عصبانیت عربستان از حمایت نصرالله از نامزدی فرنجیه

کد خبر: 1209411

سفیر عربستان در بیروت در دیدار با اسقف مارونی‌های لبنان در بکرکی با ادعای حمایت کشورش از ثبات در لبنان و حاکمیت و شکوفایی آن، مدعی شد: عربستان وارد هیچ ائتلافی به زیان لبنان نشده و نخواهد شد و قطعا از رئیس جمهوری بی‌طرفی که در هیچ فساد مالی یا سیاسی دست نداشته و طرحش حمایت از طرح نجات لبنان باشد، حمایت خواهد کرد.

عصبانیت عربستان از حمایت نصرالله از نامزدی فرنجیه

به گزارش سایت النشره، ولید بخاری، سفیر عربستان در بیروت در دیدار با مار بشاره پترس الراعی، اسقف مارونی‌های لبنان در بکرکی افزود: درباره لزوم توقف هر چه سریعتر خلأ در پست ریاست جمهوری جهت مشارکت در رسیدن به راه‌حلی برای بحران لبنان که تاثیر منفی بر وضعیت معیشتی مردم داشته و فشارها بر آنها را تشدید کرده و پیامدهای آن در بخش‌های مختلف امنیتی، اقتصادی، مالی، درمانی و دیگر حوزه‌ها نمایان شده، توافق شد.

همچنین دو طرف تاکید کردند، باید رئیس جمهوری جدیدی انتخاب شود که نماینده تمامی مردم لبنان بدون هیچ‌گونه استثنایی بوده و با روی کار آمدن او بر اساس اصلی که از زمان تاسیسش داشته و آن تمرکز بر حمایت از زبان گفت‌وگو، توافق و همزیستی میان مردمش و همسایگان عرب خود و تسهیل آن و نیز راه‌اندازی روابط بین‌المللی‌اش با تمامی کشورها بر اساس اصل احترام متقابل به حاکمیت و استقلال کشورها و آزادی و عزت ملت‌ها است، لبنان نقش تاریخی خود را به عنوان حلقه اتصال میان شرق و غرب بدون هیچ‌گونه جناح‌بندی یا ائتلافی از سر بگیرد.

روزنامه عکاظ چاپ عربستان نیز در مقاله‌ای مداخله‌جویانه در واکنش به حمایت سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان از نامزدی سلیمان فرنجیه برای ریاست‌جمهوری مدعی شد: پس از آنکه حزب‌الله لبنان حمایت خود را از کاندیداتوری سلیمان فرنجیه، رئیس جریان المرده برای پست ریاست جمهوری این کشور پس از گذشت بیش از چهار ماه از خلأ در این پست اعلام کرد، برخی منابع لبنانی از تسریع در سناریوی آشوب و انفجار و تشدید بحران‌ها پس از این اعلام که گروه‌های سیاسی موثر لبنان به ویژه احزاب مسیحی مخالف آن هستند، ابراز نگرانی کردند، آنها تاکید کردند، قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای ممانعت از رسیدن شرایط به لبه پرتگاه و فروپاشی، به تحرکات و رایزنی‌ها با گروه‌های سیاسی لبنان سرعت بخشیدند.

در این چارچوب منابع یاد شده روزنامه عکاظ این نکته را یادآور شدند که "زمانی که فرنجیه یک وزیر وابسته به خود داشت و او جرج قرداحی بود، باعث تحریم لبنان از سوی کشورهای حوزه خلیج فارس شد و اگر فرنجیه به ریاست جمهوری برسد، لبنان دچار چه وضعیت وخیمی خواهد شد"؟

به ادعای عکاظ، همچنین این منابع به شدت هشدار دادند که "حزب‌الله با اعلام حمایت خود از کاندیداتوری فرنجیه، در تلاش برای کنترل یافتن بر لبنان است که در حال فروپاشی اقتصادی برای شش سال دیگر است، این امر سناریوی انتخاب میشل عون، رئیس جمهوری سابق را تکرار می‌کند؛ اما مردم لبنان حق دارند یک رئیس جمهور شایسته خود و کشورشان داشته باشند".

منابع روزنامه عکاظ چاپ عربستان ادعا کردند، آنچه اتفاق افتاد و ورود عون به بعبدا به عنوان هم‌پیمان حزب‌الله هنوز جلوی چشمان مردم لبنان است و این اتفاق احتمال دارد امروز رخ دهد و هیچ چیزی مانع آن نیست، بر این اساس یک کارشناس لبنانی می‌گوید، نمی‌توان به تعهدها اعتماد کرد و سابقه داشته که در همان ابتدا ساقط شده‌اند.

عکاظ نوشت: «در اینجا موضعگیری‌ها و طرح‌های فرنجیه پیش از اعلام رسمی کاندیداتوریش به جای عون را اعلام می‌کنیم، او در آوریل سال ۲۰۱۵ نوشت، "من تا آخر با سید حسن نصرالله هستم حال سقف موضعگیری‌ سیاسی او هر چقدر هم بالا باشد"، او همچنین حمایت کامل خود را از اقدامات اظهارات مقامات حزب‌الله لبنان علیه کشورهای حوزه خلیج فارس اعلام کرد.»

این روزنامه عربستانی در ادامه نوشت، «مهمترین توییت‌های فرنجیه به ویژه درباره روابطش با نصرالله این بود که نوشت، ارتباطم با نصرالله یک ارتباط دوستانه، با محبت، شفاف و صادقانه فراتر از تمامی مسایل مربوط به ریاست جمهوری و دیگر موارد است و ما در آینده هر اتفاقی که رخ دهد، با او هستیم و ارتباط با او برای من مهمتر از تمامی پست‌ها و سمت‌ها است (آوریل ۲۰۱۹). نصرالله همواره برای من یک برادر، دوست و پدر بوده و هیچ چیزی نمی‌تواند به ارتباط من با او خدشه وارد کند (مه ۲۰۱۷). ما بدون هیچ شرطی و هر کجا که باشد، با مقاومت هستیم و به درایت و خردورزی نصرالله اعتماد داریم (ژوئیه ۲۰۱۷).

همچنین عکاظ این‌گونه ادعاهای خود را ادامه داده است: «این موضعگیری‌ها نشان می‌دهد که لبنان گزینه‌های سختی روبه‌رو است که می‌توانند دوباره موجب به‌ آشوب کشیده شدن و فروپاشی آن و تشدید دوباره بحران‌های سیاسی، اقتصادی و معیشتی آن شوند و در این میان این مردم لبنان هستند که قربانی می‌شوند.»

ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها