محدود کردن تسلیحات استراتژیک را امضا کرده است.

پوتین فرمان جنجالی را امضا کرد

رئیس جمهور روسیه فرمان تعلیق مشارکت کشورش در معاهده استارت نو برای محدود کردن تسلیحات استراتژیک را امضا کرده است.

به نقل از الجزیره، کرملین امروز (سه شنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه فرمان تعلیق مشارکت کشورش در معاهده استارت جدید برای محدود کردن تسلیحات استراتژیک را امضا کرده است.

رئیس جمهوری روسیه روز سه‌شنبه هفته گذشته (۲۱ فوریه) اعلام کرد که مسکو مشارکت خود در «پیمان استارت نو» مبنی بر خلع تسلیحات هسته‌ای را تعلیق می‌کند و اگر آمریکا در انجام آزمایش‌های هسته‌ای پیش‌دستی کند، روسیه نیز چنین آزمایشاتی را انجام خواهد داد.

ولادیمیر پوتین در توضیح تصمیم خود برای تعلیق تعهدات روسیه در پیمان «استارت نو» گفت: «آمریکا و متحدانش در ناتو می‌خواهند به ما یک شکست استراتژیک را تحمیل کنند. آن‌ها همزمان تلاش می‌کنند تا به تاسیسات هسته‌ای ما دست یابند. در نتیجه، امروز باید اعلام کنم که روسیه همکاری خود در پیمان سلاح‌های تهاجمی استراتژیک را به حالت تعلیق در می‌آورد.»

پیمان «استارت نو» آخرین معاهده دوطرفه خلع تسلیحات هسته‌ای میان روسیه و آمریکا، دو کشور دارای بزرگترین زرادخانه‌های هسته‌ای جهان است. پیمان «استارت نو» زرادخانه‌های این دو کشور که ۹۰ درصد تسلیحات هسته‌ای دنیا را در خود جای دارند به حداکثر ۱۵۵۰ کلاهک مستقر در هر دو طرف محدود می‌کند. این میزان کاهشی ۳۰ درصدی در مقایسه با پیمان قبلی در سال ۲۰۰۲ است.

این پیمان همچنین علاوه‌ بر این که تعداد پرتابگرها (لانچرها) و بمب‌افکن‌های سنگین را به ۸۰۰ فروند محدود می‌کند، شامل مجموعه‌ای از بازرسی‌های متقابل از سایت‌های نظامی هم می‌شود. ولادیمیر پوتین، در ژانویه ۲۰۲۱ پیش از پایان مدت این پیمان، آن را برای پنج سال یعنی تا سال ۲۰۲۶ تمدید کرد./.ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها