فضاسازی واشنگتن پست علیه جمهوری اسلامی ایران

کد خبر: 1208288

رسانه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی با اشاره به هراس واشنگتن از پیشرفت‌های هسته‌ای ایران نوشت که پیشرفت هسته‌ای ایران، آمریکا را به چالش می‌کشد اما دولت بایدن همچنان معتقد است که بهترین راه در قبال ایران دیپلماسی است.

فضاسازی واشنگتن پست علیه جمهوری اسلامی ایران

رسانه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی با اشاره به هراس واشنگتن از پیشرفت‌های هسته‌ای ایران نوشت که پیشرفت هسته‌ای ایران، آمریکا را به چالش می‌کشد اما دولت بایدن همچنان معتقد است که بهترین راه در قبال ایران دیپلماسی است.

این روزنامه آمریکایی روز پنجشنبه به وقت محلی با تکرار ادعاها درباره غنی سازی اورانیوم در ایران نوشت که کشف مقدار کمی از اورانیوم غنی‌شده در سطح ۸۳.۷ درصد در ایران، تنش‌های تهران- واشنگتن را افزایش داده است.

به گزارش،نشریه آمریکایی بلومبرگ هفته پیش با انتشار گزارشی ادعایی، به نقل از دو مقام دیپلمات ناشناس اعلام کرد که در نتیجه بازرسی‌های اتمی صورت گرفته در ایران طی هفته گذشته، مقادیری اورانیوم غنی‌شده با غلظت نزدیک به سطح مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی کشف شده است.

جمهوری اسلامی ایران این ادعا را سیاه‌نمایی و تحریف حقایق خوانده و تاکید دارد که وجود ذره یا ذرات اورانیوم بالاتر از ۶۰ درصد در فرآیند غنی‌سازی به معنی غنی‌سازیِ بالای ۶۰ درصد نیست.

واشنگتن پست در فضاسازی علیه جمهوری اسلامی ایران در این باره مدعی شد که این پیشرفت هسته ای همچنین در حالی مطرح می شود که به نظر می رسد دولت بایدن مخالفت خود در برابر اقدام احتمالی علیه ایران کاهش داده است.

رابرت لیتواک، کارشناس منع اشاعه و مدیر مطالعات امنیت بین‌الملل در مرکز بین‌المللی وودرو ویلسون در گفتگو با این رسانه آمریکایی ادعا کرد که گزارش جدید آژانس بین المللی اتمی «ایران را در آستانه تولید مواد هسته ای با درجه تسلیحات قرار می‌دهد».

لیتواک ادعا کرد: ایران یک فاصله راهبردی با تولید مواد تسلیحاتی هسته ای را حفظ می کند. این کشور گزینه تسلیحاتی بدون عبور از خط قرمز را در اختیار دارد.

واشنگتن پست مدعی شد: توضیح ایران در خصوص این مواد کشف شده با شک و تردید مواجه شده است.

دیوید آلبرایت، رئیس مؤسسه علم و امنیت بین‌الملل، یک سازمان غیر دولتی در واشنگتن که در مورد برنامه‌های تسلیحات هسته‌ای تحقیق می‌کند، نیز در گفتگو با واشنگتن پست ادعا کرد: این توضیحات بدون شواهد بیشتر از طرف مقابل، چندان قابل قبول نیست.

وی ادعا کرد: افشاگری های گزارش آژانس در مورد حجم ذخایر اورانیوم غنی سازی ایران نشان می دهد که این کشور به نقطه ای نزدیک می شود که می تواند به سرعت سلاح هسته ای تولید کند.

واشنگتن پست در عین حال با تکرار ادعاها درباره برنامه هسته ای ایران نوشت: جو بایدن بارها گفته است که اجازه نخواهد داد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد و «همه گزینه‌ها» برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای روی میز هستند.

این رسانه آمریکایی ادامه داد: مذاکراتی که دولت وی درباره احیای برجام آغاز کرده بود، در حال حاضر متوقف شده است زیرا هر دو طرف به مواضع سخت خود تاکید کرده اند. اما دولت آمریکا همچنان معتقد است که بهترین راه برای حل مناقشه با ایران از طریق دیپلماسی است.

به گزارش ایرنا، این در حالی است که ویلیام برنز( بیل برنز) رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) شامگاه شنبه به وقت محلی ششم اسفند ماه در مصاحبه با شبکه سی بی اس در پاسخ به سوال "مارگارت برنان" مجری این شبکه مبنی بر اینکه آیا سران جمهوری اسلامی ایران تصمیمی برای ساخت سلاح هسته ای دارند؟ گفت، تا جایی که می‌دانیم، اعتقادی نداریم که سران ایران تصمیمی برای از سرگیری برنامه تسلیحاتی که در پایان سال ۲۰۰۳ تعلیق کرده بودند، گرفته باشند.

رئیس سازمان سیا در این مصاحبه که در محل کار او ضبط و بخش هایی از آن پخش شد، در عین حال با تکرار ادعای غنی‌سازی ۸۴ درصدی اورانیوم در ایران مدعی شد اما دو پایه این ابزار ، برنامه غنی‌سازی ایران بسیار پیشرفت کرده و اگر بخواهند فقط در عرض چند هفته می‌توانند به غنی‌سازی ۹۰ درصدی برسند و سامانه‌های موشکی نیز که قابلیت حمل سلاح اتمی را دارند، بسیار پیشرفت کرده‌ است.

بیل برنز با بیان اینکه ما شواهدی نداریم که ایران تصمیمی برای از سرگیری برنامه ساخت سلاح هسته ای دارد، اما در عین حال ادعا کرد سایر ابعاد این چالش، در حال پیشرفت است.

به گزارش ایرناف کالین کال، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی نیز روز سه شنبه به وقت محلی /۹ اسفنده ماه در جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا در سخنانی در ارزیابی برنامه هسته ای ایران مدعی شد که ایران با ساخت مواد هسته‌ای لازم جهت تولید سلاح هسته‌ای ۱۲ روز فاصله دارد.

معاون پنتاگون این ادعا را در پاسخ به سوال قانونگذار جمهوریخواهی مطرح کرد که او را برای توضیح درباره دلیل حمایت دولت بایدن از برجام تحت فشار قرار داد.

معاون وزیر دفاع آمریکا در امور سیاسی ادعا کرد: پیشروی برنامه هسته‌ای ایران از زمان خروج ما از برجام قابل توجه بوده است.در سال ۲۰۱۸، زمانی که دولت قبلی تصمیم به خروج از برجام گرفت، ایران حدود ۱۲ ماه زمان نیاز داشت تا مواد شکافت‌پذیر برای ساخت یک بمب را تولید کند. اما اکنون حدود ۱۲ روز طول می کشد.

این مقام پنتاگون در عین حال تصریح کرد: فکر می‌کنم هنوز این دیدگاه مطرح است که اگر بتوان این مساله را به صورت دیپلماتیک حل کرد و محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران را برگرداند، بهتر از گزینه‌های دیگر است. با این حال، برجام اکنون در وقفه و حالت تعلیق است.

به گزارش خبرنگار ایرنا از نیویورک ، لیندا توماس گرینفیلد، سفیر و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی ۱۰ اسفند ماه به قانونگذاران مجلس نمایندگان کشورش گفت:این پیشرفت ها بسیار نگران کننده است. ما در حال بررسی نحوه واکنش خود هستیم.

نماینده امریکا در سازمان ملل اعلام کرد که گزارش جدید آژانس بین المللی اتمی در خصوص کشف اورانیوم با سطح غنی سازی ۸۳.۷ درصد را مشاهده کرده است.

هال راجرز یک نماینده جمهوریخواه از گرینفیلد پرسید: با توجه به موانع قبلی ایران برای بازرسی‌های هسته‌ای سازمان ملل و آژانس، چگونه می‌توانیم مطمئن باشیم که ایران عمداً تلاش‌های غنی‌سازی خود را برای استفاده در سلاح‌های هسته‌ای افزایش نمی‌دهد؟ دیگر وقت صحبت نیست. زمان عمل فرا رسیده است.

گرینفیلد در گفتگو با راجرز تلاش کرد تا نگرانی وی را بدون اشاره به هیچ برنامه یا جدول زمانی مشخصی برطرف کند. او گفت: "من پیش بینی نمی کنم که دولت چه زمانی و چگونه پاسخ خواهد داد، اما می دانم که دولت آمریکا آماده است."

راجرز ادعا کرد که ایران بسیار به هسته ای شدن نزدیک شده است و به این دلیل مقامات آمریکایی دیگر نمی توانند به گزینه های دیپلماتیک اعتماد کنند. وی خطاب به گرینفیلد گفت: زمان اقدام رسیده است.

گرینفیلد در پاسخ وعده بایدن را تکرار کرد و گفت: «ما فعالیت ایران در زمینه هسته‌ای را فراموش نکرده‌ایم. من مجدداً تأکید می کنم که رئیس جمهور آمریکا به صراحت گفته است که ما بیکار نخواهیم نشست و اجازه نخواهیم داد که ایران به توانایی های هسته ای دست یابد.»

همزمان ، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفتگویی با شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا که چهارشنبه شب به وقت محلی /۱۰ اسفند ماه بخش هایی از آن پخش شد، گفت که پنجره برای توافق در مذاکرات رفع تحریم‌ها (وین) همچنان باز است اما این پنجره برای همیشه باز نخواهد بود.

این مقام ارشد دولت جمهوری اسلامی ایران با اشاره به دعوت ایران از رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای سفر به ایران گفت: رابطه ما با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مسیر صحیح و طبیعی خود قرار دارد.

وزیرخارجه جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: با استفاده از واسطه ها, به صراحت به آمریکایی ها اعلام کرده ایم که همچنان در مسیر توافق قرار داریم.اما اگر مجلس ایران قانون جدیدی تصویب بکند ما باید از قانون پارلمان حمایت کنیم.لذا پنجره برای توافق همچنان باز است اما این پنجره برای همیشه باز نخواهد ماند.

امیر عبداللهیان افزود: طرف آمریکایی از طریق  کانال‌های  دیپلماتیک، پیام‌های  مثبتی (در ارتباط با مذاکرات) ارسال کرده است اما در موضع‌گیری‌های رسانه‌ای، اظهاراتی زا  مطرح می‌کنند که کاملا متفاوت است.

همزمان با طرح ادعاها درباره غنی سازی ایران، نشریه وال‌استریت ژورنال روز پنجشنبه گزارش داد که اروپا و آمریکا بر سر نحوه پاسخ به ادعای غنی‌سازی ۸۴ درصدی در ایران در نشست آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که از دوشنبه آینده آغاز می‌شود، اختلاف نظر دارند.

دیپلمات ها به روزنامه وال استریت ژورنال گفته‌اند که تصمیم‌گیری نهایی درباره نحوه پاسخ به غنی‌سازی ادعایی در ایران، بعد از سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران اتخاذ می شود، هرچند آن زمان برای ارائه قطعنامه علیه ایران بسیار دیر خواهد بود.

بر اساس اعلام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، رافائل گروسی مدیرکل این سازمان راهی تهران است تا با مقام‌های بلند پایه کشورمان دیدار کند. وزیر امور خارجه کشورمان پیشتر گفته بود: چنانچه آژانس رویکرد سیاسی خود را کنار بگذارد، به راه حل فنی بسیار نزدیک هستیم.

این درحالیست که شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی تحت فضاسازی‌های ایالات متحده آمریکا و تروئیکای اروپا تاکنون سه قطعنامه به بهانه مسائل ادعایی پادمانی علیه ایران صادر کرده‌ که البته با پاسخ متقابل ایران روبرو شده است.

آخرین قطعنامه در نشست آبان ماه صادر شد که در آن ارائه توضیح درباره ادعاهای پادمانی «ضروری و فوری» خواند و از ایران می‌خواهد که امکان «دسترسی به سایت‌ها و تجهیزات» برای «جمع‌آوری نمونه‌ها» را فراهم کند.

نشریه آمریکایی وال‌استریت ژورنال یکی از دلایل تردید درباره صدور قطعنامه علیه ایران در نشست آتی شورای حکام را فاصله کم صدور قطعنامه از نشست پیشین، احتمال اقدام تلافی‌جویانه از سوی ایران و جاری بودن مذاکرات میان آژانس و ایران عنوان کرده است.ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها