ادعاهای ضد ایرانی وزیر دفاع آمریکا

کد خبر: 1209091

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا که در سفر منطقه ای (خاورمیانه) به سر می برد، با تکرار ادعاهای واشنگتن درباره برنامه هسته ای ایران گفت: اجازه نخواهیم داد ایران به سلاح هسته ای دست یابد.

ادعاهای ضد ایرانی وزیر دفاع آمریکا

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا که در سفر منطقه ای (خاورمیانه) به سر می برد، با تکرار ادعاهای واشنگتن درباره برنامه هسته ای ایران گفت: اجازه نخواهیم داد ایران به سلاح هسته ای دست یابد.

رئیس پنتاگون روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری که مدعی شد، با توجه به اینکه ایران دیگر به برجام پایبند نیست، آمریکا چه اقدامی برای جلوگیری از تبدیل ایران به یک تهدید هسته ای انجام خواهد داد؟ با تکرار ادعاها گفت: بارها از رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده است اجازه نخواهیم داد ایران به سلاح هسته ای دست یابد. البته، اگر اوضاع تغییر کند، ما باید برای جلوگیری از این اتفاق اقدام کنیم. وظیفه من به عنوان وزیر دفاع، ارائه گزینه‌های مناسب به رئیس جمهور است.

دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵ محکوم کرد اما تاکنون دربرابر هرگونه اقدام معتبر برای جبران رفتار نادرست گذشته کوتاهی کرده است.دولت بایدن سیاست های فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ را در پیش گرفته و به بهانه حقوق بشری در حمایت از ناآرامی ها در ایران و همچنین به بهانه ادعای ارائه پهپاد از سوی ایران به روسیه برای بکارگیری در جنگ اوکراین تاکنون تحریم هایی را همگام با متحدان غربی خود اعمال کرده است.

نشریه آمریکایی بلومبرگ اخیرا با انتشار گزارشی ادعایی، به نقل از دو مقام دیپلمات ناشناس اعلام کرد که در نتیجه بازرسی‌های اتمی صورت گرفته در ایران طی هفته گذشته، مقادیری اورانیوم غنی‌شده با غلظت ۸۴ درصد، نزدیک به سطح مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی کشف شده است.

جمهوری اسلامی ایران این ادعا را سیاه‌نمایی و تحریف حقایق خوانده و تاکید دارد که وجود ذره یا ذرات اورانیوم بالاتر از ۶۰ درصد در فرآیند غنی‌سازی به معنی غنی‌سازیِ بالای ۶۰ درصد نیست.

در این ارتباط، رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران سفر کرد و پس از دیدار و گفتگو با مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران، آژانس و سازمان انرژی اتمی ایران در بیانیه مشترکی اعلام کردند: در خصوص مسائل پادمانی باقی‌مانده مربوط به سه مکان، ایران آمادگی خود را برای ادامه همکاری و ارائه اطلاعات و دسترسی بیشتر به منظور رسیدگی به مسائل پادمانی باقی‌مانده اعلام کرد.

در این بیانیه مشترک آمده است: ایران به صورت داوطلبانه به آژانس اجازه می‌دهد تا چنانچه مقتضی باشد فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر را اجرا کند. روش اجرای آن طی یک نشست فنی که به زودی در تهران برگزار می‌شود، میان دو طرف مورد توافق قرار خواهد گرفت.

رابطه ایران و روسیه بسیار نگران کننده است

وزیر دفاع آمریکا در پاسخ به سوال دیگری  در خصوص روابط نظامی ایران و روسیه با تکرار ادعاها و اتهامات گفت: ایران در میان کشورهای اصلی قرار دارد که روسیه از آن کمک گرفته است  و ما اخیراً شاهد ارائه پهپادهای ایران به روسیه بوده ایم. روسیه از این پهپادها برای حمله به زیرساخت های حیاتی در اوکراین استفاده کرد و این حملات باعث زخمی و کشته شدن تعدادی از غیرنظامیان شد.

 آستین ادعا کرد: این اقدام ایران  غیرقابل تصور است و قطعاً برای آینده منطقه، امر خوبی نیست. آنها با استفاده از این پهپادها در اوکراین تجربه بیشتری پیدا می کنند و این برای منطقه تحول مثبتی نیست.

وزیر دفاع آمریکا مدعی شد: ما همچنین انتظار داریم که روسیه در ازای بخشی از کمک هایی که دریافت کرده است، به ایران فناوری بدهد. البته همه کشورها در این مورد بسیار نگران هستند. بنابراین این رابطه بسیار نگران کننده است و ما باید مراقب آن باشیم و در آینده ایران را از این نوع فعالیت منصرف کنیم.

این اظهارات وزیر دفاع آمریکا در حالی است که حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در بخشی از مصاحبه‌ای که به تازگی با شبکه سی‌ان‌ان انجام داده، بار دیگر ادعای ارسال پهپاد از سوی ایران به روسیه برای استفاده در جنگ با اوکراین را رد کرد اما کریستین امانپور در جریان این مصاحبه تصاویری به وزیر خارجه ایران نشان داد و ادعا کرد که مربوط به پهپادهای ایرانی است که اوکراینی‌ها آنرا گرفته‌اند. امیرعبداللهیان با بیان اینکه این تصاویر به پهپادهای ایرانی هیچ ارتباطی ندارد، به مذاکرات ایران و اوکراین در عمان اشاره کرد و گفت: من با وزیر امور خارجه اوکراین چند ماه پیش تماس گرفتم و گفتم این اتهامات بی اساس چیست که در مورد ایران مطرح می کنید؟ او به من گفت که ما اسنادی داریم که پهپاد شاهد ایرانی توسط روسیه در اوکراین به کار گرفته می شود. به او گفتم ما آمادگی داریم تیم نظامی ایران و اوکراین با هم سندهای شما را ببینند و بعد قضاوت کنیم. در کشور عمان قرار گذاشتیم تیم های نظامی ما و طرف اوکراینی آمدند و تعدادی عکس ماهواره ای مغشوش، مبهم و غیر واضح به ما ارائه دادند و ادعا کردند اینها پهپادهای ایرانی است.

امیرعبداللهیان افزود: متخصصان ما بررسی کردند و آن تصاویر هیچ ارتباطی با ایران نداشت. در حال حاضر چهار ماه است که ما منتظر هستیم دور دوم گفتگوها آغاز شود و آنها اسناد روشن تری ارائه دهند. اما طرف اوکراینی دائما می گوید دوهفته دیگر، یک ماه دیگر اما تا به امروز برای دور دوم مذاکرات و ارائه اسناد نیامده اند.ما از روسیه پرسیدیم و گفت از پهپاد ایرانی در اوکراین استفاده نکرده است. به اوکراین هم گفتیم اگر مستنداتی دارید، ارائه دهید تا ما بررسی می کنیم. هیچ مستندات قوی به جز اتهامات رسانه ای از سمت طرف اوکراینی در این رابطه ارائه نداده است.من به صراحت به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران می گویم: ما مخالف جنگ هستیم. ما مخالف جنگ در اوکراین، یمن، فلسطین و افغانستان هستیم./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها