واکنش آمریکا به انتخابات ریاست جمهوری لبنان و ترکیه

کد خبر: 1218655

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به انتخابات لبنان مدعی شد که واشنگتن به دنبال حمایت از نامزدی نیست و همزمان درباره انتخابات ترکیه اعلام کرد تمایلی به اظهار نظر درباره انتخابات داخلی این کشور ندارد.

واکنش آمریکا به انتخابات ریاست جمهوری لبنان و ترکیه

ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی درباره انتخابات لبنان ادعا کرد، ما به دنبال حمایت از یک نامزد در انتخابات لبنان نیستیم.

این مقام آمریکایی درعین حال تصریح کرد: ما می خواهیم مردم لبنان رئیس جمهوری را انتخاب کنند که بتواند به چالش های گسترده این کشور رسیدگی کند.

وی مدعی شد: اکنون زمان اقدام است و تنها راه حل بحران های لبنان می تواند از سوی مردم لبنان ارائه شود.

پاتل در پاسخ به سوالی درباره موضع آمریکا در قبال انتخابات ریاست جمهوری ترکیه نیز گفت: ترکیه یک متحد مهم آمریکا در ناتو است. این کشور نقش مهمی در حمایت از اوکراین و ادامه طرح غلات دریای سیاه ایفا کرده است.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود که نمی خواهم در خصوص انتخابات و سیاست داخلی یک کشور دیگر اظهار نظر کنم اما صرف نظر از اینکه چه کسی در ترکیه در قدرت قرار دارد، ما می دانیم که روابط ما با این کشور عمیق است و آنها یک عضو کلیدی در ناتو هستند.

به گزارش ایرنا، از تاریخ نهم آبان ماه که دوره ریاست جمهوری «میشل عون» به پایان رسید (و حتی پیش از آن)، جریان‌های لبنان تلاش‌های خود را برای تعیین رئیس جمهور جدید آغاز کردند، ولی تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده‌اند و بازیگران خارجی نیز توجهی به حل مشکلات این کشور بحران زده ندارند و فقط به دنبال منافع خود می‌باشند.

تداوم خلاء در نهاد ریاست جمهوری لبنان از آن زمان در سایه پافشاری احزاب و جریان های سیاسی بر مواضع و نامزدهای خود، پرونده انتخاب رئیس جمهوری جدید این کشور را وارد پیچ و خم شدیدی کرده که تلاش ها برای عبور از آن نیاز به توافق یا تغییری در موازنه قوای داخلی دارد.

شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب الله لبنان گفته است:۶ ماه است که وضعیت تغییر نکرده و نامزدی که تعداد قابل توجه آرای نمایندگان را دارد، سلیمان فرنجیه است و فراکسیون های مخالف نیز به دنبال نامزد دیگری هستند که تا این لحظه در این خصوص به توافق نظر نرسیده اند و هیچ یک از نامزدهای طرف مقابل آرای قابل توجهی ندارند.

رسانه های لبنانی نیز به نقل از منابع خود در جریان ۱۴ مارس گفته اند که این جریان به طور غیر رسمی از ژنرال جوزف عون فرمانده ارتش لبنان حمایت می کند هر چند این حمایت تا قبل از انعقاد کنفرانس پاریس که با مشارکت برخی کشورهای غربی و منطقه ای و در غیاب لبنان رنگ بوی جدی به خود نگرفته بود اما با چراغ سبز کشورهای خارجی به خصوص عربستان و فرانسه، جوزف عون به عنوان کاندید جریان ۱۴ مارس به طور جدی وارد رقابت های انتخاباتی شده است.

در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که در تاریخ ۱۴ ماه می ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) و همزمان با انتخابات پارلمانی این کشور برگزار خواهد شد، چهار نامزد نهایی از جمله "رجب طیب اردوغان" از سوی ائتلاف جمهور، "کمال قلیچداراوغلو" از سوی ائتلاف ملت، "محرم اینجه" از سوی حزب مملکت و "سینان اوغان" از سوی ائتلاف آتا در حال رقابت هستند.

انتخابات حساس پیش رو، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ترکیه و دومین دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور پس از تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی و بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس این کشور محسوب می‌شود.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و منتخبان مردم در مجلس ترکیه نیز که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی می‌نشینند.

ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها