مهمترین چالش پیش روی اسرائیل در سال جدید

کد خبر: 1218091

رئیس مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و یکی از ژنرال‌های برجسته این رژیم در مقاله‌ای مشترک با اشاره به ده چالش و خطر بزرگ علیه این رژیم تاکید کردند که هم‌زمان با آشکار شدن نقاط ضعف اسرائیل، دشمنان آن به تجهیزات نظامی پیشرفته مجهز شده‌اند.

مهمترین چالش پیش روی اسرائیل در سال جدید

رئیس مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و یکی از ژنرال‌های برجسته این رژیم در مقاله‌ای مشترک با اشاره به ده چالش و خطر بزرگ علیه این رژیم تاکید کردند که هم‌زمان با آشکار شدن نقاط ضعف اسرائیل، دشمنان آن به تجهیزات نظامی پیشرفته مجهز شده‌اند.

«عاموس یادلین» رئیس مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و «اودی اویتا» ژنرال ارشد ارتش این رژیم در مقاله‌ای مشترک با اشاره به بحران پیچیده‌ای که اسرائیلی‌ها گرفتار آن هستند اعلام کردند، در حالی که 70 سال از تاسیس «اسرائیل» می‌گذرد می‌بینیم که یک بحران داخلی بزرگ، قدرت و دستاوردهای اسرائیل را تهدید می‌کند و علامت سوال‌های زیادی درباره آینده آن به ویژه چگونگی خروج از بحران کنونی وجود دارد.

بر اساس این مقاله که در وبسایت «شبکه 12 تلویزیون» رژیم صهیونیستی منتشر شد، مهمترین چالش پیش روی اسرائیل در سال جدید، برتری چین بر ایالات متحده و تبدیل شدن پکن به یک قدرت جهانی پیشرو است. بنابراین افول قدرت آمریکا به معنای آن است که اسرائیل عملا حامی اصلی و قدرتمند خود را از دست می‌دهد. اما چالش دوم مربوط به شرایط محیطی و جمعیتی اسرائیل است؛ به طوری که تهدید امنیت انرژی و آب و مواد غذایی، اسرائیل را ضعیف می‌کند.

این دو ژنرال صهیونیست تاکید کردند، اسرائیل به اهداف خود در زمینه انتشار گازهای گلخانه‌ای و انتقال به منابع انرژی تجدیدپذیر نرسید و این درحالی است که برای مقابله با بلایای طبیعی و جنگ‌ها نیز آمادگی ندارد. چالش سوم مربوط به وضعیت سیاسی اسرائیل  و به ویژه فروپاشی روابط تل‌آویو و واشنگتن بعد از تضعیف اصول و ارزش‌های مشترک دو طرف و تضاد منافع آنها در موضوعات راهبردی است؛ موضوعی که اسرائیل را از وضعیت متحد و ذخیره روزهای سخت آمریکا تبدیل به باری بر دوش این کشور کرده است.

در ادامه این گزارش آمده است، زمانی که وتوی آمریکا در شورای امنیت ملی تضمین نمی‌شود، اسرائیل دچار یک انزوای سیاسی شده و از تصمیم‌گیری‌های سخت رنج می‌برد و ممکن است مشمول تحریم‌های شرکت‌های بین‌المللی شود و افسران ارشد آن در معرض حکم بازداشت در دیوان بین‌المللی در لاهه قرار بگیرند. همچنین نگرانی‌هایی درباره عدم تمدید کمک‌های آمریکا به اسرائیل بعد از سال 2028 وجود دارد و این یعنی همکاری نظامی دو طرف تحت تاثیر قرار می‌گیرد و خطر تحریم نظامی علیه اسرائیل نیز وجود دارد.

بر اساس این مقاله مسئولان مذکور صهیونیست، چهارمین چالش اسرائیل مربوط به رابطه آن با یهودیان جهان است؛ جایی که به دلیل شکاف عمیق میان حکومت اسرائیلی و یهودیان سراسر جهان، آنها اسرائیل (فلسطین اشغالی) را «کشور» خود نمی‌دانند.  اما چالش پنجم مربوط به حوزه فناوری و ترسِ از دست دادن امتیازات نظامی و کیفی اسرائیل بعد از محدود شدن حوزه دسترسی آن به فناوری‌های حساس است؛ مسئله‌ای که به توانایی اسرائیل در تبدیل امکانات فناوری به سیستم‌های دفاعی و تجهیزات پیشرفته آسیب جدی می‌زند.

عاموس یادلین و اودی اویتا در ادامه مقاله خود تاکید کردند، همه این‌ها درحالی است که دشمنان اسرائیل، خودشان را به امکانات نظامی پیشرفته به ویژه در زمینه موشک‌های نقطه‌زن و پهپادها و هوش مصنوعی و اینترنت مجهز کرده‌اند و از نقاط ضعف اسرائیل بهره می‌برند.  در این میان چالش ششم اسرائیل به درگیری فلسطینی-اسرائیلی بعد از شکست روند سازش سیاسی مربوط می‌شود. پس از عجله کابینه اسرائیل برای الحاق شهرک‌های کرانه باختری و ممانعت از تشکیل دولت فلسطینی راه حل «دو دولتی» کاملا از بین رفته است.

طبق این گزارش، چالش هفتم اسرائیل مربوط به دستیابی ایران به فناوری هسته‌ای و ظهور یک تهدید موجودیتی بزرگ علیه اسرائیل است. در دوره اخیر منطقه دچار تغییرات زیادی شده و زیر چتر قدرت هسته‌ای ایران، خطرات موجودیتی علیه اسرائیل افزایش می‌یابد و شاهد تشدید تلاش‌ها جهت حمله به اسرائیل خواهیم بود. در این شرایط ارتش با چالش‌های مستمر و زیادی در مرزها مواجه می‌شود و باید خود را برای جنگ در 5 جبهه به شکل هم‌زمان آماده کند. اسرائیل ممکن است در این مرحله حتی توسط کشورهایی چون عربستان ، ترکیه، مصر و عراق که به فناوری هسته‌ای مجهز خواهند شد، محاصره شود.

دو ژنرال مذکور صهیونیست تصریح کردند، چالش هشتم اسرائیل ماهیت اقتصادی دارد و این خطر وجود دارد که اقتصاد اسرائیل همانند کشورهای جهان سوم شود و با فرار مغزها، بخش تکنولوژی پیشرفته و دانشگاهی اسرائیل با مشکلات زیادی مواجه می‌گردد و به دلیل کاهش ثبات داخلی اسرائیل، روابط با آمریکا نیز آسیب جدی می‌بیند.  در این میان چالش نهمی نیز وجود دارد که به ارتش برمی‌گردد. با گسترش پدیده فرار از خدمت، فرسایش انگیزه خدمت میان جوانان اسرائیلی، بی‌اعتمادی اسرائیلی‌ها به ارتش و ... مواردی هستند که منجر به نابودی ارتش یا از بین رفتن قدرت نیروی انسانی آن می‌شوند. همین مسئله به توانایی ارتش در مقابه با مقاومت آسیب می‌زند.

در پایان این گزارش تاکید شده است، دهمین چالش اسرائیل مربوط به جامعه داخلی آن است؛ جایی که شاهد وضعیت دوقطبی عمیقی میان چپ و راست‌ها، محافظه‌کاران و لیبرال‌ها، سکولارها و مذهبی افراطی‌ها، ثروتمندان و فقرا و .. و انحلال زیرساخت‌های اجتماعی هستیم./تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها