بازتاب بازگشت سوریه به اتحادیه عرب | قرقاش چه گفت؟

کد خبر: 1219599

مشاور دیپلماتیک رئیس کشور امارات متحده عربی بازگشت سوریه به آغوش اتحادیه عرب را گامی مثبت ارزیابی کرد.

بازتاب بازگشت سوریه به اتحادیه عرب | قرقاش چه گفت؟

مشاور دیپلماتیک رئیس کشور امارات متحده عربی بازگشت سوریه به آغوش اتحادیه عرب را گامی مثبت ارزیابی کرد.

انور قرقاش ضمن استقبال از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب گفت که چالش‌های پیش روی منطقه نیازمند تقویت ارتباطات و اقدام مشترک است؛ به گونه‌ای که منافع کشورهای عربی و ملت‌های منطقه را تضمین کند.

مشاور رئیس کشور امارات متحده در امور دیپلماتیک در صفحه توئیتر خود نوشت: بازگشت سوریه به اتحادیه عرب گام مثبتی است که نقش اعراب را در این پرونده حیاتی دوباره فعال می‌کند.

او افزود: امارات به ضرورت ایجاد پل‌های ارتباطی و به حداکثر رساندن مشارکت‌ها برای تضمین رونق و ثبات منطقه‌ای اعتقاد دارد.

وزرای خارجه اتحادیه عرب در نشست امروز خود در قاهره با صدور قطعنامه ۸۹۱۴ بر موافقت خود با ازسرگیری مشارکت هیات‌های سوری در نشست‌های شورای اتحادیه و تمامی سازمان های وابسته به آن تأکید کردند.

احمد ابوالغیط، دبیر کل اتحادیه عرب، امروز (یکشنبه) پس از نشست قاهره درباره بازگشت سوریه به این اتحادیه گفت که «دولت سوریه از این پس در تمام جلسات اتحادیه عرب حضور خواهد داشت.»

ابوالغیط تأکید کرد که «بشار اسد در صورت تمایل می‌تواند در نشست آتی سران کشورهای عربی که در عربستان برگزار خواهد شد، حضور پیدا کند.»

بازتاب بازگشت سوریه به اتحادیه عرب در رسانه‌های عبری زبان

با وجود آنکه رسانه‌های صهیونیستی تلاش کردند تا فقط به انعکاس خبر بازگشت سوریه به اتحادیه عرب اکتفا کنند، اما در لا به لای این اخبار، رگه‌‌هایی از اعتراف به شکست طرح براندازی دولت بشار اسد و پیروزی مقاومت قابل لمس بود.

به گزارش سایت عبری زبان خبرگزاری تسنیم، بعد از تصویب رسمی بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و انتشار قطعنامه مربوط به آن، رسانه‌های عبری زبان هم به انتشار آن پرداخته و تیترهای نزدیک به یکدیگری را در رابطه با بازگشت سوریه به صفوف اتحادیه عرب منتشر کردند.

روزنامه یدیعوت احارانوت در خبری در این رابطه نوشت: سوریه بعد از آنکه در سال 2011 همزمان با آغاز جنگ خانگی در این کشور از اتحادیه عرب بیرون گذشته شده بود، مجددا به این اتحادیه بازگشته و انزوایش بدین شکل پایان پذیرفت.

به نوشته این رسانه عبری زبان، کار تحریم و بایکوت سوریه به پایان (شکست) خود نزدیک شده است و سوریه و اسد بعد از 12 سال به اتحادیه عرب باز می‌گردند.

وای نت پایگاه خبری برخط این روزنامه هم در گزارش مفصلی در این رابطه نوشت: با مصوبه نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب در قاهره سوریه اجازه پیدا خواهد کرد در نشست سران این اتحادیه که روز 19 مه در عربستان سعودی برگزار می‌شود، شرکت کند، این در حالی است که احمد ابوالغیط دبیر کل اتحادیه عرب اعلام کرده است، احتمالا شاهد حضور بشار اسد در نشست سران ریاض خواهیم بود.

به اعتراف این رسانه، بازگشت سوریه به اتحادیه عرب نقطه اوج روندی آشتی کشورهای عربی با نظام بشار اسد است، این در حالی است که این کشورها چند سال سوریه را بایکوت کرده بودند.

در بخش دیگری از این گزارش تاکید شده است، با توجه این درک که نظام سوریه قدرتمندانه از جنگ خانگی خارج شده و همچنان زمام امور را در قبضه خود دارد، کشورهای عربی و اسلامی اخیرا مذاکرات و رایزنی‌های خود را برای تجدید روابط با دمشق آغاز کرده‌اند.

روزنامه هاارتص هم در تحلیلی به نقل از خبرگزاری‌های جهانی نوشت: تصویب بازگشت سوریه به اتحادیه عرب یک گام سمبلیک است که می تواند زمینه را برای بازگشت کامل سوریه به دامن جامعه جهانی هموار ‌کند، این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا همچنان مخالفت خود را با عادی سازی روابط با سوریه اعلام کرده است.

شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی هم در گزارشی در این ارتباط نوشت: این مصوبه اتحادیه عرب چند روز بعد از سفر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به سوری انجام گرفت در حالی که در برهه اخیر شاهد از سرگیری روابط بسیاری از کشورها از جمله عربستان سعودی و مصر با سوریه بودیم، گرچه برخی از کشورها همچون قطر همچنان مخالف ازسرگیری روابط است.

 بغداد: بازگشت سوریه به اتحادیه عرب تکامل عربی را تقویت می‌کند

وزارت امور خارجه عراق اعلام کرد که بازگشت سوریه به اتحادیه عرب اصل تکامل مشترک عربی را تقویت خواهد کرد.

وزارت خارجه عراق اعلام کرد که بازگشت سوریه به اتحادیه عرب اصل تکامل مشترک عربی را تقویت می‌کند.

«فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق نیز در مصاحبه با اسپوتنیک گفت: «کمیته مربوط به پیگیری اجرای مفاد تصمیم بازگشت سوریه به اتحادیه عرب در هر دو سطح داخلی و خارجی فعالیت خواهد کرد.

«احمد ابوالغیط» دبیر کل اتحادیه عرب نیز گفت اگر «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه تمایل داشته باشد تا در نشست آتی سران اتحادیه عرب در ریاض شرکت کند این امکان وجود دارد چون سوریه در حال حاضر به عضویت کامل اتحادیه عرب بازگشته است.

شورای اتحادیه عرب امروز یکشنبه جلسه فوق العاده‌ای را در سطح وزرا به ریاست «سامح شکری» وزیر امور خارجه مصر برگزار و درباره تحولات سوریه و موضوع بازگشت این کشور به اتحادیه عرب گفت‌وگو کرد. ساعاتی بعد، «احمد الصحاف» سخنگوی وزارت امور خارجه عراق اعلام کرد که وزرای خارجه کشورهای عربی در نشست امروز خود در قاهره، درباره بازگشت دمشق به جایگاهش در اتحادیه عرب به اجماع رسیدند.

در بیانیه اتحادیه عرب درباره لغو تعلیق عضویت سوریه آمده است: مشارکت هیأت‌های سوری در نشست‌های شورای اتحادیه عرب از امروز از سر گرفته خواهد شد و گام‌های عملی و جامعی برای حرکت گام‌به‌گام به سوی حل بحران سوریه طبق اصل گام مقابل گام برداشته می‌شود.

ابوالغیط همچنین گفت که سوریه می‌تواند در اجلاس آتی اتحادیه عرب که قرار است در ریاض برگزار شود، شرکت کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها