ابتکارعمل اردن درباره سوریه

کد خبر: 1212293

اردن از طریق ابتکارعمل اردن-اعراب با هدف دستیابی به یک راه حل مسالمت آمیز و پایان دادن به پرونده‌های امنیتی و انسانی در منطقه تلاش دارد کشورهای عربی را برای عادی کردن وضعیت با دولت دمشق متقاعد کند.

ابتکارعمل اردن درباره سوریه

اردن از طریق ابتکارعمل اردن-اعراب با هدف دستیابی به یک راه حل مسالمت آمیز و پایان دادن به پرونده‌های امنیتی و انسانی در منطقه تلاش دارد کشورهای عربی را برای عادی کردن وضعیت با دولت دمشق متقاعد کند.

 یک منبع اردنی سایت خبری عربی۲۱ را در جریان برخی از مفاد این ابتکارعمل قرار داد و گفت، این ابتکارعمل در پاسخ به واقعیت فعلی سوریه است و اینکه در غیاب طولانی مدت کشورهای عربی، «عرصه به دست کشورهای منطقه‌ای حاضر در سوریه نیفتد.»

این منبع گفت، این ابتکارعمل مجانی و بدون شرط نخواهد بود. اردن این ابتکارعمل را به کشورهای عربی ارائه خواهد داد و آنها شروط خود را برای احیای روابط دیپلماتیک با سوریه تعیین خواهند کرد. به عنوان مثال آنچه مایه نگرانی اردن است قاچاق مواد مخدر از داخل سوریه و لزوم تلاش بیشتر دمشق برای مقابله با این امر است.

جاه‌طلبی‌های اقتصادی

اردن در راستای غلبه بر بحران اقتصادی که سال‌هاست دامن‌گیر سوریه شده است، تلاش می‌کند این کشور را در پروژه‌های کلان اقتصادی سهیم کند که مهم‌ترین آنها اتصادل سوریه و لبنان به شبکه برق اردن است. اما در مقابل انتظار دارد که دولت سوریه قدم‌های مثبتی در پرونده‌های انسانی و امنیتی بردارد. ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن گفت، این ابتکارعمل براساس "اصل گام در برابر گام" است به این معنی که دولت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه هم برای پیشبرد این ابتکارعمل باید امتیازاتی بدهد.

مأمون ابونوار، کارشناس مسائل نظامی در گفت‌وگو با عربی۲۱ موفقیت این ابتکارعمل اردن را بسیار بعید دانست و گفت، این ابتکارعمل با قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت درباره آتش‌بس و حل و فصل سیاسی وضعیت سوریه از طریق قانون اساسی و انتخابات جدید تداخل خواهد داشت و نظام اسد این ابتکارعمل را نخواهد پذیرفت.

اما آنچه به گفته ابونوار برای اردن حائز اهمیت است کنترل عملیات قاچاق مواد مخدر و سلاح در کنار بهره‌برداری اقتصادی پس از کاهش مبادلات تجاری میان دو کشور است.

اردن جزء کشورهایی است که از جنگ در سوریه بیشترین خسارت را دیده است؛ دو کشور دارای مرز مشترکی به اندازه بیش از ۳۷۵ کیلومتر هستند که از طریق آن علاوه بر سرازیر شدن هزاران آواره سوری به اردن و کاهش مبادلات تجاری میان دو کشور، گروه‌های افراطی به طور مکرر به مناطق مختلف اردن حمله می‌کنند.

رایزنی‌های اردن و کشورهای عربی

دیپلماسی اردن برای تبلیغ این ابتکارعمل در سطح کشورهای عربی شروع شده است و وزیر خارجه این کشور روز سه شنبه در استقبال از عبدالله بوحبیب، همتای لبنانی خود گفت، اردن با هماهنگی با جامعه جهانی و از طریق ابتکارعمل خود برای دستیابی به راه حل سیاسی برای بحران سوریه تلاش می‌کند. ابتکاعملی که مبتنی بر نقش کشورهای عربی است که به صورت مستقیم و براساس اصل گام در برابر گام با دولت سوریه تعامل دارند تا راه حلی پیدا شود و به این بحران پایان دهد و تمامی تبعات سیاسی، انسانی و امنیتی آن را رفع کند.

الصفدی در کنفرانس مطبوعاتی گفت، هدف از این ابتکارعملی که کشورش مطرح کرده ایجاد نقش مستقیم کشورهای عربی‌ است که با دولت سوریه در یک گفت‌وگوی سیاسی با هدف حل بحران این کشور و رفع پیامدهای انسانی، امنیتی و سیاسی آن مشارکت دارند.

در این راستا وزیر خارجه لبنان از ابتکار عمل اردن برای حل بحران سوریه استقبال کرد و خواستار حمایت از این طرح به واسطه ابتکارعمل جمعی عربی شد که ثبات را به سوریه بازگرداند.

وزیر خارجه لبنان افزود: لبنان از اردن حمایت و از تحرکات بین‌المللی برای حفظ حقوق ملت فلسطین استقبال می‌کند.

اردن با این رایزنی‌ها به دنبال کاهش تدریجی تحریم‌ها علیه نظام اسد، شروع بازسازی سوریه، تضمین بازگشت ایمن آوارگان و اجرای آشتی ملی است که شامل آزادی بازداشتی‌ها در ازای شرکت در روند سیاسی دیپلماتیک در سوریه است؛ مساله‌ای که از نظر ابونوار سخت عملی می‌شود./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها