ملاقات بایدن با نخست وزیر انگلیس خبرساز شد

کد خبر: 1214757

ملاقات کوتاه جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا با نخست وزیر انگلیس در جریان سفرش به جزیره ایرلند خبر ساز شد و سووالاتی را درباره رابطه میان رهبران دو کشور ایجاد کرده است.

ملاقات بایدن با نخست وزیر انگلیس خبرساز شد

 ملاقات کوتاه جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا با نخست وزیر انگلیس در جریان سفرش به جزیره ایرلند خبر ساز شد و سووالاتی را درباره رابطه میان رهبران دو کشور ایجاد کرده است.

جو بایدن برای شرکت در مراسم بزرگداشت بیست‌وپنجمین سالگرد پیمان جمعه نیک که در سال ۱۹۹۸ با میانجی‌گری آمریکا، به دهه‌ها درگیری‌های فرقه‌ای در ایرلند شمالی خاتمه داد، به این جزیره سفر کرده است.

او دیشب (سه‌شنبه) در بدو ورود به فرودگاه بلفاست، مورد استقبال ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس قرار گرفت و امروز (چهارشنبه) هم به صرف نوشیدن قهوه بمدت ۴۵ دقیقه در گراند هتل بلفاست با سوناک دیدار کرد. ملاقاتی که رسانه‌های انگلیسی از آن دیدار نیم‌بند دوجانبه یاد می‌کنند.

بایدن که از طرف مادر دارای ریشه ایرلندی است، هدف از این سفر چهار روزه را اطمینان از تداوم صلح در ایرلند توصیف کرده است. او بعد از سخنرانی در دانشگاه الستر درباره پیمان جمعه نیک و دیدار با رهبران احزاب سیاسی این منطقه، بلفاست را به مقصد دوبلین، پایتخت جمهوری ایرلند ترک کرد.

اما زمان کوتاهی که بایدن، بر خلاف اسلافش برای سپری کردن با رهبر نزدیک‌ترین متحد کشورش (ریشی سوناک) در این سفر اختصاص داد، برای ناظران سووال برانگیز شده است. حزب اتحادگرای دمکراتیک ایرلند شمالی (DUP) که از وفاداران انگلیس بشمار می‌رود، بایدن را یک عنصر ضد انگلیسی توصیف کرده که از این کشور بیزار است.

کاخ سفید این ادعا را رد کرده و مدعی شده که بایدن از روابط قوی میان دو کشور حمایت می‌کند. نخست وزیر انگلیس هم بعد از ملاقات کوتاه با بایدن ادعا کرد که روابط لندن-وانشگتن در وضعیت مناسبی است.

سوناک به خبرنگاران گفت: «آقای بایدن و من امروز در مورد طیفی از مسائل، [مانند] سرمایه گذاری اقتصادی در ایرلند شمالی، و همچنین مسائل سیاست خارجی، بحث و گفتگوی بسیار خوبی داشتیم. ما شرکا و متحدان بسیار نزدیکی هستیم، با یکدیگر همکاری می کنیم و در مورد موضوعات مختلفی صحبت می کنیم - خواه حمایت از اوکراین باشد خواه مسائل اقتصادی.»

با این حال منابع خبری انگلیس گزارش دادند که دو طرف درباره روابط تجاری دو کشور که از موضوعات مورد علاقه طرف انگلیسی، در دوره پسابرگزیت بشمار می‌رود گفت‌وگو نکردند. انگلیس بر اساس تازه‌ترین گزارش صندوق بین‌المللی پول، دارای ضعیف‌ترین اقتصاد در بین کشورهای صنعتی است. تورم به بالاترین حد در ۴ دهه گذشته رسیده و این کشور طولانی‌ترین دوره رکود اقتصادی را طی می‌کند.

انگلیس امیدوار است که از طریق توسعه روابط تجاری با ایالات متحده بتواند از این برهه دشوار و خسارت‌های اقتصادی سنگین ناشی از برگزیت عبور کند؛ با این حال جو بایدن که از مخالفان برگزیت بشمار می‌رود، به تقلای طرف انگلیسی چراغ سبز نشان نداده است.

سوناک ماه گذشته در جریان ملاقات با رئیس جمهوری آمریکا در «سن دیگوی» کالیفرنیا موضوع توسعه روابط تجاری دوجانبه را پیش‌کشید اما بایدن بحث در این رابطه را به سفر وی به واشنگتن موکول کرد. طبق بیانیه دفتر نخست وزیر انگلیس، سوناک قرار است در ماه ژوئن (خرداد/ تیر) برای دیدار با بایدن راهی آمریکا شود./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها