شرط روسیه برای مذاکرات جدید استارت

کد خبر: 1211873

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، گفت که پیش‌نیازهای صحبت درباره پیمان جدید کاهش تسلیحات استراتژیک (استارت جدید) تنها در صورتی پدیدار خواهد شد که واشنگتن از سیاست خصمانه خود در قبال مسکو دست بردارد.

شرط روسیه برای مذاکرات جدید استارت

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی به اسپوتنیک گفت: "خواسته‌های ما کاملاً مشخص، روشن و  موجه است. ما نیاز داریم که ایالات متحده از سیاست خصمانه خود در قبال روسیه دست بردارد و پس از آن پیش نیازهایی برای صحبت در مورد پیمان استارت جدید وجود خواهد داشت."

روابط روسیه و ایالات متحده پس از آن که مسکو یک سال پیش عملیات نظامی خود را در اوکراین آغاز کرد، رو به افول گذاشت. در فوریه ۲۰۲۳، مسکو از تعلیق مشارکت خود در استارت جدید خبر داد که در سال ۲۰۱۰ توسط روسیه و ایالات متحده امضا شد و بازرسی‌های متقابل از تاسیسات هسته‌ای استراتژیک دو کشور را انجام می‌داد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفت که ایالات متحده از روسیه خواسته است بدون قید و شرط به تعهدات خود بر اساس این معاهده عمل کند و در عین حال در قبال تعهدات خود خودسرانه عمل کند.

اولیانوف همچنین گفت: روسیه از بررسی پشت پرده موضوع انتقال زیردریایی‌های هسته‌ای توسط ایالات متحده به استرالیا راضی نیست، بحث آزاد مورد نیاز است.

در اوایل ماه جاری، آکوس (مشارکت امنیتی سه جانبه بین استرالیا، بریتانیا و ایالات متحده) برنامه‌ای چند مرحله ای را برای تامین زیردریایی‌های هسته‌ای متعارف و فناوری برای تولید آنها به استرالیا اعلام کرد.

اولیانوف افزود: ما طرفدار آن هستیم که این موضوع با مشارکت همه طرف‌های ذی‌نفع، به‌ویژه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به طور آشکار مورد بحث قرار گیرد، همانطور که همیشه در تاریخ آژانس چنین بوده است: هرگونه نوآوری در زمینه پادمان‌ها در قالب باز در طول مذاکرات آزمایش شدند. آکوس در حال تلاش برای حل این مسائل در پشت صحنه، منحصرا با دبیرخانه آژانس بین المللی انرژی اتمی است. ما از این گزینه راضی نیستیم.

وی با بیان اینکه روسیه و چین فعالانه با گفتگوهای پشت پرده مخالفت می‌کنند، خواستار بررسی شایسته، حرفه‌ای و غیرسیاسی این موضوع از منظر عدم اشاعه هسته‌ای و پادمان‌های آژانس شد.

ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها