جوزپ بورل: اتحادیه اروپا از افزایش قدرت چین هراسی ندارد

کد خبر: 1215041

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه تاریخ جهان فردا به نحوه استفاده پکن از قدرت خود بستگی دارد، گفت که موضع این اتحادیه در قبال تایوان و سیاست چین واحد تغییری نکرده است.

 جوزپ بورل: اتحادیه اروپا از افزایش قدرت چین هراسی ندارد

 «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (جمعه) گفت که موضع این اتحادیه درباره مسئله تایوان تغییری نکرده است.

بورل طی یادداشتی در وبگاه سرویس خارجی اتحادیه اروپا، گفت: «اتحادیه اروپا از ظهور و افزایش قدرت چین، ترسی ندارد. همکاری و نقش چین را در حل مشکلات جهانی و منطقه‌ای تایید می‌کنیم».

وی با بیان اینکه تاریخ جهان فردا به نحوه استفاده چین از قدرت خود بستگی دارد، توضیح داد: «چین باید مسئولیت بیشتری از جمله درخصوص صلح و امنیت جهان بپذیرد».

این مقام ارشد اروپایی ضمن اشاره به روابط قوی اقتصادی چین و اتحادیه اروپا، اظهار داشت: «با این حال، نوعی عدم تعادل بین اتحادیه اروپا و چین وجود دارد که باید کاهش یابد. اتحادیه اروپا علاقه‌مند به حفظ یک سیستم باز است و در اتخاذ تدابیری برای محافظت در برابر اقدامات ناعادلانه تردید نخواهد کرد».

بورل در این یادداشت ادامه داد: «اتحادیه اروپا برای مواد خام خاصی مانند کبالت، منگنز و منیزیم، بیش از حد به چین وابسته است اما زمانی که منافع حیاتی در خطر قرار بگیرد، می‌تواند به سرعت از شر این وابستگی خلاص شود».

وی در ادامه به موضوه تایوان پرداخت: «ما اساساً به سیاست چین واحد متعهد هستیم. ما هیچ دلیلی برای زیر سوال بردن آن نمی بینیم ولی هر گونه تلاش برای تغییر وضعیت موجود با زور، غیرقابل قبول خواهد بود».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این‌باره اضافه کرد: «باید از تشدید تنش و تحریک در موضوع تایوان اجتناب شود. موضع اتحادیه در مورد تایوان تغییر نکرده است».

بورل همچنین با بیان اینکه گفتگوی رئیس جمهور چین با همتای اوکراینی مفید خواهد بود، گفت: «اگر پکن به یافتن راه حل سیاسی برای جنگ [اوکراین] کمک نکند، حفظ رابطه اعتماد اتحادیه اروپا با چین، اگر نگوییم غیرممکن، بسیار دشوار خواهد بود».

از سوی دیگر «آنالنا بائربوک» وزیر امور خارجه آلمان که به پکن سفر کرده، با بیان اینکه هیچ کشوری به اندازه چین بر روسیه نفوذ ندارد، تاکید کرد که وضعیت تایوان نباید تغییر کند.

فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها