ابراز نگرانی لاپید / احتمال وقوع دوباره کودتا در سرزمین‌های اشغالی

کد خبر: 1214848

«یائیر لاپید» با عنوان رهبر اپوزیسیون کابینه رژیم صهیونیستی گفت که اعضای کنگره آمریکا و سازمان‌های یهودی در این کشور از وقوع یک کودتا در اسرائیل نگران هستند.

ابراز نگرانی لاپید / احتمال وقوع دوباره کودتا در سرزمین‌های اشغالی

خبرگزاری سمانیوز روز پنجشنبه نوشت: لاپید در جریان سفر به آمریکا و دیدار با نمایندگانی از کنگره و روسای سازمان های یهودی بزرگ در این کشور سرگرم بحث درباره طرح نتانیاهو برای اصلاح قوه قضاییه است، طرحی که مخالفانش از آن به «کودتا» تعبیر می کنند.

لاپید گفت که با این افراد از نقاط مختلف آمریکا دیدار کرده تا از رابطه راهبردی میان اسرائیل و یهودیان تبعیدی(به زعم وی) حفاظت کند.

نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی گفت: آنها از عواقب کودتای مدنظر نتانیاهو بر قوه قضاییه بر روابط میان آمریکا و اسرائیل و نیز مهاجران یهودی بیمناک هستند. من نیز تاکید کردم که سران یهود در آمریکا نباید دست از حمایت اسرائیل بردارند چرا که روابط میان واشنگتن و تل آویو امروز از هر زمان دیگری دارای اهمیت و ویژگی راهبردی بیشتری است.

لاپید روز سه شنبه نیز در دیدار رئیس سازمان موسوم به فدراسیون یهودیان آمریکای شمالی بعنوان بزرگترین سازمان یهودی در این منطقه گفته بود که مشخص نیست آیا مذاکراتی که با ائتلاف تشکیل دهنده کابینه به سرکردگی نتانیاهو درباره طرح اصلاح قوه قضاییه در جریان است به سرانجامی برسد یا نه که اگر نرسد خطری سنگین اسرائیل را تهدید خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، یک لابی صهیونیستی در آمریکا دو روز پیش در جریان دیدار با لاپید، از تعمیق اختلافات در درون رژیم صهیونیستی و بین سران صهیونیست بر سر تصمیمات جنجالی کابینه راست افراطی به ریاست «بنیامین نتانیاهو» بویژه لایحه تغییرات در قوانین قضایی این رژیم ابراز نگرانی کرده بود.

«جولی پلات» رئیس لابی صهیونیستی موسوم به «فدراسیون یهودیان آمریکای شمالی» در نشستی با حضور «یائیر لاپید» رهبر ائتلاف مخالفان در کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی گفت: ما می دانیم که اختلافات در اسرائیل عمیق و چالش برانگیز است اما از همه طرف ها می خواهیم که دنبال راهی برای سازش باشند.

این لابی صهیونیستی، سازمانی مشتکل از ۱۴۶ فدراسیون یهودی و ۳۰۰ انجمن یهودی در ایالات متحده و کانادا است که سالانه ۳ میلیارد دلار پول جمع آوری و برای بهبود وضعیت صهیونیستها در سراسر جهان هزینه می کند.

یائیر لاپید نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز در این نشست، خواستار حمایت این لابی صهیونیستی از دموکراسی مورد ادعای این رژیم شد.

شبکه تلویزیونی صهیونیستی «آی۲۴نیوز»، صهیونیستهای ساکن آمریکای شمالی و دولت آمریکا را نیز مخالف لایحه تغییرات قضایی عنوان کرد که کابینه راست افراطی رژیم صهیونیستی به ریاست «بنیامین نتانیاهو» خواهان تصویب آن در پارلمان است.

ماه گذشته نیز، هیاتی از این لابی صهیونیستی به سرزمین های اشغالی سفر کرد و خواستار توقف یا اصلاح لایحه تغییرات قضایی شد.

سرزمین های اشغالی شامگاه شنبه و دوشنبه شب نیز به روال گذشته صحنه تظاهرات گسترده علیه نتانیاهو بود و ساکنان صهیونیستِ سرزمین های اشغالی برای چهاردهمین هفته متوالی به خیابان ها آمدند و علیه لایحه جنجالی تغییرات قوانین نظام قضایی اعتراض کردند.

پایگاه خبری صهیونیستی «واللا» تعداد شرکت کنندگان در تظاهرات علیه کابینه نتانیاهو در تل آویو را بیش از ۱۴۵ هزار نفر اعلام کرد.

شهرک‌نشینان معترض بار دیگر مخالفت خود را با تعلیق فرآیند تصویب لایحه تغییرات قضایی اعلام کرده و خواستار توقف کامل آن شدند.

معترضان می‌گویند لایحه تغییرات قضایی ضربه سختی به دموکراسی مورد ادعای صهیونیستها وارد می‌کند، زیرا تأثیر دیوان عالی (بالاترین نهاد قضایی رژیم صهیونیستی) را بر روند تصویب "قوانین پایه" محدود می‌کند و به اعضای کنست اجازه می‌دهد که مصوبات آن را تعویق بیندازد.

نتانیاهو مدعی است این طرح بر دموکراسی مورد ادعای صهیونیستها تاثیری نخواهد گذاشت و هدف آن بازگرداندن تعادل بین قوا (قانون‌گذاری، اجرایی و قضایی) است اما مخالفان این لایحه تاکید می کنند که نتانیاهو از طریق آن بدنبال فرار از محاکمه در سه پرونده کلاهبرداری، رشوه خواری و فساد مالی است.

ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها