تصویب سند نهایی نشست گروه ۲۰ بدون اشاره به اوکراین

کد خبر: 1208227

وزرای خارجه گروه ۲۰ امروز (پنجشنبه) طی نشستی در دهلی نو یک سند نهایی را بدون اشاره به بحران اوکراین تصویب کردند.

تصویب سند نهایی نشست گروه ۲۰ بدون اشاره به اوکراین

وزرای خارجه گروه ۲۰ امروز (پنجشنبه) طی نشستی در دهلی نو یک سند نهایی را بدون اشاره به بحران اوکراین تصویب کردند.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، بر اساس خلاصه و نتیجه این سند که امروز منتشر شد، کشورهای گروه ۲۰ نگرانی خود را نسبت به "قاچاق غیرقانونی اسلحه" ابراز و بر اهمیت همکاری بین‌المللی جهت مبارزه علیه آن تاکید کردند.

در قسمتی از این سند آمده است: ما نسبت به قاچاق غیرقانونی اسلحه و تسلیحات سبک ابراز نگرانی می‌کنیم. همچنین همکاری بین‌المللی کشورها جهت مبارزه با این پدیده امری ضروری و واجب است.

این سند با اشاره به حملات تروریستی علیه زیرساخت‌های انرژی سایر کشورها عنوان داشت: ما قویا تمام اقدامات تروریستی علیه زیرساخت‌های حیاتی، از جمله تاسیسات حیاتی انرژی و سایر اهداف آسیب‌پذیر را محکوم می‌کنیم. همه اقدامات تروریستی، صرف نظر از انگیزه آن‌ها، در هر زمان و توسط هر کسی که مرتکب شده باشند، "جنایتکارانه و غیرقابل توجیه" هستند.

این سند "تهدیدات استفاده از تسلیحات هسته‌ای" را غیرقابل قبول دانست و افزود: حمایت از حقوق بین‌الملل و سیستم چندجانبه‌ای که از صلح و ثبات محافظت کند ضروری است؛ این امر شامل دفاع از تمام اهداف و اصول مندرج در منشور سازمان ملل متحد و پایبندی به قوانین بین‌المللی بشردوستانه از جمله حفاظت از غیرنظامیان و زیرساختهای نظامی است. استفاده از تهدید یا استفاده از خود تسلیحات هسته‌ای "غیرقابل قبول" است. حل‌وفصل مسالمت‌آمیز درگیری‌ها و تلاش‌ برای حل بحران‌ها از طریق دیپلماسی و مذاکره مهم و ضروری هستند. عصر امروز نباید عصر جنگ باشد.

در نهایت تمامی اعضای این گروه با تمامی بندهای این سند موافقت کردند؛ بجز بندی که شامل مسئله اوکراین می‌شد و به دلیل مخالفت روسیه و چین، اعضای گروه ۲۰ درخصوص آن قسمت از سند به اجماع نرسیدند./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها