ساندی تایمز؛

بازداشت پوتین در صورت سفر به آفریقای جنوبی

کد خبر: 1218532

منابع دولتی در آفریقای جنوبی می‌گویند که علیرغم میل باطنی، اگر پوتین به این کشور سفر کند مجبور هستند او را به خاطر حکم دیوان لاهه بازداشت کنند.

بازداشت پوتین در صورت سفر به آفریقای جنوبی

روزنامه ساندی تایمز چاپ آفریقای جنوبی گزارش داد که پرتوریا به «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه گفته که در نشست بریکس که قرار است در ماه اوت در این کشور برگزار شود حضور پیدا نکند چرا که ممکن است بازداشت شود.

براساس این گزارش، یک مقام دولتی آفریقای جنوبی به ساندی تایمز گفته، اگر او به کشور ما سفر کند هیچ چاره‌ای جز بازداشت او نداریم و مجبوریم این کار را کنیم.

دیوان بین‌المللی کیفری در لاهه در 16 مارس گذشته حکم بازداشت رئیس جمهور روسیه در ارتباط با جنگ اوکراین صادر کرده است. این دادگاه بین‌المللی با ادعای مظنون بودن پوتین به تبعید غیرقانونی کودکان و انتقال غیرقانونی ساکنان قلمرو اوکراین به فدراسیون روسیه، برای رئیس جمهور روسیه حکم بازداشت صادر کرده است.

مسکو همواره اتهامات علیه نیروهای روسیه مبنی بر ارتکاب جنایت در جریان جنگ یکساله با اوکراین را رد کرده است.

پرتوریا علیرغم امضای معاهده رم که دیوان کیفری بین‌المللی کیفری را تأسیس کرده تلاش کرد این حکم را نادیده بگیرد.

«سیریل رامافوسا» رئیس جمهور آفریقای جنوبی هفته گذشته در واکنش به این حکم گفته بود که کشورش را از دیوان بین‌المللی لاهه خارج خواهد کرد تا ولادیمیر پوتین بتواند در این نشست کلیدی به میزبانی این کشور شرکت کند.

با این حال کمتر از 24 ساعت بعد رامافوسا مجبور شد از اظهارات خود عقب نشینی کند چرا که دادگاه عالی آفریقای جنوبی اتخاذ چنین تصمیمی را رد کرده است.  

ساندی تایمز در ادامه گزارش داد، دادگاه عالی آفریقای جنوبی گفته که دولت اساسا اجازه ندارد با یک رای ساده قانون اساسی را تغییر دهد.

آفریقای جنوبی یکی از مهمترین متحدان روسیه در قاره آفریقا است. این کشور به شدت از نظر تامین انرژی مشکل دارد و در تلاش برای ساخت یک نیروگاه اتمی جدید توسط متخصصان روسیه در این کشور است.

کمیسیون ویژه دولتی در این زمینه در نهایت نتیجه گیری کرده است که آفریقای جنوبی چاره ای جز بازداشت پوتین ندارد اگر او وارد خاک این کشور شود./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها