لاوروف: درباره پیمان «استارت» فعلا هیچ تماسی با آمریکا نداریم

کد خبر: 1212160

وزیر خارجه روسیه می‌گوید که این کشور در حال حاضر در رابطه با پیمان «استارت» هیچ تماسی با آمریکا ندارد.

لاوروف: درباره پیمان «استارت» فعلا هیچ تماسی با آمریکا نداریم

وزیر خارجه روسیه می‌گوید که این کشور در حال حاضر در رابطه با پیمان «استارت» هیچ تماسی با آمریکا ندارد.

به نقل از تاس، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که مسکو هم‌اکنون درباره پیمان کاهش تسلیحات راهبردی موسوم به «استارت»، هیچ تماسی با طرف آمریکایی ندارد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه(دوم اسفند) در نطق وضعیت کشور خود اعلام کرد که مسکو مشارکت در پیمان «استارت نو» را به حالت تعلیق درخواهد آورد اما از آن خارج نمی‌شود.

به گفته پوتین، روسیه پیش از آنکه مذاکرات درباره ادامه همکاری با آمریکا در این پیمان را از سر بگیرد، باید به این موضوع پی ببرد که زرادخانه سایر کشورهای هسته‌ای عضو ناتو از جمله فرانسه و انگلیس و آمریکا، چطور در این پیمان لحاظ شده و مورد محاسبه قرار می‌گیرد. رئیس جمهور روسیه اول مارس قانون تعلیق مشارکت روسیه در پیمان «استارت نو» را امضا کرد.

پیمان استارت نو که ادامه معاهدات کاهش تسلیحات راهبردی (استارت ۱ و استارت ۲) است در سال ۲۰۱۰ میان روسیه و آمریکا در شهر پراگ در جمهوری چک امضا شد. این معاهده تعداد کلاهک‌های هسته‌ای راهبردی روسیه و آمریکا را به حداکثر یک هزار و ۵۵۰ کلاهک و تعداد پرتابگرها و بمب‌افکن‌های سنگین اتمی را به ۸۰۰ عدد محدود می‌کند.

این قرارداد ۱۰ ساله ۵ فوریه ۲۰۱۱ لازم الاجرا و ۵ فوریه ۲۰۲۱ منقضی شد. پوتین ۲۹ ژانویه ۲۰۲۱ لایحه‌ای مبنی بر تمدید این قرارداد را به مدت ۵ سال دیگر امضا کرد. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز لایحه‌ای مشابه را در ۵ فوریه ۲۰۲۱ به امضا رساند./مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها