اسناد پنتاگون فاش کرد: صربستان به اوکراین تسلیحات ارسال می‌کند

کد خبر: 1214694

برطبق اسناد درز کرده پنتاگون، دولت صربستان تنها کشور اروپایی است که از تحریم روسیه خودداری کرده و به اوکراین تسلیحات ارسال کرده است.

 اسناد پنتاگون فاش کرد: صربستان به اوکراین تسلیحات ارسال می‌کند

 برطبق اسناد درز کرده پنتاگون، دولت صربستان تنها کشور اروپایی است که از تحریم روسیه به دلیل تهاجم به اوکراین خودداری کرده و به کی‌یف تسلیحات ارسال کرده و می کند.

این سند که خلاصه‌ای از پاسخ های دولت های اروپایی به درخواست اوکراین برای آموزش های نظامی و دریافت تسلیحات و یا کمک های مرگبار است، در بین ده ها سند طبقه بندی شده پنتاگون است که طی چند روز گذشته در شبکه های اجتماعی منتشر شده است.

این سند با عنوان «پاسخ اروپا به تهاجم روسیه به اوکراین»، گزینه های مورد ارزیابی 38 کشور اروپایی را در پاسخ به درخواست اوکراین برای کمک های نظامی به کشورش به منظور مقابله با تهاجم روسیه، عنوان کرده است.

در این سند آمده است صربستان به ارسال تسلیحات مرگبار به اوکراین اذعان کرده و یا در حال حاضر نیز این کار را انجام می دهد. همچنین صربستان در ازای ارسال تسلیحات به اوکراین، در آینده درخواست سیاسی از اوکراین دارد.

این در حالی است که رئیس جمهور اوکراین و سفیر اوکراین تاکنون پاسخی به انتشار این اسناد نداده‌اند.

دولت صربستان به رغم داشتن روابط تاریخی، اقتصادی و فرهنگی عمیق با روسیه، در جنگ این کشور با اوکراین، اعلام بی طرفی کرد.

نیویورک تایمز چند روز پیش گزارش داده بود که مجموعه جدیدی از اسناد طبقه‌بندی‌شده آمریکا در فضای مجازی به بیرون درز کرده که شامل اسرار امنیت ملی آمریکا در مورد اوکراین، چین و خاورمیانه است.

افشای دو دسته بزرگ از اسناد محرمانه پنتاگون درباره اوکراین به یکباره در تاریخ 6 آوریل مشخص شد. صحبت بر سر 100 سند است که به توانایی های رزمی کی‌یف، حمایت از ناتو و آسیب پذیری ارتش اوکراین مربوط می شود. همچنین از اسناد «نشت‌ یافته» در اینترنت برمی‌آید که ایالات متحده به مکالمات در کره جنوبی، اسرائیل و اوکراین «گوش می‌دهد». در این زمینه، چند کشور خواستار توضیح از سوی ایالات متحده شدند.

براساس گزارش این روزنامه آمریکایی، انتشار این اطلاعات نوعی ایراد در دستگاه‌های امنیتی ایالات متحده است و حتی گفته شده است که مقامات دولت بایدن در تلاش برای حذف پست‌ها و مطالب این اسناد در شبکه‌های مجازی بودند، اما در این مسیر موفق نشدند.

روز شنبه، وزارت دادگستری ایالات متحده تحقیقاتی را در مورد این نشت اطلاعاتی آغاز کرد. به گفته یک منبع در واشنگتن پست، برخی از اسناد در اواخر زمستان برای مارک میلی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایالات متحده و سایر پرسنل نظامی تهیه شده است. البته در همان زمان، "صدها، اگر نگوییم هزاران نفر" از کارکنان وزارت دفاع آمریکا به این اطلاعات طبقه بندی شده دسترسی داشتند.

یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا نیز اعلام کرد که افشای اسناد بسیار محرمانه یک خطر بسیاری جدی برای امنیت ملی آمریکا است.

بر اساس ارزیابی های رویترز، درز این اطلاعات ممکن است یکی از بزرگترین رویدادهای این چنینی از سال 2013 تاکنون باشد. در آن سال بیش از 700 هزار سند و ویدئو از پیام های دیپلماتیک به وب سایت ویکی لیکس درز کرد. در همین حال آژانس امنیت ملی آمریکا اظهار کرد که این اسناد افشا شده ممکن است جعلی باشند.

نشریه پولیتیکو نیز روز گذشته در گزارشی با اشاره به چند منبع نوشت مقامات عالی رتبه آمریکا در حال اتخاذ تدابیری برای کاستن از نگرانی های متحدان خود پیرامون اسناد درز کرده پنتاگون هستند.  

تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها