ابراز نگرانی سازمان ملل از جاسوسی آمریکا از گوترش

کد خبر: 1215888

سازمان ملل متحد از گزارش‌ها درباره اینکه آمریکا از دبیر کل این سازمان جاسوسی کرده ابراز نگرانی کرد.

 ابراز نگرانی سازمان ملل از جاسوسی آمریکا از گوترش

سازمان ملل متحد از گزارش‌ها درباره اینکه آمریکا از دبیر کل این سازمان جاسوسی کرده ابراز نگرانی کرد.

سخنگوی سازمان ملل متحد می‌گوید این سازمان نگرانی خود را از گزارش‌ها درباره جاسوسی ایالات متحده آمریکا از «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل به آن کشور ابراز کرده است.

ساعاتی قبل‌تر روزنامه واشنگتن‌پست با استناد به چهار گزارش طبقه‌بندی‌شده که به دست این روزنامه رسیده بود مدعی شد ایالات متحده مکالمات گوترش با سایر مقام‌های سازمان ملل را شنود کرده است.

روزنامه آمریکایی نوشته از میان این ۴ سند، دو مورد آنها جدید هستند و قبل از این گزارشی درباره آنها منتشر نشده است.

واشنگتن‌پست نوشته است: «[این اسناد] بر روی تعاملات گوترش با مقام‌های ارشد سازمان ملل و رهبران جهان نور می‌تاباند و از جمله، به تشریح خشم او بابت جلوگیری از سفرش به یک منطقه جنگ‌زده در اتیوپی و ناامیدی‌هایش از ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین می‌پردازد.»

اسنادی که واشنگتن‌پست به آنها استناد کرد بخشی از مجموعه اسناد امنیتی هستند که یک عضو گارد ملی نیروی هوایی آمریکا آنها را در شبکه اجتماعی «دیسکورد» منتشر کرده است.

رسانه‌های آمریکا در روزهای گذشته گزارش داده‌اند این فرد دستگیر شده و در دادگاه ممکن است تا حداکثر ۱۵ سال حبس روبرو شود. این اسناد به افشای برخی از اسرار پنتاگون از نقائص پدافند هوایی اوکراین گرفته تا نحوه جاسوسی ایالات متحده از متحدان و شریکانش پرداخته است.  

اسناد مربوط به گوترش ظاهراً به مکالمات شخصی او با دستیارانش درباره تعاملات دیپلماتیک او مربوط می‌شود. این اسناد نشان می‌دهد دولت ایالات متحده این جاسوسی‌ها را با استناد به قانونی به نام «تجسس اطلاعات خارجی» انجام داده است.

اسناد مربوط به گوترش ترکیبی از برخی از جملات مستقیم او، اظهارات دستیارانش و همچنین تحلیل‌های مقام‌های اطلاعاتی آمریکا درباره احساسات او در خصوص تلاش‌های دیپلماتیکش است.

در یکی از این سندها عنوان شده که گوترش، چند روز بعد از اینکه زلنسکی گفت می‌خواهد با او به صورت شخصی دیدار کند از سفرش به کی‌یف «خوشحال» نبوده است.

در سند مذکور به دلیل ناراحتی گوترش اشاره نشده اما یک دیپلمات سازمان ملل، به شرم عدم افشای نام به واشنگتن‌پست گفته گوترش ۷۳ ساله قبل از آن سفر به جاهای دیگر سفر کرده بود و سفر به کی‌یف برایش خسته‌کننده بود.

در سند دیگری عنوان شده که بعد از سفر گوترش به کی‌یف و دیدارش در روز ۸ مارس با زلنسکی او به سخنگویش گفته بود که احساس کرده که جشن عمومی غافلگیرانه‌ای که برای روز جهانی زن ترتیب داده شده بود او را «واقعاً عصبانی» کرده است.

دستیاران زلنسکی بعدا گفته‌اند که زلنسکی بدون اطلاع قبلی به گوترش در آن جلسه به نظامیان اوکراین مدال اهدا کرده و بعداً شروع به انتشار عکس‌ها و فیلم‌هایی از آن مراسم کرده تا اینطور به نظر برسد که گوترش در حال تبریک گفتن به نظامیان اوکراینی است.

آنتونیو گوترش البته عملیات نظامی روسیه در اوکراین را نقض منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی توصیف کرده و خواستار احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی اوکراین شده است.

طبق آنچه در سند افشاشده آمده گوترش به سخنگویش گفته که او برای کمک به اوکراین رفته اما اوکراینی‌ها «همه کار انجام می‌دهند تا از ما باج‌خواهی کنند.»/فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها