چین ساخت پایگاه نظامی در امارات را از سر گرفت

کد خبر: 1217494

یک روزنامه آمریکایی با استناد به اسناد محرمانه پنتاگون گزارش کرد که چین مجدداً ساخت پایگاه نظامی در امارات را که تحت فشار واشنگتن متوقف شده بود، از سرگرفته است.

چین ساخت پایگاه نظامی در امارات را از سر گرفت

روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» با استناد به اسناد اطلاعاتی فوق سری مدعی شد، یکسال پس از آن‌که امارات متحده عربی اعلام کرد که ساخت پایگاه نظامی چین در این کشور به دلیل نگرانی آمریکا متوقف شده است، سرویس‌های جاسوسی ایالات متحده در ماه دسامبر ساخت و ساز در این تأسیسات نظامی مخفی را کشف کردند.

آبان ماه سال گذشته، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در گزارشی مدعی شد که ساخت یک پایگاه نظامی محرمانه چین در امارات متحده عربی با مداخله و تحت فشارهای ایالات متحده آمریکا متوقف شده است.

طبق گزارش واشنگتن‌پست،  طبق اسناد و مصاحبه‌های مربوطه با مقام‌های ارشد دولت بایدن، فعالیت‌هایی در بندری نزدیک «ابوظبی» در بین چندین تحولاتی در امارات متحده عربی محسوب می‌شود که ارتش چین در آن مشارکت دارد و سازمان‌های اطلاعاتی واشنگتن که نگران توسعه روابط امنیتی نزدیک‌تر امارات با چین هستند و منافع خود را در خطر می‌بینند، این فعالیت‌ها را تحت نظر دارند.  

از طرف دیگر، مشاهده پرسنل نظامی چین در اطراف دیگر سایت‌های حساس ساخت و ساز نیز نگرانی ایالات متحده را برانگیخته است.

در یکی از اسناد فوق محرمانه آمده است که تلاش‌های پکن در امارات متحده عربی بخشی از کمپین ارتش آزادیبخش خلق چین برای ساخت یک شبکه جهانی نظامی است که شامل دست‌کم پنج پایگاه نظامی در سراسر جهان و ۱۰ سایت پشتیبانی لجستیکی تا سال ۲۰۳۰ است.

طبق این اسناد، مقام‌های نظامی چین این ابتکار عمل را «پروژه 141» می‌نامند.

واشنگتن‌پست این اسناد محرمانه و طبقه‌بندی شده را که قبلاً گزارش نشده بود، از گنجینه ای از اطلاعاتی که در شبکه اجتماعی «دیسکورد» درز پیدا کرده بود به دست آورده است که بخشی از این اسناد شامل جزئیاتی از برنامه چین برای توسعه پهپادهای فراصوت می‌شود.

دهها اسناد بسیار محرمانه در فضای اینترنت قرار گرفته است که اطلاعات حساسی  درباره فرماندهان نظامی و اطلاعاتی ارشد دنیا فاش می‌کند.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست گزارش داد، بر اساس محتوای یک سند اطلاعاتی که اخیرا در اینترنت فاش شد، ارتش آمریکا ارزیابی کرده که ارتش چین به زودی پهپادی جاسوسی با قابلیت پرواز در ارتفاع بالا و با سرعت دست کم سه برابر سرعت صوت را به خدمت می‌گیرد.

به دنبال افشای این اسناد فوق سری، دفتر تحقیقات فدرال آمریکا (اف.بی.آی)‌ تیشیرای 21 ساله را به اتهام افشای این اسناد طبقه بندی شده که باعث سرافکندگی واشنگتن نزد متحدانش در سراسر جهان شد دستگیر کرد.

این افشاگری نخستین بار در اوایل ماه جاری میلادی گزارش شده و واشنگتن را از بابت آسیب‌ها و تبعاتش به دردسر انداخت.

افشاگری این اسناد درباره جاسوسی آمریکا از متحدانش و همچین درباره آسیب‌پذیری ‌های ارتش اوکراین برای واشنگتن رسوایی به بار آورد.

طبق گزارش واشنگتن‌پست، سطح نگرانی درباره فعالیت‌های چین در امارات متحده عربی در بین مقام‌های آمریکایی متفاوت است و برخی آن را قابل مدیریت می‌دانند و برخی آن را یک تهدید مهم به شمار می‌آورند.

یکی از مقام‌های امارات در واکنش به این اسناد گفت: «سیاست ما این نیست که بخواهیم در خصوص مطالب بی‌مفهومی که ظاهراً به صورت مجرمانه به دست آمده است، اظهارنظر کنیم».

از طرف دیگر، «لیو پنگیو» سخنگوی سفارت چین در واشنگتن گفته است که نگرانی‌های آمریکا درباره تأسیسات نظامی چین در خارج از کشور نابجا است.

وی در این خصوص گفت: «به عنوان یک اصل، چین همکاری های امنیتی و اجرای قانون عادی را با سایر کشورها بر اساس اصل برابری و منافع متقابل انجام می‌دهد».

وی ادامه داد: «ایالات متحده بیش از ۸۰۰ پایگاه نظامی در خارج از کشور را اداره می کند که باعث نگرانی بسیاری از کشورهای جهان شده است. این کشور در جایگاهی نیست که بخواهد از کشورهای دیگر انتقاد کند».

مقام‌های آمریکایی اصرار دارند که اجازه عملیاتی شدن پایگاه نظامی چین در امارات را نمی‌دهند و می‌گویند که چنین تأسیساتی فعالیت‌های نظامی حساس آمریکا در غرب آسیا را در معرض خطر قرار می‌دهد.

یکی از مقام‌های ارشد دولت آمریکا در این خصوص گفته است: «امارات یک شریک نزدیک است و ما به طور منظم با رهبری ارشد این کشور در شماری از موضوعات منطقه‌ای و جهانی تعامل داریم».

بر اساس این گزارش، کشف جدید ادامه ساخت و ساز چین در پایگاه نظامی متوقف شده نشان می‌دهد که امارات با واشنگتن روراست نیست.

یکی از مقام‌های ارشد دولت بایدن در این خصوص گفت: «فکر نمی‌کنم آن‌ها به چین گفته باشند که همه چیز تمام شده است و ما نمی‌خواهیم چنین چیزی پیش برود».

«ژاکلین دیل» عضو ارشد مؤسسه تحیقات سیاست خارجی می‌گوید که ایجاد پایگاه و تأسیسات مرتبط چین در امارات، توانایی ایالات متحده را برای عملیات پیچیده‌تر می کند زیرا یکی از بزرگترین پایگاههای ایالات متحده در غرب آسیا، پایگاه هوایی الظفره، در ۵۰ مایلی بندر خلیفه قرار دارد.

آبان سال گذشته، روزنامه وال استریت ژورنال گزارش کرد که جو بایدن در ماه می و آگوست سال گذشته میلادی دو بار مستقیماً برای تأثیرگذاری در مقام‌های اماراتی برای متوقف کردن پروژه چین، با «محمد بن زاید آل نهیان» ولی‌عهد ابوظبی مستقیماً گفت‌وگو کرد.

این گزارش درباره نقش ایالات متحده در اعمال فشار به امارات برای متوقف کردن این پروژه نوشت که اواخر ماه سپتامبر سال جاری میلادی، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا و «برت مک گورک» هماهنگ‌کننده امور غرب آسیا در کاخ سفید به امارات متحده عربی سفر کردند و جزئیاتی را درباره اطلاعات آمریکا درباره این سایت مذکور در اختیار مقام‌های امارات قرار دادند و مک گورک نیز هفته جاری برای ملاقات با ولی‌عهد ابوظبی به امارات سفر کرد.

وال استریت ژورنال سپس در ادامه گزارش خود نوشت که پس از بازدید اخیر مقام‌های آمریکایی از سایت الخلیفه، پروژه ساخت و ساز به حالت تعلیق درآمد.

تنش‌ها میان ایالات متحده و چین در سال‌های اخیر در خصوص طیفی از موضوعات تشدید شده است و دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا پس از شیوع همه‌گیری کرونا، اتهام‌زنی به چین را آغاز کرد و بدون ارائه سند و مدرک مدعی شد که ویروس کرونا از آزمایشگاهی در «ووهان» چین در جهان انتشار یافته است که پکن این اتهامات را رد کرد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که واشنگتن به دنبال رقابت با چین و جلوگیری از افزایش نفوذ این کشور در جهان است و پیش از این نیز به ساخت پایگاه نظامی چین در جیبوتی اعتراض کرده بود که پکن در پاسخ به این کشور تصریح کرده بود که هدف از تأسیس پایگاه در جیبوتی، حمایت از مأموریت حفظ صلح و عملیات بشردوستانه در آفریقا است.

فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها