فنلاند رسما به ناتو پیوست

کد خبر: 1213195

وزیر خارجه فنلاند اسناد مربوط به عضویت کشورش در ناتو را امضا کرد.

فنلاند رسما به ناتو پیوست

به نقل از اسپوتنیک، پکا هاوسیتو، وزیر خارجه فنلاند امروز سه‌شنبه در یک دفتر کوچک نمایندگی فنلاند در مقر ناتو در بروکسل، اسناد مربوط به پیوستن کشورش به ائتلاف ناتو را امضا کرد.

پرچم‌های ناتو، فنلاند و اتحادیه اروپا به همراه یک دسته گل سفید بر روی میزی قرار داشت که این امضا انجام شد.

انتظار می‌رود این اسناد به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا تحویل داده شود و پس از آن فنلاند رسما سی و یکمین عضو ناتو خواهد شد.

درخواست فنلاند برای عضویت در ناتو در پی حمله روسیه به اوکراین، که فنلاند مرز طولانی با آن دارد، مطرح شد. حالا با پیوستن فنلاند به ناتو مرزهای این ائتلاف با روسیه دو برابر شده است.

ترکیه با شکایت از حمایت فنلاند از «تروریست‌ها» این درخواست را به تاخیر انداخته بود. سوئد نیز در همان زمان در ماه مه گذشته درخواست پیوستن به ناتو را داد، اما ترکیه به دلیل شکایات مشابه مانع آن شده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه سوئد را متهم کرده است که شبه‌نظامیان کرد را در خود جای داده و به آنها اجازه تظاهرات در خیابان‌های استکهلم را می‌دهد.

هر گونه گسترش ناتو نیازمند حمایت همه اعضای آن است.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در بروکسل گفت: «ما برای اولین بار پرچم فنلاند را اینجا در مقر ناتو به اهتزاز در می‌آوریم. این روز خوبی برای امنیت فنلاند، برای امنیت شمال اروپا و برای کل ناتو خواهد بود.» او گفت: «در نتیجه سوئد نیز امن‌تر خواهد بود.»/ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها