رسوایی جدید امریکا /رابرت کندی: امریکا داعش را ایجاد کرد

کد خبر: 1216770

هرچند نقش مخرب امریکا در پرورش تروریست‌ها در جهان بر همگان آشکار شده و مقامات سابق این کشور هم به طور تلویحی به آن اعتراف کرده‌اند، این بار سیاست تروریست‌پروری از زبان رابرت کندی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور بیان شد که به صراحت گفت واشنگتن داعش را ایجاد کرده است؛ اظهاراتی که خط بطلانی بر ادعا‌های چندین ساله مقامات کاخ سفید در خط مقدم مبارزه نمایشی با داعش است.

رسوایی جدید امریکا /رابرت کندی: امریکا داعش را ایجاد کرد

رسوایی‌های سیاسی امریکا در جهان یکی پس از دیگری از زبان مقامات این کشور برملا می‌شود و گواهی بر این است که بیشتر بحران‌های جهان زیر سر امریکایی‌ها است که منافع دیگر کشور‌ها را فدای جاه‌طلبی‌های خونین خود می‌کنند. هرچند نابودی هسته مرکزی گروه تروریستی داعش در نوامبر ۲۰۱۷ از سوی نیرو‌های مقاومت اعلام شد، اما در یک دهه گذشته ابعاد جدیدی از پشت پرده تأسیس مخوف‌ترین گروه تکفیری در جهان منتشر شده که نشان می‌دهد داعش بچه ناخلف واشنگتن است. رابرت اف کندی، برادرزاده «جان اف کندی» رئیس‌جمهور اسبق امریکا که چهار شنبه گذشته رسماً نامزدی خود را برای انتخاب شدن به عنوان نماینده حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ اعلام کرد، به بخشی از جنایت‌های امریکا در خاورمیانه اشاره کرد. به گزارش فاکس‌نیوز، کندی در سخنرانی اعلام نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری گفت: «پلیس فاسد است، ما داعش را ایجاد کردیم. ما ۲ میلیون آواره را روانه اروپا کردیم و زمینه‌ساز بی‌ثباتی دموکراسی در آنجا شدیم که منجر به برگزیت شد. این هزینه جنگ عراق است. ۸ تریلیون دلار در آنجا خرج کردیم و ۱۶ تریلیون دلار برای تعطیلی‌های کرونایی هزینه کردیم و در مجموع ۲۴ تریلیون دلار خرج شد و هیچ حاصلی نداشت جز ویران شدن طبقه متوسط در امریکا و ما باید به این وضعیت خاتمه دهیم.»

کندی تأکید کرد: «راهبرد ما در این کشور همواره استفاده از تسلیحات نظامی برای نمایش قدرت بوده است؛ استفاده از ارتش برای نمایش قدرت در سراسر جهان. اما چینی‌ها کار متفاوتی کرده‌اند. آن‌ها فلسفه و راهبرد عمومی من را اتخاذ کردند. ما ۸ تریلیون دلار خرج کردیم تا پل‌ها، بنادر، جاده‌ها و بیمارستان‌ها را بمباران کنیم، اما آن‌ها ۸ هزار میلیارد دلار برای ساخت پل‌ها، بنادر، جاده‌ها و بیمارستان‌ها هزینه کردند و آن‌ها در حال گرفتن جای ما به عنوان شریک تجاری در اکثر کشور‌های آفریقایی و امریکای لاتین هستند. برزیل همین اواخر از دلار به ارز چین روی آورد. عربستان نیز همین کار را کرد.» کندی در ادامه گفت: «این هزینه‌ها نتیجه‌ای جز ویرانی طبقه متوسط در امریکا نداشته است و ما باید به این وضعیت پایان دهیم.»

سابقه اعتراف امریکا

به چالش کشیدن رئیس‌جمهور مستقر در مرحله درون‌حزبی انتخاب از سوی یک هم حزبی رویدادی بی‌سابقه در امریکا است که با اعلام نامزدی کندی، رقیبان دموکرات بایدن در انتحابات ۲۰۲۴ افزایش یافته است، در حالی که بایدن برای دور دوم ریاست جمهوری خود باید نامزد‌های جمهوریخواهان را نیز شکست دهد. پیش از کندی، افرادی مانند هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق امریکا هم که داعش در دوران او تأسیس شد، چند سال پیش در کتاب خاطرات خود تحت عنوان «گزینه‌های سخت» مبنی بر اینکه امریکا در پس پرده تأسیس گروهک داعش است، به نقش امریکا در حمایت از این گروه تروریستی اعتراف کرده بود. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق امریکا هم بار‌ها به این مسئله اشاره کرده بود که داعش را دولت باراک اوباما ایجاد کرده بود و تاکنون مقامات سابق واشنگتن این مسئله را رد نکرده‌اند. اسنادی که در سال ۲۰۱۶ مقامات نظامی امریکا و اداره امنیت ملی این کشور آن را منتشر کردند، بیانگر این بود که در می‌۲۰۱۲ یک همکاری بین امریکا، ترکیه و کشور‌های عرب خلیج فارس برای تأسیس گروه داعش به وجود آمده بود و طبق آن قرار شد که پول این گروه تروریستی را اعراب منطقه از جمله امارات و عربستان تأمین و آموزش آن‌ها نیز در خاک ترکیه انجام شود تا پس از آن به خاک سوریه منتقل شوند. امریکا در چند سال گذشته برای فریب افکارعمومی و نگرانی از افشای نقش خود در تأسیس و حمایت از عملیات داعش در منطقه، ائتلاف نمایشی را به راه انداخت تا نشان دهد که هیچ دخالتی در تأسیس داعش نداشته است. اما انتشار اسناد طبقه‌بندی شده وزارت خارجه و وزارت دفاع امریکا که دیده‌بان قضایی و تحت نظارت یک سازمان محافظه‌کار دولت امریکا در سال ۲۰۱۶ انجام داد، شواهد مستند دیگری ارائه کرده بود که نشان می‌داد این سرویس‌های امنیتی و دولت امریکا در ۲۰۱۲ عمداً داعش را حمایت می‌کردند، به امید اینکه از این گروه در نبرد علیه حاکمان مشروع سوریه و دیگر ماجراجویی‌های سیاسی کاخ سفید استفاده کنند. بنابراین، اعتراف رابرت کندی به نقش مهم امریکا در تأسیس داعش، ضربه محکمی بر اظهارات مقامات کاخ سفید است که مدعی بودند که با این گروهک تکفیری در عراق و سوریه مقابله می‌کنند. آنچه از شواهد و قرائن بر می‌آید امریکا در یک دهه گذشته تسلیحات در اختیار تروریست‌ها قرار داده تا برای ناامن ساختن عراق و سوریه استفاده کنند. حتی در زمانی که داعشی‌ها توسط نیرو‌های مقاومت محاصره می‌شدند، بالگرد‌های امریکایی وارد عمل شده و آن‌ها را از معرکه نجات می‌دادند.

بحران گرسنگی در امریکا

هرچند رهبران واشنگتن مدعی هستند که اقتصاد امریکا رو به بهبود است، اما گزارش‌ها خلاف آن را ثابت می‌کند. رابرت کندی در ادامه سخنان انتقادی از وضعیت داخلی امریکا، وضعیت اقتصادی و اجتماعی را در این کشور وخیم توصیف کرد. کندی اعلام کرد که یک چهارم مردم این کشور توان تأمین مایحتاج خود را ندارند و گرسنه می‌خوابند. وی در ادامه سخنرانی خود به وضعیت ناگوار نظامیان این کشور اشاره کرد و افزود: ۳۳ هزار نظامی سابق این کشور فاقد سرپناه هستند و اکنون جزو بی‌خانمان‌های این کشور به شمار می‌روند. کندی در ادامه شرایط ناخوشایند نظامیان این کشور را یادآور شد که ۲۳ نظامی امریکایی به طور روزانه دست به خودکشی می‌زنند. پس از شروع جنگ اوکراین که به بحران سوخت و انرژی در غرب منجر شد، ضربه بزرگی بر اقتصاد امریکا وارد شد. بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده در امریکا، ۷۴ درصد از مردم اظهار داشتند که اوضاع در ایالات متحده بد است و چشم‌انداز امیدوار‌کننده‌ای را برای ۲۰۱۳ متصور نیستند. همچنین، اقتصاددانان امریکایی هشدار می‌دهند که در سال جاری اقتصاد این کشور به تعبیر آن‌ها با یک توفان بزرگ آسیب خواهد دید، آن‌ها سیاست‌های اشتباه پولی و مالی و تصمیم اشتباه بایدن در بودجه این کشور را دخیل می‌دانند. وضعیت بد اقتصادی دولت بایدن، می‌تواند پاشنه آشیل دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ باشد که فرصت خوبی برای جمهوریخواهان فراهم می‌کند تا بتوانند قدرت را به دست بگیرند.

منبع: روزنامه جوان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها