پاشینیان و علی‌اف در بروکسل دیدار می‌کنند

کد خبر: 1219672

روزنامه «فایننشال تایمز» به نقل از منابع آگاه گزارش داد نخست‌وزیر ارمنستان و رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان روز یکشنبه در بروکسل دیدار خواهند کرد.

پاشینیان و علی‌اف در بروکسل دیدار می‌کنند

پس از پایان ناامیدکننده مذاکرات وزیران امور جمهوری آذربایجان و ارمنستان در واشنگتن، بروکسل آماده میزبانی سران دو کشور می‌شود تا با میانجی‌گری اتحادیه اروپا طرفین راه حلی برای اختلافات خود پیدا کنند.

 تارنمای روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز امروز در خبری اختصاصی نوشت: الهام علی‌اف و نیکول پاشینیان یکشنبه آینده (۲۴ اردیبهشت) برای ازسرگیری مذاکرات صلح در بلژیک دیدار خواهند کرد.

به نوشته این روزنامه، چارلز میشل رئیس شورای اروپا میزبان این دیدار خواهد بود. در فوریه گذشته نیز طرفین در مونیخ با یکدیگر دیدار کرده بودند.

یک مقام آگاه به فایننشال تایمز گفت: دیدار بروکسل "نشانه مهمی از پیشرفت" بوده و تلاش های آمریکا و اتحادیه اروپا در جهت تقویت و تکمیل یکدیگر است.

دو مقام آگاه دیگر نیز گفتند که برنامه ریزی شده تا سه مقام مذکور ۱ ژوئن (۱۱ خرداد) و در حاشیه اجلاس سران جامعه سیاسی اروپا در مولداوی با سران آلمان و فرانسه دیدار کنند.

به نوشته این روزنامه، تصمیم اخیر باکو در ایجاد ایست و بازرسی در جاده لاچین، ترسیم حدود مرزی، تبادل زندانیان و مین زدایی از قره باغ از جمله موضوع های مورد بحث این دیدار خواهد بود.

به تازگی و با وجود ادعای آمریکا مبنی بر پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان در واشنگتن، پاشینیان گفته بود که همچنان "اختلاف های زیادی" در تنظیم پیش نویس توافقنامه صلح و مواضع طرفین وجود دارد.

وی گفت که تفاوت های اساسی با جمهوری آذربایجان نه تنها مربوط به قره باغ، بلکه شامل ضمانت های ارضی و امنیتی نیز می شود.

نخست وزیر ارمنستان گفت: هنوز نمی‌توانیم در پیش‌ نویس توافقنامه صلح بر سر عبارتی که به ما اطمینان دهد (جمهوری) آذربایجان ۲۹ هزار و ۸۰۰ کیلومتر مربع مساحت ارمنستان را به رسمیت می‌شناسد، به توافق برسیم.

وی با بیان اینکه ایروان و باکو در مورد چگونگی رسیدگی به حقوق ارامنه قره باغ کوهستانی تفاسیر متفاوتی دارند، گفت: در غیر این صورت، این موضوع و دستور کار به سادگی می تواند توسط (جمهوری) آذربایجان به فراموشی سپرده شود.

پاشینیان همچنین گفت که باید سازوکارهای بین المللی و محلی در مواردی مانند خروج نیروها و ایجاد منطقه غیرنظامی اعمال شود.

ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها